Picasso: Ansiktsløft og sprek diesel

Citroëns fleksibil har både et originalt navn og et originalt utseende. I mars får bilen hjelp til å overleve midtlivskrisen, samtidig som en ny og spennende dieselmotor introduseres.

Publisert
Sist oppdatert
Picasso: Ansiktsløft og sprek diesel

Picasso: Ansiktsløft og sprek diesel

  1. Fotoalbum


Fleksibilen Citroën Xsara Picasso ble ikke introdusert i det norske markedet før på nyåret 2001. Men på kontinentet ble de første eksemplarene sendt ut på markedet allerede i januar 2000, noe som betyr at Picasso allerede har feiret sin fireårsdag. Fireårsdagen er i dagens bilmarked synonymt med midtlivskrise, noe som vanligvis løses ved en ansiktsløfting.

Knapt synlige endringer

Citroën må imidlertid være svært godt fornøyd med Picasso-designen. For en stort mer forsiktig ansiktsløfting enn dette, er det sjeldent vi ser. Et par kromlister på støtfangerne og en sotet bakrute er faktisk de mest synlige endringene. Logoen i grillen er visstnok blitt noe større og baklyktglassene byttet ut, men dette må du være en Picasso-kjenner for å legge merke til.

Selger godt på kontinentet

Picasso: Ansiktsløft og sprek diesel


Bakgrunnen for de forsiktige endringene er nok å finne i salgstallene. For Picasso har rett og slett solgt svært godt. Siden introduksjonen er det solgt mer enn 850.000 Picassoer, noe som har gitt bilen en høy markedsandel i mange europeiske land. I Norge har ikke salget gått like godt. Riktignok ble det i 2001 solgt 630 eksemplarer her i landet, men siden har salget gått ned. I 2002 ble det satt norske skilter på 439 stykker og i fjor ble det kun solgt 362 eksemplarer. Til sammenligning klarte Opel å selge 1.287 stykk Zafira i fjor.

10,8 sekunder

Picasso er i dag tilgjengelig med tre bensinmotorer og én dieselmotor. Sistnevnte er en 2,0-liter som yter 90 hestekrefter og 205 Nm ved 1.900 o/min. Denne blir snart erstattet av en topp moderne 1,6-liter. Til tross for at denne har 0,4 liter mindre slagvolum enn den utgående motoren, yter den 100 hestekrefter og 240 Nm ved lave 1.750 o/min. Det betyr ikke bare at Picasso blir sterkere, men også at den blir raskere. Mens Picasso 2.0 HDI bruker 12,6 sekunder på øvelsen 0 til 100, skal Picasso 1.6 HDI klare samme operasjon på 10,8 sekunder. Dette er oppsiktsvekkende raskt - Picasso er tross alt en 1.300 kilo tung bil.

I tillegg går forbruket ned fra 0,55 til 0,49 liter per mil ved blandet kjøring.

14.000 færre avgiftskroner

Picasso: Ansiktsløft og sprek diesel


Det er også en annen og særnorsk fordel knyttet til den nye motoren. Fordi sylindervolumet går ned med 400 kubikkcentimeter, reduseres slagvolumavgiften med hele 18.000 kroner. Grunnet de 10 ekstra hestekreftene stiger riktignok effektavgiften med 4.000 kroner, men likevel sitter man igjen med en nettogevinst på 14.000 kroner. Dermed blir vel også Picasso billigere?

Blir likevel dyrere

Nei, tvert i mot. Mens dagens Picasso 2.0 HDI koster snaue 271.000 kroner, vil Picasso 1.6 HDI koste 278.000 kroner - altså en prisstigning på 7.000 kroner. Picasso 1.6 HDI får riktignok ESP som standardutstyr. Likevel synes vi det er overraskende at den norske Citroën-importøren ikke utnytter anledningen til å øke Picasso-salget ved å tilby en hyggeligere pris.

Kutter ut miljøvennlig alternativ

Picasso: Ansiktsløft og sprek diesel


Vi lar oss også overraske over en annen beslutning Citroën-importøren har tatt. Den nye dieselmotoren er nemlig tilgjengelig i to versjoner - med og uten partikkelfilter. Sistnevnte tilfredsstiller EU4-kravene og er dermed langt mer miljøvennlig enn varianten uten dette filteret. Citroën-importøren vil imidlertid ikke ta inn varianten med partikkelfilter. Det betyr at fremtidige eiere av Picasso 1.6 HDI vil belaste sine nærmiljøer med unødvendig mange dieselpartikler.

Den ansiktsløftede Xsara Picasso og den nye dieselmotoren bli introdusert i mars 2004.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder



  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer