Personbil i terrengklær

Lexus prøver seg i det populære SUV-markedet (Sport Utility Vehicle). RX 300 har blir fintunet for det europeiske markedet, og etter suksessen i USA har Lexus store forhåpninger til sin nye firehjulstrekker.


Kombinasjonen av god komfort og gode veiegenskaper er vanskelig å kombinere med terrengegenskaper. Det blir enten det ene eller andre, og det er ytterst sjelden vi finner den perfekte kombinasjon.

Selvbærende karosseri

Noen terrengbiler er utstyrt med ramme, stiv bakaksel og bladfjæring, Lexus RX 300 er en av de som kan skilte med selvbærende karosseri, uavhengig hjuloppheng, og spiralfjærer. Strengt tatt er ikke Lexus RX 300 noen ny bil, den har vært på markedet i USA lenge, men det er gjort store forandringer på bilene som kommer til Norge. I følge Lexus kjører bilister fortere, akselererer hardere og bremser kraftigere her hjemme. Det har medført at RX 300 har blitt utstyrt med nye fjærer, dempere og stabilisatorstag som skal gjøre bilen stivere.

Sterk nok motor

RX 300 har en V6 motor med 201 hestekrefter og et slagvolum på tre liter. Dreiemomentet er 283 newtonmeter ved 4.400 omdreininger og toppfarten er elektronisk begrenset til 180 kilometer i timen. 0 til 100 kilometer i timen går unna på raske 9,2 sekunder og VVT-i teknologien fra Toyota som betyr ”variable ventil tider med intelligent styring” er også på plass. Motoren er frisk og du savner ikke effekt til tross for at bilen veier 1.790 kilo. VVT-i teknologien gjør at det trekker godt også på lave turtall. For deg med båt kan det nevnes at RX kan trekke tilhengere på 2.000 kilo.

Som en personbil uansett føreforhold

Det er ingen tvil om at RX 300 er en vellykket bil. På godt underlag er det akkurat som å kjøre en komfortabel sedan. Støynivå og fjæringskomfort er meget bra. Selv på de mest lurvete grusveier som besto av hull og store steiner, hadde RX 300 alt under kontroll. Vi kunne holde svært god hastighet og igjen ble vi overrasket over komfortnivået.

Sportslig på landevei

Siden vi ble orientert om at denne modellen var stivet opp og forbedret i forhold til den amerikanske utgaven prøvde vi bilen ganske brutalt gjennom uendelig med svinger. Vi må igjen utrykke, til vår store overraskelse, at RX 300 også håndterer dette bra. Slik herjing som vi utsatte denne bilen for, vil de færreste RX’er bli eksponert for, men den takler det.

Permanent firehjulstrekk

RX 300 er utstyrt med permanent firehjulstrekk ved hjelp av en viskositetskobling. Denne koblingen består av to lamellplater som bader i silikonolje. Når den ene akslingen går fortere enn den andre utvikles det varme slik at oljen stivner, og trekker med seg den andre akslingen. Dermed er det lite å sette fingeren på hva gjelder traksjon, og stabilitet. Ikke bare på grunn av firehjulsdriften, også fordi RX 300 har VSC (Vehicle Stability Control) og traction control som standard.

Alt utstyr

Utstyrsnivået på RX 300 står i stil med resten av Lexus sine biler. Listen over ekstrautstyr innholder kun elektrisk soltak og GPS navigasjonssystem. Soltak trenger du ikke, men navigasjonssystem kan blir nyttig når det kommer kart over Norge. Navigasjonssystem koster 32.000 kroner i tillegg til de 775.000 kroner som bilen kosteri utgangspunktet. Klarer du deg med varebil vil den koste 450.000 kroner, så lenge det varer.

Du kan lese mer om konkurrenter på denne lenken.