Peugeot 206 GTi: GTI-bombe til firmabilpris!

(Geneve - DinSide) Mange har håpet at Peugeot 205 GTi skulle bringes til live igjen i ny form. Nå har den kommet. Etterfølgeren -- Peugeot 206 GTi -- har nok muskler og et lekkert design, to gode argumenter for å i det minste vurdere bilen. Og prislappen viser fortsatt under 250.000 kroner!

Sportsbiler er langt fra det eneste saliggjørende her i livet, men enkelte biler vekker følelser, de fleste andre er bare redskap for persontransport. Peugeot 206 er definitivt ikke en bil som bare skal dekke ditt mest elementære transportbehov. Slik sett er den faktisk nokså dårlig, 206 GTI er nemlig utelukkende tilgjengelig som en 3-dørs kombikupe, kunne Peugeot-folkeet fortelle under lanseringen av bilen her i Geneve.

Samtidig lanserte Peugeot en ansiktsløftet 406 med omfattende endringer, samt 306 med HDI-motor. Disse bilene kan du lese mer om på DinSide i morgen - torsdag 29. april

Lange lister


At 206 vekker følelser er hevet over tvil. Peugeot har lenge levd en nokså anonym tilværelse på det norske marked, men Peugeot 206 er bilen flere vil ha enn forhandlerne kan levere på dagen. Ventelistene på spesialbestilte utgaver av 206 er nemlig på inntil 6 mnd.

206 GTi skal allerede være på plass i Norge fra begynnelsen av mai, men de få bilene som kommer da er for lengst lovet bort. Og det er ikke det minste merkelig.

Bilen har nemlig i stor grad det samme design som en standard 206, men forskjermene har blitt bredere, nærmere bestemt 10 mm på hver side for å få plass til dekkene i dimensjon 185/55R15. I tillegg har Peugeot funnet frem egne lettmetallfelger til bilen, og endret på lyktenes utseende. Disse endringene er nokså små, men du verden for en effekt de har hatt. GTi'en er tøff og barsk, og den antyder at den har mer muskler enn en vanlig 206. Den skriker det ikke imot deg.

Friske fraspark

Og joda - den har muskler. Fra en nyutviklet tolitersmotor (som også er tilgjengelig i den nye 406) hentes det frem 137 hk, og et imponerende dreiemoment på 190 Nm ved 4.000 o/min. I forhold til den forrige motorgenerasjonen (XU), er den nye motoren slanket med hele 27 kilo, takket være utstrakt bruk av lettmetall. For eksempel er sylinderblokken nå laget av aluminium.

Med god skyvehjelp fra motoren, akselererer 206 GTi fra 0 - 100 km/t på 8,4 sekunder, men dette er langt fra hele sannheten om bilen. For det er først ved 3.500 o/min at moroa tar til, og har du bilen i fart er det nesten ikke grenser for hvor sprekt den kan oppføre seg.

Mini-ramp

Peugeot har hentet elementer fra andre sportsbiler av eget merke til 206 GTi. Blant annet har de hentet frem servostyringen fra 306 S16/GTi, det fremre fremhjulsopphenget er modifisert på samme måte som i 306 Maxi (en konkurranseversjon av 306) med et kuleledd som triangelarmene er hengt opp i. Det bakre opphenget er hele åtte ganger stivere enn i andre versjoner av Peugeot 206, og kregningsstabilisatoren er kraftigere.

Bakhjulsopphenget er også kraftig modifisert, og blant annet finner du der at fjærarmene er av samme type og like kraftige som det de var på 405 Mi16. Og vil du ha en 206 GTi som ser litt mer rampete ut enn standard-versjonen, kan du få kjøpt noe bredere originaldekk og lettmetallfelger.

...men ikke så rampete som før

En kort prøvetur av bilen på 200 kilometer fransk/sveitsiske veier, var en sann fornøyelse. Bilen oppfører seg svært så kontant, men det skal veldig mye til før den blir ukomfortabel. Kjøreegenskapene imponerte -- det var ikke småtterier vi utsatte bilen for på svingete veier i Jura-fjellene, der snøen akkurat hadde gått og asfaltkvaliteten var av god norsk type med telehiv og gapende hull...

De store konklusjonene venter vi med å trekke til vi får anledning til å teste bilen i Norge. Men vi føler oss rimelig sikre på at gjensynet blir gledelig!