Peugeot 306 HDI

HDI = GTi. Slik føltes det i alle fall når vi fikk testkjøre Peugeot 306 HDI i franske alper under den europeiske lanseringen av bilen!

Toliters HDI-motoren til PSA-gruppen finnes i to varianter, med eller uten intercooler. Med yter bilen 110 hk, uten er ytelsen 90 hk. Sistnevnte har funnet veien under panseret på en 306 -- og selv da lukter resultatet av svidd gummi!

Dreiemomentet er nemlig på formidable 205 Nm, og det er på topp allerede ved 1.900 o/min. Dermed blir kjørestilen en helt annen enn på en bensinmotor, men en spenstig kjørestil kan du fort få til likevel! Dessuten -- forskjellen på en dieselmotor og en bensindrevet motor blir stadig mindre. Fortsatt er det noe mer støy og vibrasjoner ved tomgang med en diesel, men under akselerasjon er forskjellen forbløffende liten, ikke minst fordi du slipper å ty til de høye turtall.

Og visste du forresten at så lenge gradestokken viser over 0 grader, trenger du ikke lenger å gløde dieselmotoren -- i alle fall så lenge det er en HDI-motor fra PSA. Og på kalde dager er det greit å ha med seg at den høyeffektive HDI-motoren er utstyrt med fire glødeplugger på totalt 800 W, som sørger for at det blir overskuddsvarme til kupeen.

Betydelig kjappere


Sammenlignet med den tidligere toppmodellen av 306 diesel -- 306 1.9 XRDT -- er den nye 306 HDI 1 sekund kjappere fra 0 - 100 km/t, som nå går unna på 12,6 sekunder. I fart er akselerasjonstidene enda bedre.

Og det skjer til tross for at gearkassen nå har en lavere sluttutveksling, og at girkassen har lengre utvekslinger! Den nye gearkassen sørger også for bedre driftsøkonomi på grunn av lengre utvekslinger -- dieselforbruket har gått ned fra 0,66 l/mil til 0,52 l/mil ved blandet kjøring (EU-norm). Det representerer en forbruksreduksjon på 20 prosent. Dessuten er serviceintervallene øket fra 15.000 til 20.000 km.

Stopper fortere

Økningen i effekt og akselerasjon fører også med seg et behov for å stoppe kjappere, 306 HDI har derfor fått skivebremser rund baut (ventilerte skiver foran 266 mm i diameter - massive skiver bak 247 mm i diameter). Og ABS, naturligvis.