Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Peugeot 607 (2001)

Det er ikke tett mellom store, franske luksusbiler. Derfor skiller de seg ut, både i trafikken og i prissammenheng. Du får mye bil for pengene her!

Storbiler var slett ikke noe ukjent territorium da franskmennene i 2000 med brask og bram lanserte sitt nye flaggskip 607. Med forgjengere som 70-tallets 604 og 90-tallets 605 på samvittigheten gikk de høyt ut, selv om ettermælet etter de nevnte storbiler ikke akkurat var prima.

LES OGSÅ:

Utviklingskostnader er en lei affære for bilprodusenter flest. En skummel snarvei er å låne deler fra utgåtte modeller, slik Peugeot gjorde ved introduksjonen av 607. Men franskmennene var optimister og denne gang som tidligere var de klar for å gå i klinsj med storbilene fra Audi, BMW og Mercedes. Det gikk ikke helt slik. Etter en liten facelift i 2005 opphørte salget i 2009. I Norge var det i hovedsak de spesielt interesserte som hadde kjøpt.

Foto: Autofil Vis mer

607 er virkelig en storbil med sin lengde på hele 4,87 meter. Akselavstanden matcher ikke helt og spesielt overhenget fra hjul til karosseriende bak er i overkant stor. Dieselmotoren i bilen vi kjører er verdens første med partikkelfilter, noe noen knapt hadde hørt om for 11 år siden. Tross mange år og kilometer bak seg, yter den fortsatt bra.

Foto: Autofil Vis mer

Motorutvalget ellers strakte seg fra en 2-, en 2,2- til en 3-liters bensin og en 2-, via vår 2,2- til en 2,7-liters diesel. Verden har fått nye standarder siden 607 var på høyden og kjøremessig er den først og fremst en komfortabel traver som best kler lengre distanser. Testbilen er vedlikeholdt underveis og føles fortsatt tålig godt sammenskrudd. Vi merker det hovedsakelig litt på fôringer her og der som virker slitne. Giroverføringen var et stykke fra presis i utgangspunktet, men i sum må dette sies å være mye komfort for pengene.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Himmel og hav for en plass! I baksetet er det boltreplass til store og små og det lekre brune skinninteriøret er fortsatt innbydende. Støtten i forsetene imponerer ikke og bidrar til å understreke at du ikke bør kjøre fort gjennom svinger med 607. Det imiterte treverket faller ikke i alles smak og den lille navigasjonsskjermen er nesten komisk liten i forhold til dagens biler. Men det fungerer selv om vi får frem noen varsellamper her og der. Peugeoten er godt utstyrt for en bil av sin tid med varmeseter foran og bak, regnsensor, parksensor, navigasjon, el-seter, to-soners klima, el-gardin i bakvindu etc.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Utgangsprisen for vår bil var som ny 419 607 kroner. I tillegg er den oppgradert med mye ekstrautstyr. Ettersom utvalget er såpass snevert varierer prisene en del på bruktmarkedet. Fra 60 000 finner du bil, men legg deg på rundt 100 000 kroner og du finner en 2,2 HDi med rundt 130 000 km, hvor det fortsatt er mye bil igjen. Hvis du er ute etter en staselig bil som skiller seg ut fra mengden, kan 607 være et særdeles kurant alternativ.

Noen ting bør du likevel passe på. Registerreimen skal byttes ved hver 50 000 km på noen av bensinutgavene. Pass på at dette er gjort! Oljelekkasjer fra motor kan også forekomme. Feil på elektriske komponenter er ikke uvanlig og se opp for blinkende lamper. Bremser og bærearmsfôringer bak er verdt å sjekke ut.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Peugeot 607 (2001)

Kurant komfortbil som skiller seg fra mengden

Ikke like feilfri som konkurrentene