Plass og interiør

Ingen av bilene kan beskyldes for å være verken trange eller ukomfortable. Likevel var det ikke vanskelig å plukke ut en vinner.

Plass og interiør

At franskmenn er flinke til å utnytte plassen er en kjent sak, men at både Megane og Xsara skulle banke tyskeren så ettertrykkelig var vel ikke ventet - og spesielt ikke når vi tenker på at Xsara faktisk er den korteste bilene av de tre.

Rommelige franskmenn

For med en lastekapasitet på 460 liter, eller 1.470 liter med setene nede, måtte Golfen gi tapt - ikke minst når tallene for Megane er 485 liter med baksetene i bruk og 1.600 liter med nedfelte bakseter. Likevel er det Xsara som imponerer mest, hele 517 liter bagasje kan du stappe inn i bagasjerommet før det er fullt, og med setene nede greier den 1.512 liter - trass i at bilen var testens korteste.

Bagasjeromsvolumet i liter forteller likevel bare halve sannheten, for uansett hvor mye bagasjerommet svelger er det en grense for hvor mange kilo man kan laste inn i bilen. Igjen kommer Golf dårligst ut, 460 kilo er hva den greier når man regner med føreren. Megane greier 475 kilo, mens Xsara nok en gang er best med en lastekapasitet på 530 kilo.

Upraktisk Golf


Legger du ned setene i franskmennene står du igjen med et tilnærmet flatt gulv. Det gjør du ikke i en Golf. Her peker bakseteryggen oppover, og på tvers av bagasjeromsgulvet går det en bjelke. Dessuten må du løfte bagasjen over en kant for å få den ut av Golfens bagasjerom, noe som er unødvendig hos konkurrentene.

Trangt baksete, men nydelig førerplass

De som er henvist til baksetet vil garantert trives best i Renault Megane. Ikke bare er benplassen den desidert beste, men også sittekomforten er best i Megane. Det er også takhøyden og skulderbredden. Litt dårligere benplass har Xsara, men igjen er det tyskeren som sitter med svarteper - Golf har nemlig desidert dårligst benplass av de tre.

Golfen får imidlertid honnør for en førerplass i toppklasse. Her trives du enten du er liten og vever eller høy og stor. Ikke bare er kjørestillingen best i Golf, ergonomien er også i toppklasse - på lik linje med materialvalget. For når du vel har plassert deg i Golfens førersete skal du lete lenge for du finner hardplast som virker billig. Det kan man ikke si om konkurrentene - og spesielt ille er det i Megane. Den taper også hva gjelder ergonomi.