Peugeot 406: Ny og endret

Peugeot har vært ute med tegnebrettet og fikset på 406. Den har fått ny front, bakenden er blitt rundere, interiøret er forandret, og den har fått to nye motorer under panseret.

Peugeot 406: Ny og endret

Den nyreviderte utgaven av 406 lanseres under bilmessen i Geneve i begynnelsen av mars i år. De nye modellene er ventet til Norge rundt mai 1999.

Ny front

Eksteriørmessig har den gjennomgått en merkbar endring. Den har fått nytt panser, ny front og nye lykter. Disse endringene gjelder for alle 406-modellene. Også bakenden er blitt ny, med nytt bagasjeromslokk og nye lykteformasjoner. De nevnte bakre endringene gjelder imidlertid ikke for stasjonsvogn-utgavene, som i stedet beholder sine gamle former bak, bare opplyst av nye kromlister på bagasjeluken. Alle modellene har i tillegg fått nye hjulkapsler eller nye aluminiumsfelger.

De innvendige endringene består blant annet av nytt dashbord, instrumenter med krom-innfatning, nytt ratt og nye seter.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Nye motorer

To nye motorer står altså klare under panseret på 406 når den presenteres i Geneve. Den ene er en firesylindret bensinmotor med et slagvolum på 1997 ccm og 138 hestekrefter, som viser sine maksimale krefter ved 6.000 omdreininger i minuttet. Dette er den første i en ny generasjon motorer fra Peugeot med betegnelsen EW, som skal være lettere og mer effektive.

Den andre nye motoren er en 2,0-liters HDi med 110 hester. Alle turbo-diesel-motorene i 406 skal nå byttes ut, slik at den blir tilgjengelig kun med HDi-motorer.

Prisene er ikke klare ennå, men importøren venter ikke at det vil bli de store endringene.