Peugeot 806: Til Norge med HDI-motor

Peugeot har startet produksjonen av storbilen 806 med en HDI common-rail dieselmotor. Den nye versjonen, som frister med lavere dieselforbruk, kommer til Norge i oktober.

Hvis du er ute etter stor bil med lavt dieselforbruk er den nyeste Peugeot 806 kanskje noe for deg. Bilen kommer snart til Norge med en HDI common-rail dieselmotor. HDI-motorene (”high-pressure direct-injection”) kjennetegnes ved at en pumpe bygger opp et svært høyt trykk i et rør. På denne måten blir trykket konstant og man unngår å måtte bygge opp trykk for hver arbeidstakt. Fordelene er høyere virkningsgrad, lavere forbruk og utslipp samtidig som motorens ytelse øker.

Den første Peugeot’en som ble utstyrt med HDI-teknologien var 406. Til høsten kommer også 806 med HDI-motor. Her til lands tilbys denne motoren på ST-versjonen, hvilket er det høyeste utstyrsnivået på Peugeots 806.

Redusert forbruk

To-liters motoren, som yter 110 HK (80 kW), gir bilen en topphastighet på 175 km/t. Akselerasjonen fra 0-100 km/t går unna på 15,8 sekunder.

HDI-motoren gir deg et lavere dieselforbruk i forhold til den forrige dieselutgaven av 806, STDT 2,1. I følge Peugeots tester, utført etter EU-direktiver, bruker denne HDI-motoren 0,84 liter per mil ved bykjøring, 0,56 l/mil ved landeveiskjøring og 0,67 l/mil ved blandet kjøring. Dette er en reduksjon på hele 0,24 liter per mil ved bykjøring i forhold til den forrige dieselutgaven av 806 (som dog med sine 2,1 liter hadde et litt større motorvolum).

Importørpris på Peugeot 806 ST HDI vil i Norge bli kr. 376.400,-.

Dieselforbruk - Peugeot 806
 BykjøringLandeveis-kjøringBlandet kjøring
Forbruk: 806 ST HDI 2,00,840,560,67
Forbruk: 806 STDT 2,11,080,670,82
Reduksjon: med HDI-motor0,240,110,15
Tallene stammer fra Peugeot og angir dieselforbruk i liter per mil.