Peugeot 107 er en av de mest solgte minibilene i Norge bak Mitsubishi i-MiEV og Toyota Aygo. Nå kommer den i fornyet utførelse. Foto: Peugeot
Peugeot 107 er en av de mest solgte minibilene i Norge bak Mitsubishi i-MiEV og Toyota Aygo. Nå kommer den i fornyet utførelse. Foto: PeugeotVis mer

Peugeot 107 oppdatert

Peugeot legger an på damene med subtile endringer i designspråket på lille 107.

Jevnt og trutt oppgraderes tilbudet i det minste bilsegmentet - mini-bilene, eller de utpregede bybilene (A-segmentet). De blir stadig bedre og føles gradvis mer "voksne" selv om deres fremste salgsargument fortsatt er det lille formatet, som gjør dem lettere å manøvrere i bymiljøet.

LES OGSÅ:

Trendy

I Norge er ikke minibilsegmentet veldig populært, til en viss grad fordi avgiftene gjør at de relativt sett i forhold til større biler ikke blir så veldig mye gunstigere prismessig. Da blir det desto viktigere å spille på "trend-faktoren" - noe især Fiat har lykkes med med sin snertne neo-retro-modell Fiat 500.

Dametekke

Det er også dette kortet Peugeot satser på med fornyelsen av sin mini-modell 107, og det er den kvinnelige kjøpergruppen som står i fokus. I samme slengen benytter den franske produsenten anledningen til å tilpasse bilens design det generelle designspråket merket har lagt seg til det siste året, med mindre aggressiv fremtoning i fronten. "Haikjeften" eller "geipen" er byttet ut med mer kledelig diskrete griller i fronten, som harmonerer bedre med proporsjonene ellers.

Les vår test av Peugeot 107 her.

Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Peugeot 107 er en av de mest solgte minibilene i Norge bak Mitsubishi i-MiEV og Toyota Aygo. Nå kommer den i fornyet utførelse. Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot
Foto: Peugeot


Fornyelse

Et ytterligere sjekketriks fra Peugeots side er den spesielle lilla fargen vi kan se på bildene - plommefarge, kaller produsenten det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fronten på 107 er helt ny med nytt panser, lykter, grill, logo og støtfanger. Grillen har bikube-mønster og 107 har også fått LED-kjørelys. Innvendig er også interiøret fornyet, med blant annet nytt ratt.

107 kommer i to utstyrsnivåer, med 3 (ikke i Norge) eller 5 dører, én motor og muligheten til å velge mellom to girkasser (ikke 3-dørs i Norge). Stereo med USB, MP3 og bluetooth er tilgjengelig som ekstrautstyr. Ratt og girkule kan også leveres skinntrukket.

Tre sylindre

Den tresylindrede motoren har et slagvolum på 1,0 liter og yter 68 hk. Bilen er liten og lett, så den oppleves relativt kvikk i trafikken. Med femtrinns manuell girkasse ligger forbruket på 0,43 liter per mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 99 gram per kilometer. Antiskrens (ESP eller elektronisk stabilitetskontroll) er standard på alle versjoner. Bilen kan også leveres med halv-automatisk girkasse (automatisert kløtsj), og forbruket blir da anelsen høyere (0,45 liter per mil/104 gram CO2).

Før denne ansiktsløftningen er Peugeot 107 produsert i 665.000 eksemplarer og bilen er i salg i 48 land. I Norge ble den solgt i 577 eksemplarer i 2011, bak sin trilling Toyota Aygo (723 biler), men foran den andre trillingen, Citroën C1 (343 biler).

Nye 107 kommer til Norge i april. Prisen er ikke fastsatt, men den burde ikke koste så mye mer enn før oppdateringen - innstegsprisen er i dag rett under 130.000 kroner.

Peugeots produktvideo kan du se her: