Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Peugeot 206 GTI (2000)

Franske småbiler med sprek motor er en gyllen oppskrift som resonnerer godt i våre ører. Dette er kanskje den siste franske GTI’en av den gamle skolen…

Peugeot og GTI er en magisk kombinasjon. Gamle 205 GTI fra åttitallet regnes for å være en av verdens beste GTI’er noensinne. 106 Rallye fra nittitallet er også en seriøs liten hissigpropp. Kort fortalt, Peugeot kan ”hot hatch”-sjangeren ut og inn. Derfor hadde vi høye forventninger til 206 GTI som ny, og like høye i dag som bruktbil.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Den skinner som en liten juvel, Peugeot 206 GTI. Den er liten, lekker og lover mye med utseendet sitt. Står du på rødt lys med 206’en har du mye å rutte med. 2-literen gir 136 hester – og denne lille bilen veier ikke mer enn 910 kilo. Den er likevel avhengig av litt turtall for å levere, men det er slett ikke feil i en GTI. Inn i svingene ligger bilen som en klegg på veien. Den tåler å bli kjørt hardt.
Men pass på: Presser du FOR hardt, kommer rumpa som et skudd – uten å gi et eneste forvarsel om hva som er på gang. Peugeot 206 GTI har mange av de samme kvalitetene som klassikeren 205 GTI. Vi kan imidlertid ikke unngå å få følelsen av at designet har gått på bekostning av kjøreegenskaper og det sportslige.

Foto: Autofil Vis mer

I dag er dette bilen for deg som er mer opptatt av sprekt utseende enn råe kjøreegenskaper. Men misforstå oss rett – den fortjener GTI-merket sitt i langt større grad enn for eksempel samtidige Golf GTI. Blir det likevel for lite trøkk, finnes alltid den noe heftigere 206 RC med 177 hk…

Interiør
Lekre metalldetaljer, fiffige små rom, tøff liten girkule og sportsstoppede seter. Dette er en soleklar designvinner i sin klasse. Du sitter også godt i de bøttestøpte setene – vel å merke foran. 206 er en liten bil, og baksetet er nærmest til pynt.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
206 GTI er ikke hverdagskost, men det finnes mange tilgjengelig på bruktmarkedet. Også den gromme RC-utgaven med 177 hk finnes til en rimelig penge. Og det er akkurat det som presser prisene på GTI’en nedover – alle vil ha RC. Derfor kan du gjøre et skikkelig kupp, og få 136 hk på 910 kilo for en slikk og ingenting!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Peugeot 206 GTI (2000)

Pent design, liten og sporty

Trang, kunne vært raskere