Peugeot 307

Peugeot har virkelig gravd dypt i lommen denne gangen. For den franske bilprodusenten har brukt hele 9 milliarder kroner på utvikle sin nye Golf-konkurrent, Peugeot 307.

Peugeot 307
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Men med tanke på at M1-segmentet, som vanligvis omtales som Golf-klassen, utgjør hele 33 prosent av det europeiske bilmarkedet, er det kanskje ikke så rart at Peugeot har slått på stortromma. Og det var nok også på tide. For selv om Peugeot 306 fikk en ansiktsløftning i 1999, er 306 åtte år gammel. Og åtte år er lenge i dagens bilbransje.

Helt ny

307 er, ifølge Peugeot, ikke basert på 306, men er derimot en splitter ny bil. 307 er 420 centimeter lang, 5 centimeter lengre enn VW Golf, og kjennetegnes ved et moderne og dristig design.

Fronten kjennetegnes ved svært langstrakte og mandelformede lykter, ikke ulike de vi finner på blant annet familiemedlemmet Citroën Xsara Picasso.

I likhet med lyktene bærer resten av bilen preg av tidsmessig avrundede linjer - skarpe vinkler er fullstendig fraværende. Panseret er profilert i ytterkantene, og en matchende profil følger overdelen av forskjermene. Den lave og "strenge" grillen er todelt, og balanseres av et stort "smilende" luftinntak under registreringsskiltet.

Stor frontrute

Det kanskje aller beste kjennetegnet ved 307, er imidlertid den enorme frontruten. Frontruten begynner rett over forhjulene og strekker seg i en slak linje langt opp på taket. Ifølge Peugeot skal den store frontruten sørge for å gi god oversikt og romfølelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ved første øyekast ser ikke 307 spesielt høy ut. Sannsynligvis er det den lange og slake frontruten som lurer øyet, for bilen er faktisk 151 centimeter høy, 6 centimeter høyere enn for eksempel VW Golf.

Bakfra er ikke 307 like spennende, men Peugeot har etter vårt syn klart å gi hekken et harmonisk og ryddig utseende. Hvis du aner et visst anstrøk av Toyota Yaris, er du imidlertid ikke alene.

Mye aluminium

Peugeot 307

Også innvendig er 307 en helt ny bil. Under et stort utspring finner du klassiske, runde instrumenter omgitt av aluminiumsringer. Instrumentene er imidlertid ikke spesielt originale, vi synes vi har sett lignende instrumenter både i Volkswagen- og Audi-modeller.

Den høye og dominerende midtkonsollen omsluttes av aluminium og løper helt ned til håndbrekket.

Velutstyrt grunnmodell

307 vil bli tilbudt i en hel rekke utstyrsnivåer. Grunnmodellen, XR Précence, byr blant annet på seks kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser, manuelt klimaanlegg, fjernstyrt sentrallås, elektriske vindusheiser foran, høydejusterbart førersete samt høyde- og dybdejusterbart ratt.

De neste trinnene på stigen heter XT og XS. Disse har det samme utstyret som XR, men kommer blant annet også med elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil, høydejusterbart passasjersete, radio og CD-spiller, kjørecomputer samt lakkerte speil og dørhåndtak. I tillegg kan XT og XS fåes i Premium-versjoner. Premium-versjonene har blant annet tåkelys, elektriske vindusheiser bak og regnsensor tilknyttet vindusviskerne.

Toppmodellen, XSI, kommer blant annet med 17 tommers felger, delskinnseter, skinntrukket ratt og girstangkule, elektriske vindusheiser bak, CD-veksler for fem plater og midtarmlende.

Tre motorer

I første omgang kommer 307 med tre forskjellige drivverk, to bensinmotorer og en turbodieselmotor. Den minste bensinmotoren har et slagvolum på 1.587 kubikkcentimeter, og yter 110 hestekrefter ved 5.750 o/min. Maksimalt dreiemoment er 147 Nm ved 3.900 o/min.

Den som har fulgt med litt på hva som skjer hos andre franske bilprodusenter om dagen, vil kjenne igjen denne motoren fra Citroën Xsara. Med denne motoren under panseret skal Peugeot 307 klare 0-100 kilometer i timen på 11,6 sekunder. Bensinforbruket ligger på 0,72 liter per mil ved blandet kjøring.

138 hestekrefter

Peugeot 307

Den som har lyst på mer futt, bør se nærmere på det andre bensinalternativet, en 2,0-liter med 16 ventiler. Denne yter 138 hk ved 6.000 o/min og 190 Nm ved 4.100. Med denne toliteren skal 307 klare 0-100-øvelsen på 9,8 sekunder. Du må imidlertid belage deg på et noe høyere forbruk, 0,79 liter per mil ved blandet kjøring.

Sterk turbodiesel

Diesel-motorer har "alltid" vært populært i Frankrike, og blir stadig mer utbredt også i Norge. 307 kommer derfor også med en direkteinnsprøytet toliters turbodieselmotor. Denne yter hele 205 Nm allerede fra 1.750 o/min og 90 hk ved 4.000 o/min. Med denne motoren trenger 307 13,6 sekunder på å nå 100 kilometer i timen. Til gjengjeld klarer motoren seg med 0,52 liter per mil ved blandet kjøring.

I tillegg til de tre nevnte motorene, vil 307 på sikt også bli tilgjengelig med en 1,4 liters bensinmotor som yter 75 hk og en toliters turbodiesel som yter 110 hk.

Peugeot 307 vil være ute hos franske bilforhandlere allerede til våren, mens resten av Europa må vente til sensommeren før vi får stifte bekjentskap med den nye franskmannen.

Her finner du flere nyheter fra årets bilutstilling i Genève

Denne artikkelen ble publisert første gang fredag 9. februar i år. Artikkelen er nå oppdatert med bilder fra Genève-utstillingen.