Test: BMW Z4 M40i

Perfekt blanding av luksus og kjøreglede

Rekkesekser er det eneste riktige med taket av.

BMW Z4 M40i: Dette er og blir det største alternativet hos Z4, ifølge BMW. Men 340 hester holder. Foto: Jamieson Pothecary
BMW Z4 M40i: Dette er og blir det største alternativet hos Z4, ifølge BMW. Men 340 hester holder. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

BMW Z4 er kommet i ny versjon og vi har testet toppversjonen. Når du ser emblemet M40i vet du med sikkerhet at føreren koser seg! Ikke nødvendigvis på grunn av de 340 hestene han har til rådighet, men like mye på grunn av lydbildet som den herlige twinscroll-turbo-rekkesekseren gir. Særlig med taket nedslått!

Selv om utseendet også denne gang kan diskuteres, er Z4 fortsatt kompromissløs på klassisk toseters sportsbil-oppsett. Følelsen av å sitte langt bak, rett foran bakakselen, med et langt panser foran seg er på plass, og Z4 fås fortsatt kun med bakhjulsdrift, uansett motoralternativ.

EGEN STIL: Z4 mangler klassiske sportsbillinjer, som for eksempel Jaguar F-Type og er den eneste BMW i dag med «stående» frontlykter. Foto: Jamieson Pothecary
EGEN STIL: Z4 mangler klassiske sportsbillinjer, som for eksempel Jaguar F-Type og er den eneste BMW i dag med «stående» frontlykter. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kortere akselavstand

Som vanlig med ny modell, har Z4 vokst i alle retninger. 8,5 cm lenger, 7,4 bredere og 1,3 cm høyere. Kun akselavstanden er blitt kortere, faktisk 2,6 cm.

Om det skyldes at de ble tvunget, på grunn av samarbeidet med Toyota om plattformen med Supra, vites ikke, men sjefen for utviklingen av den japanske Supraen, Tetsuya Tada, mente han var kompromissløs med sin «golden ratio», der sprovidde og akselavstand skulle ha forholdet 1,6 da ny Supra skulle bygges.

Uansett hvem som har æren, har man lykkes med å lage en kjøreglad og rapp liten sak, og på sedvanlig BMW-vis er vektfordelingen 50-50 mellom akslene.

KANTETE: Z4 har alltid vært noe for seg selv designmessig. Det er den fortsatt. Men den kjører likefullt som en ekte BMW, og det er absolutt diggbart. Foto: Jamieson Pothecary
KANTETE: Z4 har alltid vært noe for seg selv designmessig. Det er den fortsatt. Men den kjører likefullt som en ekte BMW, og det er absolutt diggbart. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bøllete

Z4 er ganske bøllete satt opp og skiller seg markant fra for eksempel Porsche 718, som er mer opptatt av presisjon. Denne er mer leken og krever litt tilvenning. Hekken er såpass løs at ESP griper inn relativt ofte med den sterke motoren. Slår du den av, vil du oppleve en ganske tailhappy bil, hvis du prøver på den slags, men som er lett å håndtere.

På veien vil man oppleve til dels store retningsforandringer i sving med pådrag og oppslipp, noe som er gøy og involverende når man får Z4 litt under huden. Toppmodellen M40i har mange godbiter i understell og drivverk som gjør den både bedre og artigere på veien.

Både M Sport-differensial i bakakselen, M Sport-styring, M Sport-bremser og adaptivt M Sport-understell er inkludert.

Feit motor

På mange måter er lillebror 30i med twinscroll-turbo toliter like gøy som M40i, selv om den mangler prestasjoner på papiret. Det skiller 82 hester mellom dem, men 30i er 100 kilo lettere og trenger bare 5,4 sekunder til 100 mot 4,5 på storebror.

De tidelene trenger man egentlig ikke. Men det er ikke egentlig det M40i handler om. Det er den fantastiske følelsen som det sjuke draget de 500 newtonmeterne helt fra 1600 omdreininger gir deg – og den herlige lyden.

SEKSER MED TURBO: Det er rikelig med reserver i treliteren, men det er ikke først og fremst derfor man velger den. Foto: Jamieson Pothecary
SEKSER MED TURBO: Det er rikelig med reserver i treliteren, men det er ikke først og fremst derfor man velger den. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det er en glede, bare å trille rolig i bygatene i sport pluss-programmet og manuelle girskift og massere øregangene med deilig gurgling og små brak hver gang du girer. Ute på landeveien gir sekseren en tung og autoritær lyd, samtidig som den synger høyt oppover i turtallsskalaen.

Man ligger mer enn gjerne i cruising i normale hastigheter og bare nyter, framfor å gasse på og bruke potensialet. Det fristes man nesten mere til i den lille firesylindrede bilen.

Mange kjøreprogrammer

Selvfølgelig har du en rekke kjøreprogrammer å velge mellom, nesten litt for mange: Eco, Comfort, Sport og Sport+ er tilgjengelig. I tillegg har man to valg innenfor hver kategori, så det er like lett å gå seg bort som å finne et perfekt lynne for deg.

Ønsker man rapp respons, er det Sport og oppover som gjelder, men Comfort-innstillingen gir respons nok under normal kjøring.

19-TOMMERE: Vår testbil er utstyrt med 19-tommere og seriøse Michelin Pilot Sport. Foto: Jamieson Pothecary
19-TOMMERE: Vår testbil er utstyrt med 19-tommere og seriøse Michelin Pilot Sport. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Med ny modell følger også alt det siste av utstyr. Sikkerheten står i høysetet, så alle systemer som holder deg på veien er på plass, nesten. Man har droppet aktiv filholder, noe som ville blitt slått av uansett.

Man ønsker ikke en automatisk kjørelærer når man kjører en slik bil. Den er ofte kjørt av entusiaster. Det som er verre er at det meste av sikkerhetsutstyr koster ekstra både hver for seg og i pakke.

Premium

Man er aldri i tvil om at man kjører en bil i premium-segmentet. Z4 kjører akkurat samme standard i interiør og funksjoner som øvrig program og M40i har M Sport-ratt, kunstskinn-trukket dashbord, klimaautomatikk, automatisk avblendbart sladrespeil, vindskjerm, gjennomlastingssystem og fett stereoanlegg som standardutstyr.

DET LIGGER I DETALJENE: Interiøret er det samme som i alle BMW-er og de er snart alene om å ha et kommandohjul. Og hvem hadde regnet med skiluke i en cabriolet? Foto: Jamieson Pothecary
DET LIGGER I DETALJENE: Interiøret er det samme som i alle BMW-er og de er snart alene om å ha et kommandohjul. Og hvem hadde regnet med skiluke i en cabriolet? Foto: Jamieson Pothecary
DET LIGGER I DETALJENE: Interiøret er det samme som i alle BMW-er og de er snart alene om å ha et kommandohjul. Og hvem hadde regnet med skiluke i en cabriolet? Foto: Jamieson Pothecary
DET LIGGER I DETALJENE: Interiøret er det samme som i alle BMW-er og de er snart alene om å ha et kommandohjul. Og hvem hadde regnet med skiluke i en cabriolet? Foto: Jamieson Pothecary
DET LIGGER I DETALJENE: Interiøret er det samme som i alle BMW-er og de er snart alene om å ha et kommandohjul. Og hvem hadde regnet med skiluke i en cabriolet? Foto: Jamieson Pothecary
DET LIGGER I DETALJENE: Interiøret er det samme som i alle BMW-er og de er snart alene om å ha et kommandohjul. Og hvem hadde regnet med skiluke i en cabriolet? Foto: Jamieson Pothecary
DET LIGGER I DETALJENE: Interiøret er det samme som i alle BMW-er og de er snart alene om å ha et kommandohjul. Og hvem hadde regnet med skiluke i en cabriolet? Foto: Jamieson Pothecary

Delskinn er standard, men du kan velge fem helskinnsfarger, uten tillegg i prisen. Harman Kardon-anlegget har skikkelig bra lyd, men kommer kanskje ikke helt til sin rett i caben, selv om støynivået med taket oppe ikke er høyt, så lenge man holder seg unna motorvei.

Taket åpnes forresten på raske 10 sekunder i hastighet opp til 50 km/t, blant de raskeste på markedet nå.

Om det er noe å irritere seg over? Koppholderne. De er plassert under armlenet. Skal de brukes, har du ikke noe sted å legge fra deg albuen. Ønsker du nøkkelfri adgang koster også dette ekstra.

EKSTRA: LED og fjernlysassistent koster fortsatt mer. Foto: Jamieson Pothecary
EKSTRA: LED og fjernlysassistent koster fortsatt mer. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Egne detaljer og lite ekstrautstyr

Toppmodellen har M Sport-pakke og 18 tommer standard. 19-tommere koster maks 8.500 ekstra. Du har fem farger å velge mellom, der testbilens Frozen Grey er den dyreste. Da må du punge ut med 33.000 kroner.

Den skiller seg fra de andre med grillrammer, luftinntak i fronten, felger, speil, veltebøyle og logo i såkalt Frozen Grey II-finish. Mange vil sikkert hevde at sort blank-finish er vel så fint.

«FROZEN GRAY»: M40i har helt egne farger på detaljene. Den grå lakken koster mye og er vanskelig å vaske og holde ren. Foto: Jamieson Pothecary
«FROZEN GRAY»: M40i har helt egne farger på detaljene. Den grå lakken koster mye og er vanskelig å vaske og holde ren. Foto: Jamieson Pothecary
«FROZEN GRAY»: M40i har helt egne farger på detaljene. Den grå lakken koster mye og er vanskelig å vaske og holde ren. Foto: Jamieson Pothecary
«FROZEN GRAY»: M40i har helt egne farger på detaljene. Den grå lakken koster mye og er vanskelig å vaske og holde ren. Foto: Jamieson Pothecary
«FROZEN GRAY»: M40i har helt egne farger på detaljene. Den grå lakken koster mye og er vanskelig å vaske og holde ren. Foto: Jamieson Pothecary
«FROZEN GRAY»: M40i har helt egne farger på detaljene. Den grå lakken koster mye og er vanskelig å vaske og holde ren. Foto: Jamieson Pothecary
«FROZEN GRAY»: M40i har helt egne farger på detaljene. Den grå lakken koster mye og er vanskelig å vaske og holde ren. Foto: Jamieson Pothecary

For en gangs skyld har BMW hatt på seg store spanderbukser. Nå er riktignok standardprisen høy, men det er lite ekstra å velge. Innovasjonspakka til 29.000 kroner inneholder Head-Up Display, kjøreassistentsystem, aktiv fartsholder med stopp og kjør funksjon i kø, samt adaptive LED-frontlykter med fjernlysassistent.

Ønsker du live kartvisning, induksjonslading til telefonen og andre digitale tjenester, må du bla opp ytterligere 30.000.

Vår testbil er fullspekket og runder én million kroner. Det begynner å svi litt, men ser man på tvillingen Toyota Supra, med langt mindre luksuriøst interiør, koster den omtrent det samme. Jaguar F-Type med samme effekt starter på 1,2 millioner kroner, men Z4 koster omtrent det samme som den halvrampete og litt sprekere AMG SLC 43.

Testresultat

BMW Z4 M40i

Terningkast 5
Perfekt blanding av luksus og kjøreglede.

Herlig motor, deilig motorlyd, flott girkasse, stor kjøreglede,

Uoppnåelig for mange.

Konklusjon

Z4 er en artig kjøremaskin, men den koster så det svir. sDrive 30i er trolig det beste kompromisset mellom effekt og pris, men da når du aldri helt den samme luksusfølelsen.

BMW Z4 M40i

Motor:R6, 24v, Twin scroll turbo, Bensin
Slagvolum:2.998 ccm
Effekt - o/min :340 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:500/ 1600
0-100 km/t:4,5 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk WLTP:0,84 l/mil
CO2-utslipp WLTP:191 g/km
Tankvolum:52 liter
L/B/H:432/184/130 cm
Akselavstand:247 cm
Dekkdimensjon:255/35R19 275/35R19
Bagasjerom:281 liter
Egenvekt:1.535 kg
Pris fra kr.:861.600,-
Pris testbil kr.:1.021.400,-