Phaeton: W12-luksus fra VW

Phaeton gir klare signaler om at Europas største bilprodusent har bestemt seg. Phaeton er ikke et forsøk på å entre en ny klasse, det er en ren plassering.

Phaeton: W12-luksus fra VW

Phaeton: W12-luksus fra VW

  1. Store bilder!
  2. Motorer


DRESDEN (DinSide Motor): Mercedes-Benz’ og BMWs lefling med Volkswagens kjernemarkeder provoserte frem en luksusbil som svar. Og svaret virker godt nok til at S-klasse vil få konkurranse.

Tung luksus

2.291 kilo, og mesteparten av vekten er der for å øke din komfort. 25 små elektromotorer styrer luftdysene i klimaanlegget. Instruerer du anlegget til å sette opp temperaturen fem grader skjer det raskt, og helt uten den hårføner-i-trynet-følelsen som er vanlig i de fleste andre biler. Det blir rett og slett bare varmere.

Luftdysene er overalt, og det må til skal det fungere å dele kupeen inn i fire klimasoner. I firesetersversjonen kan nemlig alle om bord selv avgjøre temperaturen på sin plass, for baksetepassasjerenes del via et kontrollpanel på størrelse med TVen gjennomsnittsnordmannen følger påskekrimmen på.

Rollebytte

Phaeton: W12-luksus fra VW


For de fleste produsentene av biler i småbil-, kompaktbil- og mellomklasse er Volkswagenprodukter målestokken. Da Phaeton lå på skisseblokken var Mercedes-Benz S-klasse målestokken. På samme måte som i de andre bilklassene er det mulig å overgå rollemodellen, og Volkswagen Phaeton blir garantert tatt alvorlig i Stuttgart.

Ytre mål og motorutvalg stemmer godt overens med S-klasse, og særlig med hensyn til motorer er det tydelig at meningen var å overgå med både bensin- og dieselvarianter. Phaeton W12 var kun kortvarig sprekere enn S600, Mercedes-Benz svarte nemlig med å putte Maybach-motoren i S600 i forbindelse med årets facelift.

Phaeton V10 TDI er imidlertid fortsatt konge på haugen med 313 hestekrefter og et voldsomt dreiemoment på 750 Newtonmeter (Nm) i forhold til S400 CDI som yter 250 hestekrefter og har et dreiemoment på 560 Nm.

Følelsen

Folks oppfatning er en tung materie, og når kundegruppen er menn i kategorien 55+ skal det kraftige argumenter til for å i det hele tatt få kundene til å prøve bilen. Bak rattet er nemlig Phaeton like forførende komfortabel som konkurrentene, og selv om Volkswagen ikke har tenkt å bruke pris som lokkemiddel er Phaeton litt billigere enn for eksempel S-klasse. I Norge blir ikke den forskjellen så tydelig fordi vektforskjellen, og avgiftene som følger, er klart i favør av S-klasse som er 200 kilo lettere enn Phateon.

Phaeton: W12-luksus fra VW


Også passasjerene opplever spesiell komfort i Phaeton, og når den lange versjonen lanseres vil også kjøpere som sitter i baksetet kunne lokkes over i Phaeton. Vi kjørte kun toppversjonen i Tyskland, der var det to individuelle seter bak. Disse er 10-veis elektrisk regulerbare. Det gjør det mulig å finne en god sitteposisjon, men verken takhøyde eller benplass (kort versjon) er enorm. Forsetene har ytterligere 8 elektriske reguleringsmuligheter. Setekjøling og varme finner du både foran og bak, og det er også bygget inn en massasjefunksjon i seteryggen på alle plasser.

Vektkamuflasje

Phaeton W12 bruker i overkant av 6 sekunder på 0-100 km/t. Med på lasset er 2,3 tonn bil, automatgir og firehjulstrekk. Ferden forsetter til 250 km/t helt uten dramatikk, det er bare nålen på speedometeret og en svak følelse av at luftfjæringen jobber med et eller annet som beskriver fartsøkningen. Udramatisk på grensen til kjedelig, og nytelsen er forbeholdt de som daglig bruker Autobahn.

For oss andre er det vel så viktig å konstantere at den over fem meter lange bilen er tilnærmet letthåndterlig i bykjøring. På svingete vei er vekten godt kamuflert, og luftfjæring sammen med firehjulstrekk sørger for at vektulempen reduseres betydelig. Virkelig imponerende var imidlertid følelsen bremsene ga. Du følte at det var 2,3 tonn som skulle stoppes, men at operasjonen ble utført med effektiv myndighet. Ventilerte skiver på 365 millimeter og svære bremsekalipere sørger for bremseeffekten på forhjulene i Phaeton W12.

Utseendet teller

Phaeton: W12-luksus fra VW


Førsteinntrykket av bilen gir klare luksusbilfornemelser. Nærmer øyesyn øker inntrykket, og du skal være lett distrahert av emblemer for ikke å gi anerkjennelse til det tydelige inntrykket av luksus Phaeton gir. Eneste skuffelsen for vår del er at det er vanskelig å se fremtidens Volkswagen-design i Phaeton, det er ikke helt tydelig i hvilken retning merket beveger seg. Det er vel ikke sikkert at Phaeton er ment som en design-rettesnor for hele produktspekteret heller.

Med frontlyktene trukket litt inn i forskjermen, og med et panser som smalner mot grillen, er størrelsen tydelig tegnet. Det er ikke bare den plassbesparende motorkonstruksjonen som gjør at panseret ikke trenger å åpne i hele bilens bredde, Phaeton er til og med bredere enn BMW 7-serie.

Phaeton: W12-luksus fra VW


Hekken har fått et glatt utseendet, til og med de voldsomme eksosrørmunningene går i ett med resten av hekken. Til tross for de fire tydelige rørene gir ikke hekken et like voldsomt inntrykk som fronten gjør med sine splittribber i grillen.

Mer om motoralternativene kan du lese her.