KAN BLI KONGE: Prisen er ikke kjent ennå, men Hyundai Kona Electric går inn som første elbil i folkesuv-klassen og kan komme til å selge stort her i landet, om de klarer å levere bilene. Foto: Skjermdump fra Hyundai Livestream
KAN BLI KONGE: Prisen er ikke kjent ennå, men Hyundai Kona Electric går inn som første elbil i folkesuv-klassen og kan komme til å selge stort her i landet, om de klarer å levere bilene. Foto: Skjermdump fra Hyundai LivestreamVis mer

Hyundai Kona kan bli klasseleder

Parkerer alle konkurrentene på rekkevidde: Kan bli en kjempesuksess

Med 47 mil rekkevidde etter den nye WLTP-standarden, om tallet virkelig stemmer, vil den nye e-SUV-en slå alle konkurrentene.

Koreanske Hyundai er i ferd med å etablere seg som en av de desidert ledende bilprodusenter når det gjelder såkalt alternative drivlinjer - som etterhvert ikke kommer til å være så alternative lenger, nemlig elektriske - med Ioniq Electric - hybride og hydrogenelektriske.

I fjor ble Hyundai Ioniq kåret til årets bil og nylig presenterte de sin nye hydrogen-SUV, Nexo, som kommer til sommeren.

Det er ikke lenge siden koreaneren lanserte sin nye kompakte folkesuv ved navn Kona, men som vi skrev da vi testet den med bensinmotor - det er nok den elektriske utgaven som vil bli storselgeren her til lands.

LADER OPP TIL LANSERING: Kona Electric skal vises for publikum på bilutstillingen i Genève og kan ventes hit til landet like over sommerferien. 15 000 nordmenn har allerede tegnet seg på listen over interessenter. Foto: Hyundai
LADER OPP TIL LANSERING: Kona Electric skal vises for publikum på bilutstillingen i Genève og kan ventes hit til landet like over sommerferien. 15 000 nordmenn har allerede tegnet seg på listen over interessenter. Foto: Hyundai Vis mer

Og de som venter, vil antakelig ikke bli skuffet. I det minste når det gjelder rekkevidde, for dersom vi skal tro tallene som ble oppgitt i dag, vil Kona Electric sette en ny standard i denne klassen. Det ser også ut til at den vil overgå Opel Ampera-e, uten at det kan slås fast før en test er gjennomført.

Kona Electric ble presentert i dag, 27. februar, rett i forkant av bilutstillingen i Genève - der den skal vises fysisk for publikum for første gang. Etter hva slags bruksmønster man har, kan man velge mellom to versjoner med ulik batterikapasitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

KOMPAKT-SUV: Elbilen går rett inn i den raskest voksende bilklassen i dag. Hyundai lover at plassforholdene i den elektriske versjonen av Kona blir like bra som i de andre utgavene. Foto: Hyundai
KOMPAKT-SUV: Elbilen går rett inn i den raskest voksende bilklassen i dag. Hyundai lover at plassforholdene i den elektriske versjonen av Kona blir like bra som i de andre utgavene. Foto: Hyundai Vis mer

Den ene er på 39 kilowattimer (kWt), og den andre på 64 kWt - det samme som årets bil 2018 - Opel Ampera-e. Maksimal effekt er henholdsvis 135 hestekrefter for 39 kWt-utgaven og 204 hester for 64 kWt-versjonen. Begge har en solid trekkraft med et maksimalt dreiemoment på 395 newtonmeter.

Kona Electric med den største batteripakken skal kunne lades fra nesten tom til 80 prosent kapasitet på cirka en time med en 100 kilowatts hurtiglader. Da gjenstår det bare å få på plass noen slike...

MODERNE: Interiøret ser tidsriktig ut, blant annet med et digitalt instrumentpanel, høyt plassert skjerm. Såkalt smart Cruise Control (bilen holder automatisk avstand til forankjørende kjøretøy), hører med til standardutstyret. Foto: Hyundai
MODERNE: Interiøret ser tidsriktig ut, blant annet med et digitalt instrumentpanel, høyt plassert skjerm. Såkalt smart Cruise Control (bilen holder automatisk avstand til forankjørende kjøretøy), hører med til standardutstyret. Foto: Hyundai Vis mer

Imponerer med ny rekkeviddemåling

Hyundai oppgir, som Nissan har gjort med nye Leaf, rekkevidde etter den nye målenormen WLTP, som skal være mer realistisk enn den utgåtte NEDC-standarden. Dette gjør at kjørelengden som oppgis på fulladet batteri nå er kortere enn den ville vært tidligere, men det gjør samtidig at kundene i mindre grad risikerer å bli skuffet over faktisk rekkevidde i bruk.

For Kona Electric oppgis rekkevidden med den minste batteripakken til 300 kilometer, mens rekkevidden med 64 kWt når hele 470 kilometer, noe vi fant oppsiktsvekkende høyt - det skurrer litt i forhold til andre tall, og må bekreftes. Det blir spennende å se hvor nær opp til dette bilen klarer å prestere i realiteten.

DIGITALT: Den viktigste informasjonen vises for føreren i 7-tommersdisplayet til høyre. Foto: Hyundai
DIGITALT: Den viktigste informasjonen vises for føreren i 7-tommersdisplayet til høyre. Foto: Hyundai Vis mer

Mange på venteliste

Vi har snakket med kommunikasjonsansvarlig Morten Brusletto hos Hyundai Norge, som kan fortelle at de endelige prisene først vil bli klare etter Genève-utstillingen. Han kan videre fortelle at selv om mer enn 50 prosent av dem som har tegnet seg på listene faller fra, kan de sitte med rundt 7.000 bestillinger som skal leveres fra høsten av. Med andre ord: Bestiller du i dag, blir det nok å vente til ut i 2019 før du får bilen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------