GTi er tilbake! Nye 208 henter ifølge produsenten frem igjen det som utgjorde GTi-ens essens: Sprek motorisering, lav vekt og "glade" kjøreegenskaper. Foto: Peugeot
GTi er tilbake! Nye 208 henter ifølge produsenten frem igjen det som utgjorde GTi-ens essens: Sprek motorisering, lav vekt og "glade" kjøreegenskaper. Foto: PeugeotVis mer

Peugeot med to 208-spesialer: GTi og XY

Peugeot har bestemt seg for både å regenerere fortiden og innvie fremtiden - samtidig.

Det er en modell kraftig inspirert av 80-tallssuksessen 205 GTi som lanseres om kort tid. Samtidig, for å vise at Peugeot ikke er et merke som nøyer seg med å leve i fortiden, presenterer produsenten med løve-logoen en versjon til, med et mer eksklusivt tilsnitt. Den har fått navnet XY. Begge er sporty utseende tredørsversjoner.

LES OGSÅ:

205 GTi skapte i sin tid stor entusiasme og Peugeot-importøren, Bertel O. Steen, fikk totalt avsetning for 1.354 biler med den berømte GTI-logoen.

Begge bilene har 10 mm bredere sporvidde foran og 20 mm bak. De leveres også kun som tredørs og har unike styling- og designelementer som skal gi GTi og XY hver sin egne identitet.

Ny tidsregning: Her er Peugeot 301

208 GTi:

GTi er tilbake! Nye 208 henter ifølge produsenten frem igjen det som utgjorde GTi-ens essens: Sprek motorisering, lav vekt og "glade" kjøreegenskaper. Foto: Peugeot

Spesialdesignet

208 GTi (som ble forhåndsvist for en tid tilbake som 208 GTi Concept), kommer kun som 3-dørs kupé med 17-tommers felger og dekk i dimensjonen 205/45-17. Utvendig har 208 GTi fått ny styling rundt skjermer og langs kanaler, bakfangeren har et sort og blankt felt nederst og eksosanlegget har doble trapesformede enderør. GTi-logoer finnes både på C-stolpene og på bakluka, i tråd med den stolte GTi-arven. Frontlyktene eksklusive for denne modellen, med vertikale hovedlys og ny design på LED-lysene.

Innvendig er det sort nappaskinn og kunstfiber dekorert med røde sømmer og røde GTi-logoer som gjelder. Dashbordet er trukket i en skinnimitasjon med røde sømmer. Røde felter i dører, seter og dashbord skal sørge for en sportslig helhet i kupéen.

Sterk og lett

Motoren er en 1.6 THP bensinmotor med turbo koblet til et eksosanlegg som skal gi en ekstra piff på lydopplevelsen. Kreftene overføres via en sekstrinns manuell tettsteget girkasse. Effekten på 200 hestekrefter og dreiemomentet på 275 newtonmeter burde rekke i lange baner, da 208 GTi er en lett bil - vekten stopper ifølge produsenten på 1.160 kilo. 0 til 100 km/t skal gå unna på under 7 sekunder.

Med tanke på at 205 GTi med minste motoralternativ på 105 hk og 900 kg vekt var en leken sportsbil, garanterer vi maksimal inspirasjon per krone i nye 208 GTi med 200 hk og 1.160 kg!

Luksus i småbilsegmentet


Peugeot spør retorisk: Hvorfor skal man ikke kjøre eksklusivt selv om man kjører en liten bil? 208 XY er ifølge dem løsningen på dette. (Peugeots søstermerke, Citroën, har for sin del dratt denne typen filosofi med premium-urban design, enda lenger med sin Citroën DS3).

208 XY vil blant annet leveres i en ny lilla farge som heter purple night. Ekstra stylingelementer i krom, for eksempel i nedre del av bakfangeren og speilhus, skal gi en ytterligere eksklusiv fremtoning. XY kommer også med ekstra styling rundt skjermbuer og langs kanalene. Grillen er unik for XY og detaljer i lilla går igjen i logoer og detaljer. I motsetning til GTi-ens sporty enderør, har XY helt skjult eksosmunning. Bilen kommer i ytterligere fem andre farger.

Mer høyverdig interiør

Innvendig er dashbord og setetrekk, i både kunstfiber og Alcantara, sydd sammen med lilla sømmer. I tillegg kan interiøret oppgraderes med nappaskinn og kombinasjonen nappaskinn og Alcantara. 7-tommers touchskjerm er standardutstyr sammen med blåtann og USB. Bilen er også utstyrt med elektronisk parkeringsassistent (Park Assist). 208 XY måler opp selv, på høyre eller venstre side av veien og lukeparkerer av seg selv.

208 XY kommer med følgende motorer:

  • 1.6 e-HDi 93 hk
  • 1.6 e-HDi 93 hk
  • 1.6 e-HDi 115 hk
  • 1.6 VTi 120 hk
  • 1.6 THP 156 hk
Både 208 GTi og XY vises på bilmessen i Paris i høst og kommer til Norge våren 2013. Priser vil vi komme tilbake til.

Fremste konkurrent til 208 GTi blir utvilsomt Polo GTI (Les mer: Langt billigere GTI), men også Mini Cooper Works kan sammenlignes med den lille bomben.