Peugeot: Oppgradert, sportsligere 406

Peugeot 406 får ingen kosmetisk oppgradering i år også, men under panseret skjer det spennende ting med blant annet en helt ny, sportslig 2,2-liter med variable ventiltider.

Peugeot: Oppgradert, sportsligere 406

  1. Stort bilde interiør
  2. Stort bilde forfra

Den nye 2,2-liters (2.230 ccm) motoren fra Peugeot heter EW12J4, og kommer i tillegg til dagens motorrekke. Med sine 158 hk plasserer den seg ytelsesmessig midt mellom dagens toliter (136 hk), toliter med turbo (150 hk) og den rådyre V6-eren med 208 hk.

Ytelsen er på sitt maksimale ved 5.650 o/min, og dreiemomentet er maksimalt 217 Nm v/3.900 o/min, men allerede fra 2.000 o/min er dreiemomentet over 200 Nm. Peugeot har tydd til variable kamaksler (VTC - variable timing camshaft) og elektronisk motorstyring fra Magneti Marelli for å få frem disse ytelsene, som skulle kunne tilføre 406 sportslige ytelser uten å ruinere deg for de 463.500 kronene 406 SV 3.0 V6 koster.

406 2.2 har kommet til lager i Norge, og vil foreløpig bare bli tilbudt i utstyrsnivå SV, og vil koste 338.900 som sedan og 349.900 som stasjonsvogn. Det er rundt 50.000 mer enn 406 SV 2.0.

Tekniske godbiter

2,2-literen har fire sylindre med fire ventiler pr. sylinder og to overliggende kamaksler, der kamakselens vinkel kan justeres med rundt 20 grader. Funksjonaliteten er enkel: enten er den slått på eller den er av. Vinkelen justeres ved hjelp av en hydraulisk innretning.

Bremsene er hentet fra 406 3.0 med skivebremser foran og bak, foran er bilen utstyrt med 26 millimeter tykke bremseskiver med 283 millimeter diameter, bak er målene 10/290 millimeter.

Tenning og motorstyring er hentet fra Magneti Marelli og har betegnelsen 4MP, som blant annet styrer en coil pr. sylinder og sekvensiell innsprøytning av drivstoffet.

Våre Peugeot 406-tester

Peugeot 406 2.0 SVTI (1999)
Peugeot 406 Coupe (1999)
Peugeot 406 2.0 SV stv. (1999)