Nissan Patrol er ingen liten bil, her har du plass i massevis. Foto: Jan Harry Svendsen
Nissan Patrol er ingen liten bil, her har du plass i massevis. Foto: Jan Harry SvendsenVis mer

Patrol i ny uniform

Patrol heter Nissan sitt våpen mot Pajero og Landcruiser, men Nissan legger ikke skjul på at også Range Rover og Mercedes M-klasse har blitt konkurrenter. For den nye utgaven av Patrol har blitt større og mer luksuriøs enn noen sinne.

Det er ikke mye gammelt å spore i Nissan Patrol. Motorer, såvel som interiør og karosseriplater er nye.Plassen har dessuten økt sammenliknet med modellen som erstattes.

Stor og luksuriøs

I Norge leveres Nissan Patrol kun som lang utgave. Det betyr formidable ytre mål. Lengden er drøye fem meter, mens høyde og bredde er snaue to. Akselavstanden er nesten tre meter. For deg betyr det plass i massevis, enten du velger syvseteren eller varebilen.

Utstyrsnivået er enten SE eller SE+. Begge har rikelig med utstyr, forskjellen på de to er at SE+ har skinninteriør og elektrisk drevet soltak. Det er ikke vanskelig å se at Nissan forsøker seg på den prestisjetunge delen av off-road markedet.

Elektronisk styrt stabilisator

Oversiktlig og greit, med en følelse av luksus. Foto: Jan Harry Svendsen
Oversiktlig og greit, med en følelse av luksus. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

I Norge leveres Patrol kun med ett motoralternativ. Det er en rekkesekser på 2.8 liter med turbo og intercooler. Drivstoffet er diesel og ytelsen er 130 hester. Dreiemomentskurven er flat og 90 prosent av maksimalt dreiemoment er tilgjengelig i området fra 1.500 til 4.000 omdreininger.

Ved normalt bruk trekker Patrol på bakhjulene, men firehjulsdrift kan kobles inn, også i fart.
Mer unormalt er den elektronisk styrte stabilisatoren på bakhjulsopphenget. Ved hjelp av en bryter kan du koble denne inn eller ut. Fordelen skal være at kjøreturen i terrenget blir mer komfortabel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blir dyr

Bil data
PersonbilVarebil
Lengde cm:501501
Bredde cm:193193
Høyde cm:185,5185,5
Akselavstand:297297
Sporvidde f/b:160,5/162,5160,5/162,5
Lastevolum:--
Antall sylindre:66
Sylindervolum:28252825
Kw(HK)/omdr:95(130)/400095(130)/4000
Dreiemoment/omdr:252/2000252/2000
Forbruk (EEC):11,211,2

Særlig mange Nissan Patrol vil vi nok ikke få se langs våre veier. Den billigste versjonen, SE, koster 593.000 kroner, mens SE+ koster 606.000 kroner. Varebilene blir litt rimeligere, de koster fra 334.000 kroner.