Pikes Peak fra Audi

Konseptbilen Audi Pikes Peak quattro er nok et signal om hva fremtiden vil bringe, men er det en ny bil eller en oppfølger?

Pikes Peak fra Audi

Pikes Peak fra Audi

  1. Store bilder!


Kanskje er det en utrert versjon av en ny Allroad, eller kanskje vil Audi prøve seg i den store SUV-klassen. Den tredje seteraden kan tyde på det siste.

Motor fra RS 6

Motoren i konseptbilen er lånt fra Audi RS 6, men ved hjelp av innsprøytningssystemet Audi kaller FSI er effekten økt til 500 hestekrefter. Til vanlig yter V8-motoren på 4,2 liter 450 hestekrefter.

Dreiemomentet er også økt, motoren i konseptbilen serverer 630 Newtonmeter (Nm) fra 2.000 o/min. Ytelsene sørger for at Pikes Pike quattro klarer 0-100 km/t på 5 sekunder.

Våkn opp

Pikes Peak fra Audi


På noen veistrekninger er det sørget for at veimerkingen gir fra seg lyd og vibrasjoner hvis du kommer for nær grøften eller motgående kjørebane. I konseptbilen er det optiske sensorer som overvåker din plassering i veibanen, og som gjennom vibrasjoner i rattet forteller deg at du må være mer oppmerksom.

Jevnt fordelt

På Audi-manér fordeles motorkraften likt mellom for- og bakaksel ved normal kjøring. Ved hjulspinn fordeles kreftene til den akslingen som har feste. I terrenget er har systemet fått en elektronisk hjelper kalt EDL, som er en elektronisk differensialsperre. Bakkeklaringen kan reguleres ved hjelp av luftfjæringen.

Intet kroppsarbeid nødvendig

Hvis du har færre passasjerer med deg hjem fra villmarksekspedisjonen trenger du ikke grue for den tunge jobben det er å felle ned den bakerste seteraden. Den felles ned og slås opp ved hjelp av elektriske motorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den andre seteraden har plass til kun to passasjerer, men de sitter til gjengjeld i tilsvarende komfort som i enkeltsetene foran.

Relaterte artikler

Pikes Peak fra Audi



  • Her finner du våre Audi-tester
  • Her finner du flere Audi-nyheter
  • Her finner du våre Audi spionartikler
  • Her finner du våre Audi lanseringsartikler