Peugeot og Toyota herjer

I fjor gikk Toyota forbi Volkswagen, og ble Norges mest solgte bilmerke. Toyota fortsetter fremgangen også i år - hver 6. bil som selges i Norge er nå en Toyota.

Peugeot og Toyota herjer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken avslører nemlig at Toyota ved utgangen av februar hadde en markedsandel på hele 16,25 prosent av det norske bilsalget. Dette er en fremgang på imponerende 2,9 prosentpoeng. Fremgangen skyldes nesten utelukkende suksessen Toyota har hatt med nye Toyota Corolla. Corolla har alene oppnådd en markedsandel på 6,4 prosent (924 biler) og har dermed rykket rett opp til førsteplassen på listen over Norges mest solgte biler. Når Toyota i tillegg kan skryte av å ha Yaris, RAV4 og Avensis inne på den samme listen, blir resultatet uslåelig.

Volkswagen taper

Volkswagen, derimot, taper markedsandeler og er nå nede på 11,9 prosent. Dette er isolert sett et svært godt tall, men med tanke på at Volkswagen i fjor var oppe i 13,4 prosent, må resultatet være skuffende for Volkswagen-importør Harald A. Møller. Det som nok også er skuffende, er at både Golf og Passat er skjøvet ned fra medalje-pallen. Trøsten er at nye Polo har rykket opp fra en 15. til en 7. plass.

Peugeot inn fra sidelinjen

FORTSATT SØLV: Ford Mondeo holder 2. plassen - men Peugeot 307 er hakk i hæl.
FORTSATT SØLV: Ford Mondeo holder 2. plassen - men Peugeot 307 er hakk i hæl. Vis mer

Hvem har så skylden i at Golf og Passat har blitt skjøvet ned fra pallen? Den ene er allerede nevnt - Toyota Corolla. Den andre er fransk og heter Peugeot 307. Denne nykommeren har fått en særdeles god mottakelse av motor-journalist-standen, inkludert oss i DinSide, og har åpenbart også falt i smak blant norske nybilkjøpere.

Peugeot 307 har hittil i år oppnådd en markedsandel på 4,3 prosent (622 biler) og ligger dermed og snuser på andreplassen, som foreløpig holdes av Ford Mondeo (655 biler). Takket være 307 kan Peugeot nå skryte av å være Norges tredje mest populære bilmerke og ligger dermed foran både Ford og Opel, som tradisjonelt har hatt en sterk stilling i Norge.

Ford mister kunder

Dermed har Ford blitt tvunget ned på en fjerdeplass, noe som skyldes det faktum at både Mondeo og Focus taper seg i popularitet. Mondeo holder fortsatt andreplassen, men Focus har ramlet ned fra 6. til 11. plass og er dermed ute av ti-på-topp-listen. Ford har imidlertid ingen grunn til panikk. I juni kommer nye Fiesta, en bil som sannsynligvis vil rykke rett inn på listen.

Opel sliter

SVIKTENDE POPULARITET: Opel Astra er ikke lenger blant Norges ti mest populære biler.
SVIKTENDE POPULARITET: Opel Astra er ikke lenger blant Norges ti mest populære biler. Vis mer

Opel er det merket som har tapt mest sammenlignet med fjoråret. Opels markedsandeler er faktisk redusert med hele 2,6 prosentpoeng, noe som blant annet skyldes Opel Astra, som har falt fra 7. til 14. plass. Også Corsa har mistet popularitet og har ramlet fra en 13. plass til en 29. plass.

Stabilt nybilsalg

Bilsalget som helhet ser ut til å holde seg relativt stabilt. Ved utgangen av februar var det registrert 14.410 personbiler, en reduksjon på 132 biler sammenlignet med samme periode i 2001. Det skal imidlertid opplyses at fjoråret var et dårlig år sammenlignet med 2000. Mens det i 2000 ble solgt drøye 97.000 nye personbiler, ble importørene i 2001 kun kvitt snaue 92.000 biler. Bilimportørene som helhet har derfor ingen grunn til å slå hælene i taket.

Her finner du oversikten over Norges 10 mest solgte bilmerker.

Her finner du oversikten over Norges 10 mest solgte bilmodeller.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

  • Her finner du flere biltrend-saker.