Peugeot 206 får HDi-motor

Peugeot har lovt at alle modellene deres skal få et HDi-alternativ. Både 406, 306 og 806 har fått sine HDi-alibi, og nå er det vesle 206 sin tur.

I Norge blir 206 tilgjengelig med HDi-motor fra desember i år. Den blir kun tilgjengelig som XT, bare med manuelt gir -- og kun som 5-dørs. Prisen er foreløpig ikke klar.

Samme HDi som i 306

HDi-motoren som kommer i 206 er den samme som sitter i 306. I bunn og grunn er alle HDi-alternativene i Peugeot sin modellrekke samme motor – forskjellene i ytelser bunner ut i om motoren har intercooler eller ikke. HDi-motoren i 206 er altså uten intercooler, men selvsagt med turbolader og Common-Rail (felles innsprøytningsdyser). For å få en pekepinn om hva du kan vente deg med denne motoren, kan du lese vår prøvekjøring av 306 med den samme motoren -- som du finner her.

Motorens egenskaper

HDi-motoren i 206 har et slagvolum på 1997 ccm, og den har 90 hestekrefter til disposisjon. Et av kjennetegnene ved denne typen motor er at det maksimale dreiemomentet ligger høyt ved lave turtall: i denne motoren er maksimalt dreiemoment 205 Nm ved 1.900 omdreininger i minuttet -- og fra 1.600 til 3.500 omdreininger i minuttet ligger dreiemomentet konstant over 180 Nm. De 90 tilgjengelige hestekreftene slår til for fullt ved 4.000 omdreininger i minuttet.

HDi-motorenes store fordeler er lavere utslipp og redusert drivstofforbruk. I følge produsenten selv skal den kunne bruke ned til 0,41 liter diesel per mil på landeveiskjøring og 0,66 liter per mil på bykjøring.