Plass og komfort

Lavt støynivå og behagelige landeveisegenskaper gjør, sammen med god sittekomfort, lange etapper uproblematiske.

Plass og komfort
Plass og komfort
Plass og komfort
Plass og komfort


Forsetene ser litt rare ut, men vel på plass gir de god sidestøtte og også lårstøtte for lange personer. Baksetet er ikke like trivelig, lav takhøyde og litt dårlig bredde gjør at de aller lengste bør få sitte foran. En fordel om bord i C4 er at passasjeren foran kan sitte ganske langt frem uten at knærne går i hanskerommet, og det gjør det enklere å montere barneseter på plassen bak. En annen fordel for små barn i baksetet er at vinduskarmen ikke er alt for høy.

God støydemping

En bensinmotor med snilt lydbilde gjør at støykomforten er god i C4. Det eneste som skjemmer eller gleder ettersom er litt eksoslyd som slipper igjennom på høye turtall. Støy fra fartsvind og støy fra underlaget er moderat, selv over korte og skarpe dumper er det ikke mye lyd som slipper inn i bilen.

De samme dumpene gjør imidlertid at det rister litt, og C4 er overraskende stiv over korte ujevnheter. På vanlig norsk veistandard oppleves C4 som godt avstemt mellom komfort og fasthet.

Funksjon viker for form

C4 er en bil som skiller seg positivt ut med mange spennende detaljer. Prisen du må betale er at formen noen ganger går på bekostning av det praktiske. Den elegante og tøffe hekken på C4 er mindre praktisk enn den er estetisk vellykket. Luken til bagasjerommet blir nemlig litt liten, og lastekanten høy. Den runde takprofilen går litt utover takhøyden i både bagasjerommet og i baksetet. Et annet eksempel er gulvmatten foran baksetet. Den er sammenhengende, og det ser bra ut helt til noen har sittet i baksetet. Matten vikler og bøyer seg, og det ser etter hvert ganske rotete ut.

En litt spesiell detalj i C4 er at den en av luftdysene midt på dashbordet kan utstyres med små beholdere med duft. Etter å ha konstatert at det faktisk kommer parfymelukt ut av dysen var vi raske til å skru det av, men for de som trives med en parfymert kupe er det en mer elegant løsning enn det mer kjente grantreet i sladrespeilet.

Plass på det jevne

Bagasjerommet er ikke overveldende, men jevnt over tilbyr C4 plass som klassegjennomsnittet. Også i ytre mål er C4 på linje med de fleste konkurrentene, litt lengre enn Volkswagen Golf, men kortere enn konsernsøsken Peugeot 307.

På enkelte detaljer faller C4 litt i gjennom. Kvalitetsfølelsen og materialvalg er stort sett grei, men inntrykket du får av bilen når du tar i dørhåndtaket første gang skuffer. Litt rykkete motstand og en lealaus følelse er førsteinntrykket. Førsteinntrykk er viktig, og vi skjønner ikke helt hvorfor sparekniven er brukt akkurat der.

Etter litt tid viser C4 frem detaljer som virker i motsatt retning, og bilen virker spesielt helhetlig designet – og er den minst kjedelig bilen i en klasse der de fleste produsenter har valgt å satse på det trygge og forutsigbare.

Mer om konklusjon og konkurrenter finner du her.