Påhengere anno 2001

Både i EU og USA er nye miljøkrav til båtmotorer i emning. Produsentene kan ikke lenger selge motorer med en teknologi som spyr avgasser, så vel som hundrelapper rett i sjøen. Derfor vil du finne stadig flere påhengere som både er mer økonomiske og mindre forurensende. Vi presenterer her noen av de største nyhetene blant 2001-modellene.

Mang en penn har før meg fortvilet over den manglende utviklingen innen maritim motorteknologi. Produsentene har på sin side har hevdet at båtmotorer må være av typen primitiv totakter. For et maritimt liv er ingen spøk for en motor.

Men så fort myndighetene begynner å rasle med miljøkrav-sablene får pipen en annen låt: Firetaktere tar stadig markedsandeler fra totaktsmotorene, og i dag leverer Yamaha tre av sine påhengere med direkte innsprøytning. Utviklingen mot mer avansert teknologi avspeiler seg også i 2001-nyhetene. Nedenfor kan du lese hva noe av de største produsentene trekker opp av hatten før neste sesong.

Suzuki

Påhengere anno 2001

Suzuki lanserer to nye påhengsmotorer til neste år, en 90 hk og en 115 hk. Begge er firetaktsmotorer som etter alle soletegn vil leveres med elektronisk bensininnsprøytning og to overliggende kamaksler. Dermed blir dagens firetaktsprogram utvidet til å dekke et spekter fra 9,9 hk til 115 hk.

De to nye motorene vil bli lansert for verdenspressen og leverandører i slutten av august i år. DinSide vil selvsagt bringe deg en test av nykommerne så fort de foreligger.

Mercury/Mariner

Påhengere anno 2001

Også det amerikanske tospannet Mercury/Mariner satser på større firetaktere. Nytt for 2001-sesongen vil være en 115 hk med elektronisk innsprøytning. I tillegg vil amerikanerne komme med en helt ny 50 hk, samt en 60 hk. Dagens 50 hk firetaktsmotor er bygget i samarbeid med Yamaha. Nå vil ikke lenger Mercury/Mariner ha japansk teknologi under motorlokket og lanserer derfor sin egen 50 hk. Etter det DinSide erfarer vil verken 50- eller 60-hesteren ha innsprøytning, men forgasser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Påhengere anno 2001

DinSide vil fortelle deg alt om de nye motorene fra Mercury/Mariner etter lanseringen til høsten.

Evinrude

Påhengere anno 2001

Radarparet Evinrude og Johnson kommer med en rekke nyheter før 2001-sessongen. I følge våre kilder vil vi få se både nye modeller og eksisterende modeller i ny innpakning.

Den kanskje mest spennende nyheten fra Evinrude er to flunkende nye ”Ficht” motorer, på henholdsvis 60 hk og 70 hk. Dermed er ”Ficht”-teknologien også tilgjengelig for mindre båter. ”Ficht”-motorene skal i følge Evinrude redusere utslippene med hele 80 prosent og samtidig slanke bensinutgiftene dine med 33 prosent, i forhold til en standard totaktsmotor.

Påhengere anno 2001

Testen av de nye ”Ficht”-påhengerene kan du lese på DinSide til høsten.