Peugeot 607: Frankrikes kjempe

Som første serieproduserte bil i verden lanserer Peugeot partikkelfilter på dieselutgaven av 607. Likevel er det luksus og klasse, Peugeot ønsker å formidle med sin nye storbil.

Listen over utstyr er lang, og inneholder alt fra elektrisk justerbare seter, til skinninteriør, navigasjonssystem, parkeringshjelp, elektronisk kontrollerte støtdempere og alskens dippedutter som skal gjøre det så behagelig som mulig å være plassert bak rattet i Peugeot 607.

Hva som blir standard når bilen kommer til våre kyster i mai er foreløpig ikke klart, men fra importørhold opplyses det om at bilene vil bli velutstyrte.

Større enn Mercedes E-klasse

Noen liten bil blir Peugeot 607 ikke. For bilen måler 4,87 meter i lengderetningen, tar 1,83 meter av veiens bredde og strekker seg 1,46 meter til vers. Dermed er den både lengre, bredere og høyere enn Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Heller ikke svenskene, med Volvo S80 og Saab 9-5, greier å hevde seg mot kjempen fra Frankrike.

Tre motoralternativer

Derfor er det heller ikke rart at den minste motoren som blir å finne under panseret på 607 vil få et slagvolum på 2,2 liter. Ytelsen blir 160 hestekrefter. Større og sterkere blir imidlertid V6 motoren med 3-liters slagvolum. Motoren har variable ventiltider, fire ventiler per sylinder og yter 210 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er respektable 285 Nm.

De som trives med knatringen fra en diesel vil heller ikke bli skuffet. Peugeot lanserer nemlig en helt ny dieselmotor til 607. Slagvolumet blir 2,2 liter og motoren har common-rail (HDi). Ytelsen blir 136 hestekrefter og 310 Nm i dreiemoment. Det mest spennende med denne motoren er imidlertid partikkelfilteret, som skal sørge for at partiklene fra forbrenningen samles opp og forbrennes i et filter. Dermed unngår man utslipp av partikler i luften. DinSide Bil har tidligere skrevet om partikkelfilteret til Peugeot. Saken finner du her.

Forhjulsdrift og sekvensiell automatkasse

Kreftene fra motorene overføres til bakken via forhjulene, og du kan velge om bilen skal være utstyrt med automatgear eller manuell gearkasse.

Automatkassen er helt ny, og er av den intelligente typen som innretter gearingsmønsteret etter hvordan du kjører. Men det er også mulig å geare den manuelt. Ved å dytte spaken fra deg og trekke den til deg kan du geare opp og ned sekvensielt. I tillegg har gearkassen et vinter- og et sportsprogram.

ABS, BAS, ASR og ESP - forkortelser for sikkerhet

Ved siden av blokkeringsfrie bremser (ABS) blir Peugeot 607 utstyrt med antispinn (ASR), bremseassistent (BAS) og ikke minst elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Sammen skal de sørge for at du holder deg på veien i en nødsituasjon.

BAS kjenner vi blant annet fra Mercedes-Benz. Enkelt fortalt sørger systemet for å bygge opp maksimalt bremsetrykk ved en panikkbrems. Resultatet er at bremsestrekningen for en vanlig bilist kan forkortes med så mye som 25 prosent. Peugeot har imidlertid gått et skritt lengre, for når systemet oppdager at du nødbremser slåes automatisk varselblinkerne på, for å varsle de bakenforliggende.

Til Norge i mai 2000

Trass i at Peugeot lanserer Peugeot 607 under den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt (IAA), må vi nordboere vente til mai før vi får se bilen på norske veier. Verken pris eller utstyrsnivå er derfor klart i skrivende stund.