Plass og komfort

Med ansiktsløftningen har det blitt enda lettere å trives i Mazda 6. Plassen er god, bakseteløsningen svært praktisk og utstyrsnivået høyt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Plass og komfort
image: Plass og komfort
image: Plass og komfort
image: Plass og komfort


Mazda 6 har hele tiden kunnet friste med et elegant og moderne interiør med en relativt høy kvalitetsopplevelse. Takket være ansiktsløftingen gir bilen nå et enda mer solid og eksklusivt inntrykk. Vi likte spesielt godt de nye instrumentene, som har fått en skikkelig lekker innramming og som fortsatt er forbilledlig lettleste. Også dashbordkonsollen fremstår som mer eksklusiv. Både konsollmaterialet og knappene har blitt mørkere og dashbordet fremstår dermed som mer enhetlig. Den utstrakte bruken av ergonomiske skruknapper er heldigvis videreført.

Roligere førermiljø

Også setene er byttet ut, noe som hovedsakelig merkes ved at sitteputene har blitt lengre - noe vi satt stor pris på. Støydempingen har som nevnt blitt bedre og selv om Mazda 6 nok ikke leverer et like stille førermiljø som Toyota Avensis eller nye Volkswagen Passat, så er støy fra motor, fartsvind og dekk mindre fremtredende. Det kan også nevnes at Mazda har introdusert en helt ny og langt mer elegant nøkkel av foldetypen.

Interiør i eliteserien

Resultatet er at Mazda 6 nå har et interiør som kan måle seg med de beste i klassen. Komfortable seter, et godt høyde- og dybdejusterbart ratt, utstrakt bruk av polstret plast, fin materialfinish, ergonomisk plassering av knapper og brytere og et generelt smakfullt interiør sørget i hvert fall for at vi trivdes godt. En fin dørlukkelyd understreker at Mazda mener alvor med denne modellen.

Elegant bakseteløsning

Samtidig oppleves Mazda 6 som en praktisk bil. Det som kanskje imponerer mest er bakseteløsningen. Alt man trenger å gjøre er å vippe opp en arm på bakseteryggen, noe som resulterer i at den delte bakseteryggen legger seg ned, samtidig som sitteputen folder seg ned i gulvet. Vips, så har man et flatt lasteromsgulv. Samme operasjon kan faktisk gjennomføres fra lasterommet, fordi Mazda har vært generøse nok til å plassere to ekstra utløser-håndtak i lasteromsveggene.

Mange steder å plassere rotet

Også koppholdere og oppbevaringsrom er på plass i tilstrekkelig monn. Forsetepassasjerene disponerer blant annet to koppholdere i midtkonsollen, to flaskeholdere i dørlommene, et oppbevaringsrom på toppen av dashbordet og to rom under midtarmlenet. Baksetepassasjerene kan glede seg over et nedfellbart midtarmlene med to integrerte koppholdere samt lommer i forseteryggene.

Mye utstyr

image: Plass og komfort


Mazda 6 finnes i tre ustyrsnivåer; Comfort, Touring og Sport. Vårt testeksemplar var en Touring, noe som innebærer et høyt utstyrsnivå. Blant standardutstyret finner vi blant annet elektronisk klimaanlegg, rattbetjent radio/CD-spiller, rattbetjent fartsholder, kjørecomputer samt skinntrukket ratt, girspakkule og håndbrekk. Samtlige vinduer har elektriske vindusheiser og alle har ett-trykk-funksjon både ned og opp. Begge sminkespeil har dobbel belysning, to separate leselys er på plass og den fremre passasjerkollisjonsputen kan kobles ut ved hjelp av tenningsnøkkelen. Og som vi husker finner vi en sekstrinns girkasse i midtkonsollen.

Aktive hodestøtter

Sikkerheten ivaretas blant annet av elektronisk stabilitetsprogram (ESP), seks kollisjonsputer samt aktive hodestøtter, beltestrammere og kraftbegrensere i forsetene. Store, gode sidespeil gir god sikt bakover og et panel over bakspeilet viser hvilke baksetepassasjerer som har glemt bilbeltet.

Ikke alufelger

Det betyr at Mazda 6 Touring er en godt utstyrt bil. Bilen mangler imidlertid regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil og elektrisk innfellbare sidespeil, som følger med på kjøpet hvis man velger Toyota Avensis Sol. Mazda 6 leveres heller ikke med aluminiumsfelger og mangler komfort-detaljer som treblink-funksjon og ekstravisk.

Ikke perfekt

image: Plass og komfort


Og når vi først er i det negative hjørnet er det noen flere ting som må nevnes. Blant annet mener vi det store digitaldisplayet på dashbordet har forbedringspotensial. Vi skulle gjerne sett både klokke og kjørecomputer samtidig, men i Mazda 6 må du velge en av dem. Det samme gjelder valgt temperatur og utetemperatur - kun en av dem kan vises. Vi er også vant til at de fleste kjørecomputere betjenes via rattet eller en av hendlene. I Mazda 6 må du ta høyrehånden av rattet og trykke på en knapp i dashbordet for å velge blant de ulike funksjonene. Det kan også nevnes at dette displayet tidvis reflekteres i øvre del av frontruten.

Vi rakk etter hvert også å irritere oss over den kraftige innkapslingen av rattstammen, som stjeler kneplass, i hvert fall for de av oss som ønsker å ha rattet relativt lavt. Innfestingen av det midtre baksetebeltet - oppi taket - er også en klønete løsning.

God bakseteplass

image: Plass og komfort


Men bortsett fra disse få sure oppstøtene, fant vi svært lite å irritere oss over i den ansiktsløftede Mazda 6. Tvert i mot fant vi mye å glede oss over. For eksempel bakseteplassen, som er raus nok til at selv høye, voksne vil finne plass til både føtter, knær og hode. Lasterommet er ikke klasseledende når det kommer til størrelse, men er stort nok for de flestes behov og praktisk i bruk. Bakluken åpner seg høyt, inn- og utlasting foregår uten hindringer og innvendig lukkehåndtak er på plass.

Er "nye" Mazda 6 god nok til å måle seg med våre stasjonsvogn-favoritter? Les vår konklusjon her.