Plass og innredning

Goldfish 21 Sport har ingen kabin som spiser opp plassen, derfor har designerne hatt en stor flate å boltre seg på. Heldigvis har de ikke overlesset den.

Nei, innredningen er heller beskjeden, en tanke minimalistisk. Til tross for at det er godt med sitteplass til det lovlige mannskapet på syv er det også godt med luft og åpne flater.

Velutstyrt, vakkert og funksjonelt

I korte trekk består innredningen i Goldfish 21 Sport av en bred midtstilt konsoll som midt- og tyngdepunkt i interiøret. Beskyttet av vindskjermen finner du en sosial sofa for to, med pute i benken og en god sylinderformet ryggstøtte. Vel på plass i førersofaen har du god oversikt over det velutstyrte instrumentpanelet, og, kanskje viktigere, sjøen foran deg. Bak sofaen, over motoren, er det også putebelagt sitteplass for to. Denne plassen fungerer også godt som solseng. I baugen er det innstøpt en v-benk, og foran styrekonsollen finnes atter et sete, alt er tildekket av puter som følger med som standardutstyr. Under samtlige benker skjuler det seg stuveplass, noe som gir oppbevaringskapasiteten karakter ”Godkjent +”. I tillegg har båten høyt fribord og er utstyrt med håndrekker, noe som gjør den trygg å ferdes rundt i.

Blomsterbed av detaljer...


Førsteinntrykket av Goldfish 21 Sport er godt, men etter hvert som du blir bedre kjent med båten stiger begeistringen. Personlig lot jeg meg særlig imponere av alle detaljene og gjennomtenkte løsningene: I baugen kan lanternen trykkes ned i skroget for å fjerne ujevnheter (som du kan snuble i) under ombordstinging. Også akter går ombordstigningen som en lek med et ekstra trappetrinn. Lokkene til stverommene er utstyrt med intelligente lukkemekanismer, slik at de ikke blir liggende å slå i krapp sjø eller ved hard kjøring. Det største stuverommet har dessuten en fjærinnredning som gjør at lokket holder seg oppe til du selv lukker det. Et noe mindre stuverom finner du i det såkalte hanskerommet, plassert ved siden av instrumentpanelet. Skal du titte på motoren trykker du bare på en knapp: Elektrisk motorluke er for standardutstyr å regne. Standard er også tidsriktige flaske-/koppholdere i stål, samt fiskestangfester og vannskikrok. Blant ekstrautstyret vil jeg nevne elektrisk, flyttbar kjøleboks (til 2.500 kroner). Den kan fylles hjemme og plasseres som hånden i hansken i det største stuverommet. Et knapptrykk fra førerplassen senere, og vips: Mat og drikke holdes kaldt selv på de varmeste dagene.

...desverre med ugress

I blomsterbedet av gode detaljer finner vi dessverre også noe ugress: Tanklokket har Goldfish plassert under førersofaen. Kanskje har dette sine fordeler, men ulempene er så definitivt tilstede: For det første blokkerer ryggstøtten tilgjengeligheten. For det andre er tanking alltid forbundet med litt griseri, og hvem ønsker dette griseriet inne i selve cockpiten? En annen mindre vellykket løsning er at lokket til hanskerommet ikke holder seg oppe med mindre du presser den opp mot vindskjermen. Slik blir både vindskjerm og lokk rask befengt med skjemmende riper. Et siste lite minus fra undertegnedes hånd er badetrappen, eller rettere sagt den manglende badetrappen. Badetrapp er nemlig ekstrautstyr hos Goldfish. Merkelig for en sportsbåt!