Plass og komfort 1:Freelander, RX4, Grand Vitara

Hvor god plass er det i baksetene? Hvor mye støy trenger inn i kupéen? Hvordan fungerer demperne når veien blir dårlig? Dette er noen av spørsmålene vi skal forsøke å gi deg svar på i dette kapitlet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Våre seks rivaler, fire japanere og to europeere, har mange fellestrekk. Alle er firehjulstrekkere og høyere enn vanlige stasjonsvogner. Alle er også utstyrt med fem dører og registrert for fem passasjerer. Men når du setter deg inn i de ulike bilene, vil du raskt merke at de har ulike egenskaper, og er tilpasset ulike kjøpegrupper. Vi har tatt en nærmere kikk på følgende punkter: Forseter, bakseter, lasterom, støy og dempere.

Ulike behov

Når så mange faktorer skal telle med i en vurdering, er det selvsagt vanskelig å lage en streng rangering. Vi må også understreke at alle de seks konkurrentene har både sterke og svake sider. Dessuten varierer behovene fra kundegruppe til kundegruppe. Er du ugift, er for eksempel bakseteplassen mindre viktig enn for en barnefamilie. Er du lav av vekst, betyr takhøyden selvsagt mindre for deg enn for mer storvokste personer. Du bør derfor ta deg tid til å lese våre omtaler av bilene før du bestemmer deg for hvilken bil som passer best for deg.

Vi har likevel forsøkt å rangere bilene, og begynner med taperen:

6. Land Rover Freelander


Freelander har en virkelig sterk side - baksetene. Både benplass og takhøyde er god og baksetepassasjerene kan nyte godt av tre hodestøtter og tre trepunktsbelter. Et behagelig midtarmlene er også tilgjengelig.

Dessverre er melodien en helt annen når du setter deg i førersetet. Setet er svært høyt og mangler utrolig nok høydejustering. Resultatet er at høye personer må bøye nakken for å unngå å skalle hodet i taket. Den høye plasseringen av setet fører også til at sikten ut gjennom frontruten blir begrenset - taket er rett og slett til hinder for sikten.

Trafikkfarlige pedaler

Pedaloppsettet er også et kapittel for seg. Avstanden mellom pedalene er liten, og bremsepedalen stikker i tillegg flere centimeter lengre ut enn gasspedalen. Dette fører til at du bruker unormalt lang tid på å flytte foten fra gass til brems. Slitsomt, og enda verre; trafikkfarlig.

Støy og vibrasjoner

Hvis du irriterer deg over støy, bør du også holde deg unna engelskmannen. Støyen fra motoren er direkte plagsom over 4.000 o/min, og vibrasjonene fra motoren medfører en lang rekke ulyder fra dørene og interiøret. Dette er igjen med på å gi en følelse av manglende kvalitet og finish.

Demperne er ikke blant de dårligste, og Freelander får ståkarakter på ujevnt veidekke og dårlig brøytede veier. Du bør imidlertid senke farten over de største ujevnhetene.

Lite lasterom

Freelander er 438 centimeter lang og dermed den tredje lengste av de seks rivalene. Men Land Rover har satset på god bakseteplass, noe som går utover lasterommet. Dette er med sine 116 centimeter det korteste av samtlige.

Bredden mellom hjulbuene er midt på treet, 99 centimeter. I likhet med flertallet av bilene er reservehjulet plassert på en sidehengslet bakdør. Denne åpnes mot høyre. Freelander skiller seg fra resten ved at bakruten kan heves og senkes elektrisk inne fra kupéen.

4. Renault Scenic RX4


Også Renault, som deler fjerdeplassen med Suzuki, har prioritert god bakseteplass, og både føtter og knær slipper kontakt med forseteryggen. Tre stykk hodestøtter og tre trepunktsbelter er også på plass.

Det som er spesielt med baksetet i RX4, er at det er formet som tre enkeltseter. Denne løsningen medfører god sidestøtte for barnas lår og rygg, men kan bli i trangeste laget for voksne.

Merkelig ratt

I motsetning til Freelander, er førersetet i RX4 justerbart i høyden. Likevel blir takhøyden i minste laget. Vi irriterte oss også over rattet, som er uvanlig skrått montert. Denne merkelige rattplasseringen fører til at det er vanskelig å få tak på øvre del av rattet.

Slitsom motor

Det er ikke så voldsomt mye dekk- og vindstøy som når inn i kupéen til RX4. Derfor er det synd at motorlyden er så dårlig dempet. Motoren er nemlig hørbar selv på lave turtall, noe som irriterer ved langkjøring.

Demperne takler mindre dumper og "vaskebrett" brukbart, men når ujevnhetene blir store, er RX4 blant de minst behagelige.

God plassutnyttelse

RX4 og Toyota RAV4 er 413 centimeter lange, og er dermed de korteste bilene i testen. Derfor er det overraskende at RX4 har den lengste kupéen av samtlige biler, 190 centimeter. Dette vitner om en svært god plassutnyttelse. Det samme kan sies om lasterommet, som er hele 110 centimeter mellom hjulhusene.

Bakdøren er sidehengslet, men i motsetning til de andre produsentene har Renault valgt å la døren åpne mot venstre. Også Renault har valgt et todelt system, der bakruten kan åpnes uavhengig av selve bakdøren.

4. Suzuki Grand Vitara


De aller fleste vil finne seg godt til rette i Vitara-forsetene. Førersetet kan justeres i høyden og er utstyrt med justerbar korsryggstøtte. Forsetene er imidlertid plassert litt for nært dørene.

Baksetene får karakteren godkjent, selv om det ikke hadde skadet med litt bedre plass for knærne. Det som ikke er godkjent, er at Suzuki kun har tatt seg råd til to hodestøtter og to trepunktsbelter. Det er mange år siden legene oppdaget hvilke lidelser nakkesleng kan medføre, og vi er derfor overrasket over at enkelte bilprodusenter fortsatt leverer biler med bare to hodestøtter i baksetene.

Behagelig motorlyd

Vår Grand Vitara var den eneste av konkurrentene med V6-motor under panseret. Seksere avgir vanligvis et mer behagelig lydbilde en firesylindrede motorer, og Vitara-motoren er intet unntak.

Til tross for at Vitara var satt opp med de bredeste dekkene av testbilene, var også dekkstøyen til å leve med. Vitara-kupéen er derfor blant de mer behagelige når det kommer til støy. En del riste- og skranglelyder over "vaskebrett" forhindret imidlertid jubelen fra å ta overhånd.

Ubehagelig risting

Alle testbilenes dempere taklet vanlige asfalterte veier uten problemer. Det var først når veiene ble virkelig elendige, at det var mulig å skille klinten fra hveten. Og når dumpene og hullene blir store, er ikke Vitara vårt foretrukne fremkomstmiddel. Ristingen blir nemlig ubehagelig og bilen føles mindre stabil enn sine konkurrenter.

Kort med bredt

Vitara er, med sine 420 centimeter, blant de korteste av test-deltakerne. Dette gjenspeiles i lasterommet, som bare er 122 centimeter langt. Bredden mellom hjulhusene er imidlertid nest best, 108 centimeter. Den sidehengslede bakdøren åpnes mot høyre og bakhjulet er festet til døren. Suzuki er imidlertid den eneste produsenten som ikke har kostet på seg innkapsling av reservehjulet.

Klikk på denne lenken for å lese omtalene av plass og komfort i Subaru Forester, Toyota RAV4 og Honda CR-V her.