Plass og innredning

Dekk, kabin og cockpit. Alt presset inn i en båt på drøye 20 fot. Askeladden har klart oppgaven bra, men samtidig er det rom for forbedringer.

Plass og innredning

I korte trekk er 635 WA konstruert med en rommelig cockpit bak vindskjermen. Forut er dekket, som du har tilgang til både styrbord og babord, hevet noe for å gi kabinen høyde.

Liten, men funksjonell kabin

Kabin løsningen var det vi fryktet mest. Lot deg seg i det hele tatt gjøre å presse en levelig kabin inn i en Walk Around på litt over 20 fot? Frykten viste seg ubegrunnet. Kabinen var nemlig ikke mer klaustrofobisk enn hos daycruisere på samme størrelse. Heller tvert i mot. Takhøyden var såpass god at det var fullt mulig å sitte oppreist i v-sofaen. Men et blivende sted er det ikke. I hvert fall ikke i våken tilstand. Men for et par overnattinger får det duge.

Mye var positivt ved kabinen: To knagger til å henge klær på, enkelt pantry og to luker som kunne åpnes. Disse to lukene er imidlertid alt som slipper lys inn i kabinen, og hadde det latt seg gjøre å konstruere noen vindusflater hadde den blitt adskillig mer trivelig å oppholde seg i. Porta Potti rett under hodet er heller intet pluss for trivselen. Kanskje utrykker Askeladdens kunder ønske om en slik fasilitet om bord, personlig ville jeg kastet det over bord ved første anledning. Man befinner seg aldri lenger unna fast land enn at man klarer å holde seg – fritidsbåter i CE-kategori C er som kjent ikke skipene for transatlantiske overfarter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Go´stolen: Her sitter du godt. Bildet viser stolene slik de vil se ut på 2001-modellen, med noen få justeringer, bl.a. av fargen.
Go´stolen: Her sitter du godt. Bildet viser stolene slik de vil se ut på 2001-modellen, med noen få justeringer, bl.a. av fargen. Vis mer

Cockpit mot det perfekte

Cockpiten var nærmest perfekt. De oppvippbare setene bak vindskjermen var meget komfortable, både når du sitter og når du står. Benplassen er upåklagelig både for fører og passasjer. Instrumenteringen var elegant rammet inn i karbonfiberimitasjon. Også rattet var belagt med en karbonfiberimitasjon. Under rattet fant vi to flaskeholdere, samt et lite rom for oppbevaring av småting. Fra førerplassen har du også tilgang til et praktisk bord for sjøkart. Når vindskjermen også gir god le for vind og sjøsprut trives man godt som skipper på 635 WA.

Akter er det er det konstruert en sofa. På sidene, både babord og styrbord, kan du forkorte sofaen ved å vippe opp to treplater. Denne detaljen gir deg bedre tilgang til plattformen akter. Mellom stolene og aktersofaen er det mulig å rigge opp et bord. Ved å snu stolene har man med et skapt en riktig trivelig spiseplass. Dette bordet er dessverre ekstrautstyr til en kostnad av 3.100 kroner. Dette synes vi Askeladden kunne gitt deg på kjøpet.

Liten og trang: Kabinen er intet blivende sted
Liten og trang: Kabinen er intet blivende sted Vis mer

Potensial for forbedringer

Selv om innredningen i 635 WA er både elegant og funksjonell er det rom for forbedringer og perfeksjonering. Rattet kunne med fordel vært justerbart, vi savnet vindusvisker på vindskjerm og kabinen kunne vært lysere. Døren til kabinen skulle gjerne også vært lettere å lukke fra innsiden. En annen irriterende detalj er hullet for tenningsnøkkelen, som er plassert rett under rattet: Den er knotete å stikke startnøkkelen inn, og hva verre er – nøkkelen blir stående i veien for styrmannens manøvrerende hender. Askeladden har imidlertid lovt DinSide å finne en løsning på problemet. Til slutt: Testbåten vi kjørte var utstyrt med mye kledelig teak Noen raske tastetrykk på kalkulatoren viste at det koster som det smaker: 31.700 kroner må du ut med for å kle opp dekk og cockpit i teak.

Hvilke bruksmuligheter 635 WA har kan du lese mer om her.