På ville veier

På Island er det folkesport å ta med seg terrengbilen på vinterkjøring i fjellet, men det krever at bilen er spesialbygd. Med 33 og 35 tommers hjul , hevet karosseri og lengre fjæringsveier er bilene fra Arctic Trucks rustet for de fleste utfordringer. Nå er bilene tilgjengelige i Norge.

På det norske markedet er det i første rekke Toyota Land Cruiser og Hi Lux som bygges om. Land Cruiser kan bare fåes med 33 tommers hjul, mens Hi Lux også kan leveres med hjul på 35 tommer.

Store forandringer

De viktigste forandringene sammenliknet med en standard Land Cruiser er: Skjermutbyggere, stigtrinn, hevesett foran og bak, endring av bremser, nye støtdempere, aluminiumsfelger i dimensjonen 15 ganger 10 tommer og dekk i dimensjonen 33"x12,2R15. Hi Lux får i tillegg grindforsterkning foran samt forsterkning av rattmontasjen.

I Hi Lux med 35 tommers hjulstørrelse har man i tillegg skiftet utvekslingsforholdet i for- og bakakselen, samtidig som karosseriet er hevet med seks centimeter.

Praktisk nytte?

Regelverket i Norge er svært strengt hva gjelder motorferdsel utenfor de asfalterte veier og gater. Derfor kan man saktens spørre seg om hva man skal med en Toyota Land Cruiser, eller Hi Lux, med en dekkdimensjon på 33 eller 35 tommer -- spesiallaget for å kjøre i uveisomt terreng.

I første rekke vil nok bilene fra Arctic Trucks appellere til de som er på jakt etter noe særegent, men det er heller ikke tvil om at både redningstjeneste, politi eller brannvesen kan ha bruk for slike biler.

Gjennom Toyota

Arctic Trucks har hovedkontor på Island, men i Norge kan man bestille ombygningen av bilen hos Toyota forhandleren på hjørnet. Prisene varierer, men ombygningen av en Land Cruiser kommer på 81.100 kroner, mens ombygningen av en Hi Lux med 35 tommers hjul vil redusere formuen din med 103.700 kroner.