Stanser salget av Kias populære elbiler

Pålegges elbil-stopp

I Spania har Kia beordret elbil-stopp. I Norge daler registreringstallene, men importøren benekter at de har gitt samme ordre her.

STOPPER OPP: I Spania er det leveringsstans på blant annet Kia e-Soul og Kia e-Niro (bildet) fram til 1. januar 2020, grunnet strenge utslippsregler fra EU fra da av. Den norske importøren nekter for at det samme er tilfellet i Norge. Foto: Kia
STOPPER OPP: I Spania er det leveringsstans på blant annet Kia e-Soul og Kia e-Niro (bildet) fram til 1. januar 2020, grunnet strenge utslippsregler fra EU fra da av. Den norske importøren nekter for at det samme er tilfellet i Norge. Foto: Kia Vis mer

Kia har på få år rukket å bli ett av de mest populære bilmerkene i Norge. Det kan de i stor grad takke merkets satsing på elbiler for. Kia e-Soul og Kia e-Niro er nemlig meget ettertraktede i vårt marked.

Merket sliter imidlertid med å skaffe nok biler til å møte etterspørselen. De har til en viss grad greid å dekke behovet ved å parallellimportere elbiler fra Europa.

Som Dinside skrev om i august, er det mange merker som nå kan levere elbiler på dagen - og gjerne til rabatterte priser. I den saken kommer det også fram at de som vil ha nye Kia e-Soul må vente til godt utpå 2020 en gang, før de får bilen i oppkjørselen. Samtidig har ikke importøren noen dato for når den enda mer ettertraktede SUV-en e-Niro er å få tak i.

Nye Kia-elbiler registrert i Norge i 2019

2019 Nye Imp
januar113184
februar161117
mars203123
april101106
mai12794
juni8791
juli6082
august56118
september6586
totalt9731001

Tabellforklaring: Dette er antall nye og bruktimporterte Kia-elbiler som har blitt registrert i Norge til og med september i 2019. Tallene viser at importøren sliter mer med å skaffe biler nå enn i starten av året. Kilde: OFV

Har sendt brev til forhandlerne

3. september kunne Twitter-kontoen MovElCan - en informasjonskonto om elektrisk mobilitet på Kanariøyene - avsløre at Kia har bedt sine forhandlere i Spania om ikke å levere elbiler til kundene sine i år - men heller fokusere på å selge unna flest mulig fossildrevne biler - spesielt SUV-er. Nettstedet Transport & Environment omtalte saken denne uka.

I et brevet som skal være sendt til hele forhandlernettverket til Kia Motors i Spania, oppfordret direktør for planlegging og logistikk, Javier Casado, forhandlerne til uten unntak å utsette faktureringer av elektriske biler og ladbare hybridbiler fra og med 1. oktober i år. Ifølge brevet oppheves salgsbegrensningene fra 1. januar 2020.

ELBIL-STANS: Dette brevet skal være sendt ut til spanske Kia-forhandlere.

Dette skal de ha gjort for å unngå store bøter neste år, når EUs strengere utslippskrav blir gjeldende på kontinentet. Kravene er nemlig at hver produsents personbiler i gjennomsnitt ikke skal slippe ut mer enn 95 gram CO2 per kilometer.

Da kommer det godt med å være kvitt noen utslippsverstinger («fossil»-drevne SUV-er), og samtidig ha noen gjerrige elbiler og ladbare hybrider tilgjengelig, for å bedre statistikken.

Husker du denne? Derfor fikk ikke Opel-kundene drømme-elbilen sin.

- Skjer ikke i Norge

Direktør for rene kjøretøy i Transport & Environment, Julia Poliscanova, mener at bilfabrikantene har holdt tilbake EV-salget (elektriske og ladbare hybrider) for å skvise hver siste dråpe av bensin- og dieselbiler.

- Dette er bare et bevis på det, sier hun.

Og som vi kan se av registreringsstatistikken for 2019 (tabellen lenger opp), har leveringene til Kia dabbet av i Norge utover kalenderåret, selv om det har vært en forsiktig forbedring de siste par månedene.

Kia Bil Norge vil ikke kommentere saken i Spania, men sier til Dinside at de ikke har tilsvarende pålegg her i Norge.

- INGEN KOMMENTAR: Informasjonsansvarlig Mette S. Sauge i Kia Bil Norge benekter at det har tilsvarende pålegg i Norge. Foto: Kia Bil Norge
- INGEN KOMMENTAR: Informasjonsansvarlig Mette S. Sauge i Kia Bil Norge benekter at det har tilsvarende pålegg i Norge. Foto: Kia Bil Norge Vis mer

- Vi har hatt dårlig tilgang på elbiler etter første kvartal i år, men vi ser at vi får noe bedre allokasjon nå enn i sommer. Det er positivt - selv om vi på langt nær får nok biler, sier informasjonsansvarlig Mette S. Sauge.

- Begge våre elbiler, særlig e-Niro, har blitt veldig populære i Europa, så etterspørselen øker. Dette har også sammenheng med at det innføres insentiver for elbiler i flere land, forklarer hun i en epost til Dinside.