Peugeot 206 CC - prisvennlig pikeporsche?

Selvfølgelig er 206 CC (De to C'ene står for Coupe Cabriolet) en bil som utmerket godt kan nytes av andre enn jenter. Og det er, ikke minst, en allværs sportsbil som passer det norske klima aldeles utmerket.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tro ikke at det er så enkelt som å kappe taket av en 206 kombikupe og sette på et ståltak. Selv om bunnplate og drivlinje er den samme som på 206 Kombi, er både midtre og bakre del av bilen sterkt modifisert og kraftig forsterket på flere områder.

…som en 206 GTi

En svært amputert kjøretur fra St. Tropez til Toulon avslørte ikke annet enn at 206 CC i likhet med 206 GTi har glimrende kjøreegenskaper. Og selv om vi får vente til mars/april med en test under norske forhold, virker det nesten som om avstivningene har ført til at 206 CC har enda bedre balanserte kjøreegenskaper enn 206 GTi. (Du kan for øvrig lese vår test av 206 GTi på denne lenken.)

Og når bilen kommer til Norge i mars/april vil den bli solgt både med toliteren vi kjenner fra 206 GTi og andre modeller fra Peugeot. Mer interessant blir nok imidlertid den nye 1,6-literen, som 206 CC foreløpig er alene om, men som skal innføres i andre modeller senere. Først ute blir den nye 307, som du kan få en smakebit av på denne lenken.

En ny og en gammel

Den nye motoren har samme boring/slaglengde som den gamle 1,6-literen, men har fått en nyutviklet topp med blant annet variabelt luftinnsug og ny elektronikk. I denne prosessen har effekten økt fra 90 hk (standerversjon)/98 hk (sportversjon) til 110 hk, og dreiemomentet har økt fra 135(138) Nm til 147 Nm, og i prosessen har maksimalt dreiemoment blitt tilgjengelig over et bredere turtallsområde.

Dette er en motor som passer bilen svært godt, og som i basisversjon vil koste "under 250.000 kroner" i følge importøren, Bertel O. Steen. Prisene er ikke fastsatt, og avgiftsendringer kan gjøre sitt, men det er lagt mye prestisje i at bilen skal lanseres med en slik -- relativt sett -- gunstig prislapp.

Riktignok er prislappen 70.000 kroner høyere enn for en 5-dørs 206 XT, men 206 CC har en del mer utstyr. I tillegg kan du få 206 CC med toliters motor, den samme som i 206 GTi, med 137 hk/190 Nm. Prislappen vil ventelig ligge rett over 300.000 kroner.

Godt synlig, men ikke praktisk

Ønsker du lengre kabriolet-sesong er 206 CC et glimrende valg, og med norsk vær i mente er en løsning med ståltak som Mercedes SLK foreløpig har vært alene om på dagens marked både nyttig og praktisk.

Men i likhet med SLK blir bagasjeplassen sterkt begrenset når du legger taket ned (se bilde). I tillegg er bakseteplassen så begrenset at den egentlig egner seg best til transport av reisebagasje, den også. Men til bilens forsvar skal det sies at det er ISOFIX-fester for barnesete der bak, slik at man kan ha hele familien med på tur inntill barna blir så gamle at de må sitte på tvers.
206 CC kan leveres i åtte friske farger utvendig, og kombineres med seks ulike interiørvalg pluss to ulike varianter av skinninteriør.

Riktig konsept for Norge

206 CC er frisk, den tåler både regn og kulde, og kan brukes hele året. Prislappen er etter vår mening (med forbehold om hva den til slutt havner på) ikke horribelt høy, det er vel prisen man må regne med å betale for å være godt synlig.

All honnør til Peugeot for å introdusere en bil i et så lavt prissegment som gir verdier du vanligvis må betale atskillig mer for. Om det blir en suksesshistorie gjenstår å se, vi har lagt oss på minnet at Toyota ikke vil sette Toyota Yaris Cabrio i produksjon på grunn for lavt produksjonsvolum. Vi minner om at Yaris nettopp er en bil som har fått kvinner til nærmest å stille seg i kø i bilbutikkene.

Kanskje 206 CC derfor blir bilen som får Toyota-pipen til å få en annen lyd?