SETT DET FØR: Peugeot satser på en form som vi mener å ha sett før. Foto: Produsenten
SETT DET FØR: Peugeot satser på en form som vi mener å ha sett før. Foto: ProdusentenVis mer

Vises i Geneve:

Peugeot 508 gjenoppstår

Til bilutstillingen i Geneve tar Peugeot med seg en gammel klassiker. Vel, navnet er gammelt, men bilen er ny.

Mens alle satser på SUV og høyreiste biler mener Peugeot at, nei da, det er ikke alle som vil opp i høyden.

De relanserer derfor konseptet med en sedan i D-segmentet, der Passat, Mondeo og Avensis regjerte stort i sin tid.

Bilen Peugeot nå melder om er en sedanutgave av en sprell ny 508, og det i GT-versjon. På sikt kommer den heldigvis også som stasjonsvogn, ellers ville bilen vært død ved sin fødsel her til lands.

Lavere, ikke høyere

Forrige Peugeot 508 var noe oppblåst, og høyere enn konkurrentene i klassen. Det har Peugeot nå gjort noe med.

For å skille den fra SUV-modellene har de gjort den lavere, med en høyde på knappe 1,4 meter.

Samtidig har den fått lange linjer, og ligner mye på en kupé. Oppskriften blir dermed veldig lik det vi ser VW har gjort med Arteon. For å gi bilen et hissigere uttrykk har den også fått en stor grill for å gi et mer potent utseende, og frontlyktene er også formet for et sint utseende. Dette er LED-lamper som visstnok skal ha fått inspirasjon fra konseptbilen Instinct.

Bakenden vil være lett å kjenne igjen, forteller Peugeot, og vi er enig. Vi syns den minner kraftig om en tidligre Toyota Camry, men det er antagelig ikke det de sikter til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

1,4 meter: Bilen er lavere enn sin forgjenger, antagelig for å differensiere seg fra SUV-ene. Foto: Produsenten.
1,4 meter: Bilen er lavere enn sin forgjenger, antagelig for å differensiere seg fra SUV-ene. Foto: Produsenten. Vis mer

i-Cockpit

I likhet med 208, 308, 3008, 5008, har Peugeot videreført interiørfilosofien med i-Cockpit.

Det skal vi slettes ikke være skuffet over, for det er noe av det beste Peugeot har laget på lenge.

Det betyr at du også her får et lite ratt der du ser instrumentene over rattet, ikke gjennom. På de øvrige modellene gir det lille rattet også en svært fin styrefølelse som vi får håpe er videreført inn i nye 508.

En berøringsskjerm på det som skal være 10 tommer er plassert i midtkonsollen, og foran rattet sitter et display som er konfigurerbart etter hvilken informasjon du ønsker å fremheve. I tillegg til dette blir bilen også utstyrt med et head-up display.

Skulle du være av den romantiske typen, vil bilen også ha stemningsbelysning innvendig hvor du kan skifte farge etter humøret. Visstnok skal også massasjen i setene bli påvirket av dette.

Vi har sett hvordan Peugeot har laget svært flotte interiører i 3008 og 5008 med god opplevd kvalitetsfølelse i materialene. De lover at det samme er tilfelle i 508.

i-Cockpit: Også her er det et tydelig sportslig preg. Foto: Produsenten
i-Cockpit: Også her er det et tydelig sportslig preg. Foto: Produsenten Vis mer

Sikker som banken

Når det gjelder sikkerhetssystemer er Peugeot nødt til å følge de nye standardene. Det betyr at bilen er utstyrt med alskens fancy systemer, der de fleste faktisk er verktøy som er påkrevet for en gang i fremtiden å kunne lage selvkjørende systemer.

Bilen kan leveres med en rekke assistentsystemer, der noen riktig nok må plukkes fra tilbehørslisten.

  • Nattkamera (som første bil i segmentet)
  • Siste generasjon nødbremsassistent som oppdager både fotgjengere og syklister i hastigheter inntil 140 km/t både dag og natt
  • Aktiv filskiftvarsling
  • Føreroppmerksomhetsvarsling
  • Automatisk lyskontroll
  • Fartsgrensegjenkjenning og anbefaling
  • Bedre skiltgjenkjenning (inkluderer stopp-skilt, enveiskjørt)
  • Adaptiv cruisekontroll med Stop & Go-teknologi (i kombinasjon med EAT8-girkasse)
  • Lane-keeping assist (i kombinasjon med adaptiv cruisekontroll)
  • Aktiv blindsoneovervåking
SINT: Målet fra Peugeot har vært at bilen skal se potent ut. Dette er GT-modellen. Foto: Produsenten
SINT: Målet fra Peugeot har vært at bilen skal se potent ut. Dette er GT-modellen. Foto: Produsenten Vis mer

Motoriseringene

Under panseret vil det bli flest dieselmotorer å velge blant, og med valgfri manuell eller automatkasse. Høsten 2019 vil det også lanseres et plugin-hybrid-alternativ av nye Peugeot 508. Om denne vil gi firehjulsdrift er foreløpig ikke kjent for 508, men det gjør den i blant annet 3008 og DS 7.

Bensinmotorer:

  • PureTech 180 S&S EAT8
  • PureTech 225 S&S EAT8 (Kun GT-utgave)

Dieselmotorer:

  • BlueHDi 130 S&S (6-trinns manuell)
  • BlueHDi 130 S&S EAT8
  • BlueHDi 160 S&S EAT8
  • BlueHDi 180 S&S EAT8

I Norge vil bilen være i salg fra september.