Plass og komfort

Mitsubishi Outlander er en større bil enn Subaru Forester, noe som merkes godt både i for- og bakseter. Forester har imidlertid det mest praktiske lasterommet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort
image: Plass og komfort


Outlander er 455 centimeter lang og dermed 10 centimeter lengre enn Forester. Også akselavstanden, 263 centimeter, er 10 centimeter lengre. I tillegg er Outlander halvannen centimeter bredere og 3,5 centimeter høyere enn Subaruen, noe som gir potensiale for betydelig bedre innvendig plass.

Outlander: Større dører, bedre plassfølelse

Mitsubishi har utnyttet dette potensialet på en brukbar måte. Noe av det første man oppdager er at store døråpninger gir behagelig inn- og utstigning. Deretter oppdager man at stor kupébredde gir god plassfølelse. Fordi bilen er høyere enn Foresteren, har Mitsubishi kunnet skape en høyere sitteposisjon uten å få problemer med takhøyden. Nettopp den høye sitteposisjonen er blant egenskapene mange setter høyest ved SUVene. Ikke bare gir en slik opphøyet posisjon trygghetsfølelse, i tillegg får man god oversikt over trafikkbildet.

I Forester får man ikke den samme følelsen. Selv om sitteposisjonen faktisk bare er 4 centimeter lavere, minner førerposisjonen i Forester mer om det vi kjenner fra en fleksibil. Forester har i tillegg mindre døråpninger og smalere kupé, noe som resulterer i at Forester oppleves som en trangere bil.

God benplass i begge

image: Plass og komfort
image: Plass og komfort


Også Outlander-bakdørene er bredere enn dem vi finner i Forester. Dette forenkler inn- og utlasting av for eksempel barneseter. Også bak er Outlander-kupeen bredest, selv om det her bare skiller 1 centimeter. Takhøyden, 93 centimeter, er identisk i de to bilene, og sørger for at også godt voksne kan ta plass uten fare for å stange hodet i taket. Forester har på papiret størst benplass, men vi opplevde at benplassen i praksis var minst like god i Outlander.

En annet fordel med Outlander er muligheten for å justere vinkelen på bakseteryggen. Dermed kan man velge mellom ekstra bagasjeromsplass og en deilig sovevinkel. Denne muligheten, som også finnes i en rekke andre SUVer, mangler helt i Forester.

Toyota RAV4 og Honda CR-V kan i tillegg til setevinkel-justering skilte med lengdejustering av baksetene. Denne muligheten er fraværende i både Outlander og Forester.

Forester størst lasterom

image: Plass og komfort
image: Plass og komfort


Når det kommer til lasterommet, er det Forester som går av med seieren. Ikke bare har Forester en betydelig lavere innlastingshøyde og en større baklukeåpning, i tillegg glimrer en kompliserende innlastingskant med sitt fravær. Forester-lasterommet er hele 12 centimeter lengre enn det vi finner i Outlander, noe som medvirker til at Forester-lasterommet tar unna 387 liter, 59 liter mer enn Outlander (VDA-tall, under lasteromsskjuleren).

Når man feller ned bakseteryggen, blir lasteromsgulvet i Forester helt flatt, noe det ikke blir i Outlander. Dermed blir det ikke bare bedre plass i Forester, men samtidig enklere å laste og losse store gjenstander. Det bør også nevnes at Forester leveres med et fullstørrelse reservehjul under lasteromsgulvet, mens Outlander-eieren må klare seg med et nødhjul.

Triste interiører

image: Plass og komfort
image: Plass og komfort


En av ulempene ved folke-SUVene, er at de fleste av dem tilbyr relativt triste interiører. Forester og Outlander er gode eksempler på nettopp dette. For eksempel er polstret plast fullstendig fraværende, til tross for at polstrede dashbord er en selvfølge i enhver kompaktklasse-bil. Plastkvaliteten er middelmådig og overflatefinishen på ingen måte imponerende. Stofftrukne A-stolper er mangelvare og sminkespeilene mangler belysning. Overgang mellom dører og dashbord kunne vært langt mer elegant og speiljusteringsknappene er - grunnet manglende belysning - vanskelige å finne i mørke. Outlander mangler i tillegg lys i tre av fire vindusheis-knapper. Digitalklokken i Forester mangler 24-timers urverk og setevarmeknappene er idiotisk plassert. Og er du på jakt etter ratt som kan justeres i dybden, eller rattknapper for betjening av radio, har du kommet til feil sted uansett hvilken av disse kombattantene du mangler.

Praktiske

Når det er sagt, skal det understrekes at begge biler tross alt er ganske funksjonelle. Det treekede Forester-rattet er godt å holde i, i likhet med det fireekede Outlander-rattet. Begge førersetene gir god sidestøtte og i Outlanderen kan du til og med justere korsryggstøtten. Forsetepassasjerene har to koppholdere til disposisjon i begge biler og antall oppbevaringsrom er brukbart.

Svakt utstyrsnivå i begge

image: Plass og komfort
image: Plass og komfort


Utstyrsnivået er under pari, prisene tatt i betraktning. Begge biler har elektronisk styrte klimaanlegg, fire elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon på førersiden samt varmetråder under frontviskerne. Forester har i tillegg en integrert radio, noe Outlander oppsiktsvekkende nok mangler. Forester-eieren vil også kunne nyte godt av en fartsholder, to separate midtarmlener, to brilleholdere i taket og delskinnseter.

Outlander-eieren mangler fartsholder, midtarmlener og brilleholdere, men byr i stedet på en liten kjørecomputer og seter trukket i skinn og alcantara.

4 kollisjonsputer

Biler i denne prisklassen burde selvsagt hatt både elektronisk stabilitetsprogram (ESP), integrerte og rattbetjente radioer, alarm og 6 kollisjonsputer. Verken Forester eller Outlander har imidlertid mer enn 4 kollisjonsputer - og mangler altså ESP. Forester har i det minste aktive hodestøtter, noe Outlander mangler.

Stille i Outlander

Outlander har imidlertid den beste støyisoleringen. Outlander-kupeen er relativt stille under de fleste forhold og verken motor-, vind- eller dekkstøy blir plagsomt. I Forester er både dekk- og motorstøy mer til stede. I tillegg produserer Forester en del skramlelyder ved dårlig underlag, i motsetning til Outlanderen.

Men, når det kommer til stykket, hvilken av dem er egentlig det beste kjøpet? Vi gir deg konklusjonen her.