<B>I FINT DRIV:</B> Peugeot 2008 er velkjørende, relativt romslig og praktisk. I tillegg ser den tøff ut, man sitter ganske høyt og får fin oversikt i trafikken. Ulemper? Det relativt stramme oppsettet reduserer komfortnivået noe - i det minste på denne versjonen med store felger.  Med priser fra 192.000 kroner med en trivelig og økonomisk ny bensinmotor er dette etter vår mening mye bil for pengene. Foto: Knut Moberg
I FINT DRIV: Peugeot 2008 er velkjørende, relativt romslig og praktisk. I tillegg ser den tøff ut, man sitter ganske høyt og får fin oversikt i trafikken. Ulemper? Det relativt stramme oppsettet reduserer komfortnivået noe - i det minste på denne versjonen med store felger. Med priser fra 192.000 kroner med en trivelig og økonomisk ny bensinmotor er dette etter vår mening mye bil for pengene. Foto: Knut MobergVis mer

Peugeot 2008 testet

STRASBOURG (DinSide Motor): Vår skepsis ble langt på vei overvunnet - og vi foretrakk 2008 med den svakeste motoren!

Hva har vi her? Jo, en bil som koster fra under 200.000 kroner, og som tilbyr en ganske ny type løsninger for de som trenger en bil som ikke er altfor stor, men heller ingen småbil. Den tilbyr også greit med plass og praktiske egenskaper, samt god fremkommelighet når det trengs.

LES OGSÅ:

Peugeot 2008 er en kompaktbil med ekstra bakkeklaring, som følger opp suksessen 3008. Sistnevnte er en kompakt crossover, som har såpass god plass at den for mange er tilstrekkelig som familiebil. 2008 er hakket mindre, men kan likevel slett ikke anses å være noen småbil.

Alternativ i kompaktklassen

Testresultat

Peugeot 2008

Veldesignet, romslig og praktisk kompaktbil i SUV-stil, gode kjøreegenskaper, fin ny 3-sylindret bensinmotor, nyttig Grip Control hjelp til fremkommelighet

Noen vil finne understell-oppsettet i strammeste laget; noe snau takhøyde bak med panoramatak; firehjulsdrift blir ikke tilgjengelig

Se alle våre tester

Peugeot 2008 ble vist som konseptbil på bilutstillingen i Paris i fjor høst, og allerede da ble det varslet at bilen ville settes i produksjon i år. Nykommeren er en mindre bil enn 3008, og er basert på 208, en konkurrent til Polo, Yaris og Fiesta.

Den er dermed et rimeligere alternativ i crossover-klassen, der bilene skal kombinere fleksibiliteten til en kompakt bil med god innvendig plass, fleksible løsninger og høy sitteposisjon. Dette er samme oppskriften som Renault nylig brukte for å utvikle sin lille tøffing, Captur.

Her kan lese vår test av Renault Captur.

I likhet med Captur, leveres 2008 blant annet med en meget trivelig liten bensinmotor - en 3-sylindret 1,2-liter av siste generasjon, som er både lett og økonomisk i drift. I tillegg gjør den en overraskende god jobb i denne bilen, som vi skal se lenger ned.

Artikkelen fortsetter under annonsen

2008 - eksteriør:

I FINT DRIV: Peugeot 2008 er velkjørende, relativt romslig og praktisk. I tillegg ser den tøff ut, man sitter ganske høyt og får fin oversikt i trafikken. Ulemper? Det relativt stramme oppsettet reduserer komfortnivået noe - i det minste på denne versjonen med store felger. Med priser fra 192.000 kroner med en trivelig og økonomisk ny bensinmotor er dette etter vår mening mye bil for pengene. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Slik så testbilen ut etter en runde i den gjørmete terrengløypen, der vi testet ut det utvidede systemet for fremdriftskontroll, som utvilsomt hjelper på fremkommeligheten under vanskelige kjøreforhold. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

God plassutnyttelse

2008 er som nevnt basert på 208. Den er derimot en god del romsligere. 2008 er 416 centimeter lang, og kan dermed ikke kalles småbil, selv om den er basert på en småbilplattform. En 208 er til sammenligning 397 centimeter lang. Når man da i tillegg har "bygget i høyden" (2008 er 156 centimeter høy), er plassutnyttelsen mye bedre enn i en småbil. Peugeot har som uttalt ambisjon å gjøre 2008 til en ny folkebil.

I likhet med tidligere nevnte Renault Captur, er 2008 i praksis en konkurrent til VW Golf og dens like. Vi fant oss godt til rette i bilen, og fire voksne kan finne grei plass, selv om baksetene blir litt snaue for de mer storvokste hvis man går for tilvalget panoramatak.

Dessverre har ikke Peugeot valgt å utstyre bilen med flyttbart baksete som i Renault Captur. Sistnevnte bil fremstår i det hele tatt som hakket mer fleksibel og praktisk i bruk.

Godfølelse

Interiøret fremstår som forseggjort, særlig her i utstyrsnivået Allure.
Interiøret fremstår som forseggjort, særlig her i utstyrsnivået Allure. Vis mer

Førermiljøet er ryddig og oversiktlig, og kvalitetsfølelsen, i det minste i de påkostede versjonene vi fikk kjøre, upåklagelig. Peugeot er blitt gode på materialkvalitet og gir generelt et høyverdig inntrykk i interiøret. Vi fant oss dessuten godt til rette i setene, som gir helt grei støtte.

Utstyrsnivåene er Access, Active og Allure og den enkle prisstrukturen består i at det koster 15.000 kroner å skaffe seg nivået Active i forhold til Access og ytterligere 15.000 kroner for å gå fra Active til Allure. Grunnivået inkluderer det nødvendige sikkerhetsutstyret, konstantfartsholder med fartsbegrenser og LED-lys i front- og baklykter.

Vil man ha klimaanlegg og radio må man opp på Access. Da får man også 16-toms stålfelger i stedet for 15-toms, samt tåkelys foran. Med Allure følger utstyr som parkeringssensor bak, automatisk vinduspusser og nedblendbart speil, delskinn-interiør, 2-soners klimaanlegg, elvinduer bak, LED-belysning i interiøret, 16-toms alufelger og adaptive tåkelys. Dessuten muligheten til å velge Grip Control-systemet.

2008 - interiør:

Interiøret fremstår som forseggjort, særlig her i utstyrsnivået Allure.

"Falsk" SUV

Stilen på 2008 er resolutt SUV-inspirert. Støtfangerne, både foran og bak, og kanalene har sorte detaljer og offroad-“skliplater” for å understreke den røffere stilen. Ekstra tøff blir den med de nydesignede 17-tommers lettmetallfelgene som tilbys, men da skal man være klar over at oppsettet på understell og fjæring allerede i utgangspunktet er relativt stramt.

Peugeot med rimelig folke-SUV

Nye motorer

Peugeot 2008 kommer med kjente motorer fra Peugeot. Det er e-HDi dieselmotorer og nye tresylindrede bensinmotorer. CO2-utslipp er blitt presset ned mot - og endog under - 100 gram CO2 per kilometer på de mest effektive versjonene, noe som har bidratt til de ganske hyggelige prisene (prisliste nederst i saken).

Fin liten bensin

Som nevnt innledningsvis ble vi meget positivt overrasket over den svakeste bensinmotoren - 1.2 VTi med 82 hestekrefter og bare 118 newtonmeter. Svake tall på papiret, men i praksis løser denne motoren oppgaven på en fortreffelig måte i denne bilen. Det er langt fra noen rakett selvsagt, men den viser seg så disponibel over et bredt arbeidsregister at vi ikke fikk følelsen av å kjøre en undermotorisert bil.

Det skal sies at 2008 er en ganske lett bil - i likhet med de fleste andre bilprodusenter har løven fra Socheaux jaget kiloene og greid å få bilen ned i en meget anstendig vekt - cirka 1.100 kilo. Dermed er den faktisk lettere enn småbilen Peugeot 207 var.

Sterkere motorer gir lite ekstra

Vi kjørte også 1.6 VTi på 120 hester og kan bare anbefale å gå for den svakeste varianten. Det er faktisk bare så vidt vi merket noen forskjell så lenge vi holdt oss i det som er normale norske hastigheter. På samme måte kan vi anbefale at de som ønsker dieselmotor dropper den sterkeste 115-hestersversjonen og nøyer seg med en 1.6 e-HDi på 93 hester og et fyldig moment som topper seg ved 230 newtonmeter.

Voksen på veien

Hvordan er så 2008 å kjøre? Her ble vi ikke skuffet. 2008 har voksne kjøreegenskaper. På motorveien i "europeiske" hastigheter, ligger den fint og stabilt på veien - og har dertil et lydnivå som tillater å holde en normal samtale om bord.

På svingete småveier oppdaget vi at styrefølelsen er overraskende bra og det bekrefter at det er blitt gjort store fremskritt på området elektrisk servostyring de siste årene. Når understellet oppfører seg ryddig i tillegg, blir helhetsopplevelsen riktig bra - 2008 kan karakteriseres som en svært så velkjørende bil. I tillegg er den lettkjørt og praktisk å manøvrere i bytrafikken og på parkeringsplasser.

Bare i liten grad lar den seg affisere av det noe høyereliggende tyngdepunktet. Men nå skal sies at bakkeklaringen på 16,5 centimeter ikke er i samme liga som de virkelige SUV-ene som kan skilte med terrengegenskaper.

Grip Control

Slik så testbilen ut etter en runde i den gjørmete terrengløypen, der vi testet ut det utvidede systemet for fremdriftskontroll, som utvilsomt hjelper på fremkommeligheten under vanskelige kjøreforhold. Foto: Knut Moberg
Slik så testbilen ut etter en runde i den gjørmete terrengløypen, der vi testet ut det utvidede systemet for fremdriftskontroll, som utvilsomt hjelper på fremkommeligheten under vanskelige kjøreforhold. Foto: Knut Moberg Vis mer

Men fravær av firehjulsdrift til tross: Terrengegenskaper er nettopp noe Peugeot hevder bilen har. Dette via et system som er en slags elektronisk fremkommelighetsassistent og som Peugeot kaller Grip Control. Det måtte vi selvsagt prøve ut. Systemet var tilgjengelig for testing i en dertil egnet terrengløype som silregnet hadde bidratt til å gjøre, mer enn hensikten var, gjørmete og sleip.

Der fikk vi en hyggelig overraskelse i form av en bil som, takket være Grip Control-systemet, greide å kare seg ut av tilsynelatende håpløst fastkjørte situasjoner med bare forhjulene.

Grip Control fungerer 100 prosent elektronisk uten innvirkning på differensialen. Den kan stilles inn etter kjøreforholdene for kjøring i sand, i snø eller gjørme - eventuelt skru antiskrens/antispinn-funksjonene helt av - eller velge "normal"-innstilling, det hele via et dreiehjul på midtkonsollen.

Peugeot med en GTI for vår tid

Signaliserer forsterking av ny trend

Tendensen har vært tydelig en god stund, ikke bare her i Norge: SUV-er og crossovere svarer til et behov eller ønske hos en stadig større kundegruppe som vil å ha en relativt høy sittestilling med dertil hørende lettvint adgang og luftig kupé.

At bilens utseende gir visse assosiasjoner til fordums terrengbiler, og at den gjerne kan tilby bedre fremkommelighet og oversikt i trafikken enn de lavere og mer klassiske personbilene, er tilleggselementer som gjør de moderne folke-SUV-ene attraktive for mange.

Les også: Peugeot med urban crossover

Følger Nissan - igjen

Historien gjentar seg. Det var Nissan som for alvor satte i gang det moderne crossover-markedet med sin Qashqai, en bil som i større grad enn tidligere ble en kombinasjon av personbil og SUV. Som vi skrev da den ble lansert: Denne bilen kunne anses som et godt og romsligere alternativ til en bil i VW Golf-klassen, og et rimeligere SUV-alternativ.

Denne oppskriften fulgte Peugeot da crossoveren 3008 ble lansert våren 2009 – den dro logikken enda lengre i retning personbilfilosofien ved i første omgang ikke å tilby den med firehjulsdrift overhodet. Men 3008 solgte bra, og bekreftet dermed at dette er et konsept som passer godt i dagens bilmarked.

I dag har de fleste merker kompakte folke-SUV-er på markedet, hvorav også rimeligere varianter uten drift på alle fire, noe svært mange bilkjøpere strengt tatt ikke trenger.

Nå gjentas altså strategien med 2008, som er en av de første småbilbaserte crossoverne, men også her var Nissan først ute med sin temmelig spesielle Juke.

Flere produsenter er på vei med biler i dette nye segmentet, blant annet:

Volkswagen, med sin Taigun

Ford, med småtøffingen Ecosport

Men per i dag er det, bortsett fra Juke og selvsagt Renault Captur, Opel Mokka - i forhjulsdrevet utgave - som kan sies å være nærmeste konkurrent til 2008. Denne er noe større - og en del dyrere.

Vi liker den

Vår konklusjon blir: Vurderer du en bil, for eksempel i VW Golf-klassen, men ønsker noe mer SUV-lignende - for eksempel på grunn av den høyere sitteposisjonen - vil vi absolutt anbefale å ta en prøvetur i Peugeot 2008.

Den kommer på markedet i Norge i juni og informasjonssjef Stian Gihle hos importøren Bertel O. Steen forteller at Peugeot satser på å selge 1.000 eksemplarer av 2008 ut året og 1.500 biler i løpet av 2014.

Peugeot 2008 - tekniske data (Tall i parantes - med EMG (halvautomat))
 1.2 VTi1.6 VTi1.4 HDi 681.6 HDi 931.6 HDi 115
DrivstoffBensinBensinDieselDieselDiesel
GirkasseMan. 6 (EMG)Man.6Man.6Man. 6 (EMG)Man.6
Slagvolum1.199 ccm1.598 ccm1.398 ccm1.560 ccm1.560 ccm
Effekt82 hk120 hk68 hk93 hk115 hk
Dreiemoment118 Nm160 Nm160 Nm230 Nm285 Nm
ved o/min.2.7504.2001.7501.7501.750
Toppfart169 ( - ) km/t196 km/t159 km/t181 (180) km/t188 km/t
0-100 km/t13,5 (15,9) sek.9,5 sek.14,9 sek.11,5 (13,3) sek.10,4 sek.
Forbruk0,49 (0,48) l/mil0,59 l/mil0,4 l/mil0,4 (0,38) l/mil0,4 l/mil
CO2-utslipp114 (99) g/km135 g/km104 g/km103 (98) g/km105 g/km
Lengde416 cm416 cm416 cm416 cm416 cm
Bredde178 cm178 cm178 cm178 cm178 cm
Høyde155,6 cm155,6 cm155,6 cm155,6 cm155,6 cm
Akselavstand253,8 cm253,8 cm253,8 cm253,8 cm253,8 cm
Vekt1.045 (1055) kg1.080 kg1.090 kg1.160 (1.170) kg1.180 kg
Tilhengervekt1.100 ( - ) kg1.270 kg670 kg1.270 (820) kg1.300 kg
Bagasjerom350 l350 l350 l350 l350 l

Priser - Peugeot 2008
Access1.2 VTi 82 hk192.000 kr
 1.4 HDi 68 hk197.000 kr
Active1.2 VTi 82 hk207.000 kr
 1.2 e-VTi EMG 82 hk215.000 kr
 1.6 VTi 120 hk230.000 kr
 1.4 HDi 68 hk212.000 kr
 1.6 e-HDi 93 hk229.000 kr
 1.6 e-HDi EMG 93 hk237.000 kr
Allure1.2 VTi 82 hk222.000 kr
 1.2 e-VTi EMG 82 hk230.000 kr
 1.6 VTi 120 hk245.000 kr
 1.6 e-HDi 93 hk244.000 kr
 1.6 e-HDi EMG 93 hk252.000 kr
 1.6 e-HDi 115 hk261.000 kr
Veiledende utsalgspriser levert forhandler