Peugeot 406 Coupé får dieselmotor

Peugeot 406 Coupé har ikke blitt noen bestselger i Norge, men har fått mye skryt for sitt design, signert Pininfarina. Nå kommer 406 Coupé også med dieselmotor.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tradisjonelt har det vært svært uvanlig å plassere dieselmotorer under panseret i store todørs kupeer. Men det er altså nettopp dette Peugeot gjør når de nå lanserer 406 Coupé 2.2 HDi.

Den utvalgte dieselmotoren er den samme som i storebror 607 2.2 HDi. Det spesielle med denne drivkilden, er at den er verdens første serieproduserte motor med partikkelfilter. Partikkelfilteret sørger for å fange opp og tilintetgjøre en del av de miljøskadelige dieselpartiklene.

Sterk

Den firesylindrede motoren har et slagvolum på 2.179 kubikkcentimeter og yter ifølge Peugeot hele 317 newtonmeter ved 2.000 o/min. Maksimal effekt er oppgitt til 133 hestekrefter, noe som skal holde til å trekke 406 Coupé opp i 100 kilometer i timen i løpet av 10,9 sekunder. Toppfarten er 208 kilometer i timen.

Selv om motoren er både kvikk og sterk, skal den være relativt gjerrig. Peugeot hevder i hvert fall at 2,2-literen skal nøye seg med 0,64 liter diesel per mil ved blandet kjøring.

Må bestilles

Peugeot 406 Coupé har som nevnt ikke blitt noen bestselger i Norge, og Peugeot-importør Bertel O. Steen har derfor ikke valgt å lagerføre 406 Coupé. 406 Coupé 2.2 HDi vil heller ikke bli lagerført. Bertel O. Steen tar imidlertid imot bestilling og satser på at det ikke skal ta mer enn to måneder fra bestilling er gjort til bilen ruller på norske veier.

Prisen er ennå ikke fastsatt, men prisen for 406 Coupé med toliters bensinmotor og manuell girkasse er snaue 346.000 kroner. Vi blir derfor ikke overrasket om prisen på 2.2 Hdi havner godt over 400.000 kroner.