Peugeot 307 1.6 XS

Den er blitt en av de største suksessene fra Peugeot noensinne her hjemme, og er blant de aller mest solgte bilene for tiden. Men så er det da også snakk om en pen og praktisk bil til en meget fin pris.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


Vi følger en norsk småbarnsfamilie i jakten på ny bil. Bilene blir nøye vurdert med hensyn til plass, sikkerhet, utseende, kjøreopplevelse, praktiske løsninger og valuta for pengene. Du finner bakgrunnen og oversikten over testede biler her.

Innledning

Peugeot kom som en kule på siste halvdel av 90-tallet, og lanserte den ene lekkerbiskenen etter den andre. Ikke nok med det – de kvittet seg også med de fleste lytene som i tidligere år hadde gitt Peugeot et frynsete rykte rent kvalitetsmessig. Modellene 206, 306 og ikke minst 406 ble alle pene suksesser for Peugeot. Så kom gedigne 607, som skulle ta opp konkurransen med BMW og Mercedes, men som så langt ikke er blitt en storselger her hjemme.

Peugeot 307 1.6 XS


307 er derimot blitt en knallsuksess, og er hovedårsaken til at Peugeot i øyeblikket er et av de aller største merkene på det norske bilmarkedet. Det er ikke tilfeldig; for det første er den pen å se på, har en fin pris og byr på bra med plass for den typiske norske familien med 1,6 barn. Spesielt stasjonsvognen og SW-utgaven byr på god plass - sistnevnte med fleksibel løsning med inntil 7 seter. Og den har dessuten det innovative glasstaket, som gir en helt spesiell kjøreopplevelse. Les mer om SW-utgaven i vår siste test.

Utseende

Joda, Peugeot 307 er en tøff bil.
Joda, Peugeot 307 er en tøff bil. Vis mer


Bilen har et moderne og tøft design, og spesielt mor falt for bilen med det samme. Fronten har et rovdyraktig preg, og de store vinduene sørger for god sikt, selv for småvokste førere og passasjerer.

Også på innsiden fikk vi raskt sansen for Peugeot 307. Her er det brukt sort plast med ru overflate, med detaljer og lister i aluminium. Skinninteriøret bidro utvilsomt til å heve kvalitetsfølelsen ytterligere. Det integrerte stereoanlegget har store og lettfattelige symboler, og displayet er plassert i i vindushøyde, slik at du enkelt får den informasjonen du trenger, det være seg klokkeslett, radiokanal eller utetemperatur. Styrekonsollen for det automatiske elektroniske klimaanlegget er plassert under stereoen, og har et stort display som viser innstillingene dine.

Alt i alt var hele familien meget godt fornøyd med utseendet. Familiens ekstremt bilinteresserte femåring var heller ikke i tvil, denne racerbilen ville han ha.

Karakter utseende: 9 av 10

Plass

Modellen vi fikk til test, er kombiutgaven. Denne bilen er nært beslektet med den mindre 206, og likheten er så stor at den kan bli tatt for å være en langt mindre bil enn den i praksis er. For 307 er slett ingen liten bil; innvendig er den høyere enn Golf og nye Corolla, og på fører- og passasjersiden er det like god plass som i mange storbiler. Romfølelsen er med andre ord ekstremt bra.

Enten bør du ha vaskekluten lett tilgjengelig, eller ta skoene av barna for å unngå møkkete seterygger.
Enten bør du ha vaskekluten lett tilgjengelig, eller ta skoene av barna for å unngå møkkete seterygger. Vis mer


I baksetet er det derimot ikke fullt så romslig, selv om takhøyden også her er upåklagelig. Når undertegnede hadde førersetet i foretrukket posisjon, var det bare 18 cm igjen til baksetet, som er litt kortere enn vi målte i Volvo V40 og Audi A4. I praksis betyr det sparking i seteryggen fra småbarn som sitter i egne seter - det er faktisk helt uunngåelig, er vår erfaring. Med voksne i baksetet måtte nok forsetet bli trukket lenger frem, noe som ville påvirket sittestillingen i negativ retning for undertegnede.

Baksetet er 45 cm dypt, 130 cm bredt, og det er 47 cm opp til sidevinduene. Det er for eksempel 10 cm lavere enn i Volkswagen Passat, og betyr bedre utsikt for de minste passasjerene.

Luka til lasterommet er rimelig stor, og spesielt 117 cm i bredden på det bredeste er imponerende. Men terskelen er høy, noe som påvirker lastehøyden i negativ retning; 75 cm på midten er ikke veldig høyt.

Lasterommet er 82 cm dypt ved gulvet og 106 cm bredt. Trenger du større plass er det enkelt å felle ned bakseteryggene. I vårt tilfelle fikk vi store problemer med å få plass til barnevogna på tvers på grunn av skrånende baksete, og det var skuffende. Det endte med at vi måtte ta av hjulene. Kofferter og annet må deretter eventuelt stables i høyden.

Lasterommet var for lite til vår barnevogn, men dypt nok til at våre testkofferter fikk plass ved siden av hverandre, liggende. Det gir mye plass til overs i høyden.
Lasterommet var for lite til vår barnevogn, men dypt nok til at våre testkofferter fikk plass ved siden av hverandre, liggende. Det gir mye plass til overs i høyden. Vis mer


I en test av en annen kombibil i samme klasse (Toyota Corolla), som blir publisert senere i sommer, fikk vi plass til barnevogna til tross for at lasterommet var grunnere ved gulvet.

Karakter plass foran : 10 av 10
Karakter plass bak/lasterom: 5 av 10

Sikkerhet

Vår testbil var utstyrt med 6 kollisjonsputer, i rattet, dashbordet, samt sidekollisjonsputer i forsetene og taket. Sistnevnte kommer også baksetepassasjerer til gode (hodebeskyttelse).

Mellom setene foran finner du et lite opbevaringsrom, to armlener, to koppeholdere samt nøkkelstyrt bryter for å skru av/på kollisjonsputen på passasjersiden.
Mellom setene foran finner du et lite opbevaringsrom, to armlener, to koppeholdere samt nøkkelstyrt bryter for å skru av/på kollisjonsputen på passasjersiden. Vis mer



Kollisjonsputen på passasjersiden foran enkelt kan skrus av, noe som muliggjør montering av barnesete mot kjøreretningen. Finurlig løsning, men for den beste sikkerheten vil i hvert fall vi bruke baksetet når barneseter skal monteres.

ESP (elektronisk stabilitetsprogram) finnes også, og består av en elektronisk bremsekraftfordeler, antiblokkering av hjul, antispinn og dynamisk stabilitetskontroll, for å gi deg assistanse under vanskelige kjøreforhold. Supert!

Peugeot har dessuten utstyrt 307 med flere løsninger i seter, ratt og fotstøtte som skal begrense personskadene ved påkjørsler.

Euro-Ncap har kollisjonstestet Peugeot 307, og gitt den 4 av 5 stjerner i klassen for små familiebiler. Kun Renault Megane har i skrivende stund oppnådd 5 stjerner i klassen. Les hele testen her.

Karakter sikkerhet: 8 av 10

Komfort og kjøreopplevelse

Vår testbil var utstyrt med en 1,6 liters bensinmotor på 110 HK. Den er passe familievennlig, og mer enn sprek nok under de fleste forhold, synes vi. De ekstra kravstore vil sette pris på at 307 også kan leveres med en råsterk 2-liters variant.

Et ryddig og behagelig førermiljø.
Et ryddig og behagelig førermiljø. Vis mer


Kupeen er ekstremt godt lydisolert. Ja, i begynnelsen kvalte vi motoren ved et par anledninger, rett og slett fordi vi ikke hørte turtallet på motoren. Flaut, men det sier forhåpentligvis mer om det lave støynivået enn oss som sjåfør.

De store vinduene gir ekstremt god sikt, noe mor på 1,63 satte svært stor pris på. Setene i skinn er ergonomisk utformet og gir meget god sidestøtte, og kan blant annet justeres i høyden.

Ja, vi fikk virkelig følelsen av å sitte i en langt dyrere bil, og det er ingen tvil om at Peugeot 307 er som skapt for lange turer på god vei.

Karakter komfort og kjøreopplevelse: 9 av 10

Praktiske løsninger

Det høyt plasserte displayet i midtkonsollen gir deg informasjon om utetemperatur, radiokanal (eller CD-spor) og klokkeslett.
Det høyt plasserte displayet i midtkonsollen gir deg informasjon om utetemperatur, radiokanal (eller CD-spor) og klokkeslett. Vis mer


Peugeot 307 har mange små finurlige løsninger i kupeen (avhengig av utgave) som er spesielt praktiske og som er med på øke velværet under kjøreturen. Vår testbil var utstyrt med fire elektriske vindusheiser. Disse virker til og med noen sekunder etter at du har skrudd av motoren, og det applauderer vi for! Hvem har ikke opplevd å parkere bilen og vært på vei ut før man har oppdaget åpne vinduer? På de fleste biler må du skru på tenningen igjen for å lukke vinduene.

Fører- og passasjer har hvert sitt behagelige armlene, og i baksetet er det et praktisk midtarmlene med stort rom til tegnesaker, samt matpakke og koppeholder for langturen.

Også mellom setene foran er det to koppeholdere, samt et oppbevaringsrom som gir plass til et par CD-plater. Kartlommer i dørene både foran og bak er ikke hverdagskost. Vår testbil hadde dessuten brilleetui i taket.

Midtarmlenet i baksetet er meget rommelig.
Midtarmlenet i baksetet er meget rommelig. Vis mer


Det integrerte stereoanlegget ga bra lyd, og kunne enkelt styres ved hjelp av en hendel på høyre side av rattet.

Peugeot 307 har dessuten det som må være klassens desidert dypeste hanskerom. Her får du plass til det meste - hele 17,5 liter rommer det! NB! Ikke prøv å lete etter kulepenner mens du kjører, med mindre du har uvanlig lange armer. Lokket har i tillegg holdere for mobiltelefoner og kulepenner etc. Gjennomtenkt!

Ekstra pluss for strømuttak i lasterommet.

Karakter praktiske løsninger: 9 av 10

Valuta for pengene

Billigste 307 koster i skrivende stund 182.400 kroner, og heter XR 1,4. XS 1,6 får du fra 207.100. Vår testbil (5 dørs, ergonomisk utstyrspakke, ESP, diverse oppbevaringsrom, metallic lakk) kommer på rundt 225.000 kroner. Det synes vi er en fin pris for en bil som samtlige i familien likte.

Vi målte også drivstofforbruket, og etter 36 mil under vekslende forhold hadde bilen brukt 26 liter bensin. Det gir et snittforbruk på ca 0,72 liter pr mil. Det er absolutt godkjent!

For vår egen del vil nok SW-varianten eller stasjonsvognen være et mer naturlig valg, av plasshensyn. Med barn i alderen 7-12 år hadde situasjonen vært en annen; da hadde kombiutgaven vært høyaktuell.

Karakter valuta for pengene: 8 av 10

Konklusjonene

Peugeot 307 1.6 XS


Familie på nybiljakt
Her finner du hovedtestene utført av DinSide Motor