Pajero Light

GOLSFJELLET (DinSide Bil): Mitsubishi har ikke gått snarveien om billige systemer for firehjulsdrift i Pajero Pinin. Derfor er Pinin dyrest i klassen.

Pajero Light
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mitsubishi Pajero Pinin er ikke billig. 341.500 kroner er fryktelig mye penger for en bil i klassen som Pajero Pinin konkurrerer i, så mye at det slett ikke er sikkert at løfter om 5 års, eller 100.000 kilometers, garanti – eller 5 års, eller 60.000 kilometers, gratis service - hjelper på kjøpelysten.

Og det synlige beviset på at Pajero Pinin er "prisleder" finner vi mellom forsetene.

Foran eller bak?

For her sitter spaken som du kan styre klassens mest avanserte firehjulsdriftssystem med. Fire forskjellige innstillinger har Pinin, akkurat som på storebror Pajero. Til vanlig landeveiskjøring brukes bakhjulsdrift, eller 2H, men så snart underlaget blir vanskelig kan du koble inn firehjulsdriften (4H). I denne posisjonen fordeles drivkreftene til forakselen ved hjelp av en viskositetskobling når hastighetsforskjellen mellom for- og bakhjulene blir for stor.

I tillegg har Pajero Pinin lavgir med låst senterdifferensial (4LLc), og normal utveksling med låst senterdifferensial (4HLc). Veksling mellom 2H, 4H og 4HLc kan gjøres i hastigheter opp til 100 kilometer i timen.

GDi-motor

Til å dra det hele med har Mitsubishi utstyrt Pajero Pinin med en kvikk 2,0-liters firesylindret bensinmotor med direkte bensininnsprøytning (GDi). Ytelsen er 120 hestekrefter, mens dreiemomentet er oppgitt til å være 190 Nm ved 3.500 omdreininger i minuttet. Trass i at motoren har direkte bensininnsprøytning virker forbruket høyt. Bilens kjørecomputer regnet ut gjennomsnittsforbruket til å være i overkant av 1 liter per mil - mye når mesteparten av kjøringen foregikk på landevei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva med baksetet?

Pajero Light

Det er for tidlig å trekke de store konklusjonene etter vårt hastige møte med Mitsubishi Pajero Pinin, men vi legger ikke skjul på at vi er skuffet over bakseteplassen og baksetene generelt. Et alt for kort rygglene, og konturløs sittepute - gjør ikke Pajero Pinin til førstevalget dersom du har familiebil i tankene.

Og trass i at bilen koster en liten formue, kan du glemme følelsen av luksus i Pajero Pinin. Fra dashbordet griner billig plast mot deg, og plasseringen av brytere og instrumenter gir bilen et spartansk preg.

Stutt

Ute på veien er derimot Pajero Pinin et hyggeligere bekjentskap. Lavt støynivå , og en hyggelig motor sørger for det. Riktignok bidrar den korte akselavstanden til at fjæringen i Pinin kan oppfattes som stutt, men ukomfortabelt blir det ikke. Kjøreegenskapene er også bra. Med bare bakhjulsdrift har bilen en tendens til å ville overstyre, men det løses enkelt ved å koble inn firehjulsdriften.

Pajero Light

Til Norge kommer Pajero Pinin i siste halvdel av mars. Trass i at Mitsubishi Pajero Pinin også finnes i en versjon med tre-dører, er det utelukkende utgaven med fem dører og 2-liters GDi motor som kommer til Norge.

Relaterte artikler

  • Test av Toyota RAV4

  • Test av Land Rover Freelander

  • Test av Honda CR-V