Skoda Octavia i burka

På ultra-hemmelig billansering

Vi testet den for flere uker siden, men fikk ikke lov å fortelle dere om det. Vi har kjørt nye Skoda Octavia både med diesel- og bensinmotor. Senere blir den også ladbar.

SEKSTI, OG IKKE SÅ SPREK: Dette er Skoda Octavia stasjonsvogn. Vi har prøvekjørt fjerde generasjon av den moderne Octaviaen, men den får vi ikke vise dere. Om den er bedre enn denne? Ja, på de fleste områder. Foto: Knut Moberg
SEKSTI, OG IKKE SÅ SPREK: Dette er Skoda Octavia stasjonsvogn. Vi har prøvekjørt fjerde generasjon av den moderne Octaviaen, men den får vi ikke vise dere. Om den er bedre enn denne? Ja, på de fleste områder. Foto: Knut Moberg Vis mer

For å være ærlig: Vi synes det hele er litt latterlig. Her blir vi dratt langt av sted til tjukkeste Toscana, for å tilbringe knappe 24 timer der og kjøre en bil som er fullstendig tildekket. Og selv da får vi ikke vise dere bildene før tre uker etterpå ...

Strategisk maskerade

For en stakket stund fikk vi også se bilen - neste generasjon Skoda Octavia stasjonsvogn - helt uten maskering. Men da var både fotoapparater og mobiltelefoner beslaglagt. Vi er ikke født i går, og skjønner selvsagt at hovedpoenget med dette maskeradeballet er å gi oss inntrykk av at dette er særdeles eksklusivt, og en vanviktig (vanvittig viktig) begivenhet.

MASKERADEBALL: Dette er Octavia stasjonsvogn anno 2020, i førproduksjons-utførelse. Vi har sett bilen uten kamuflasje, men den blir ikke vist for publikum før 11. november. Blant forbedringene: Mer dempet lydnivå. Foto: Claus-Peter Dudek
MASKERADEBALL: Dette er Octavia stasjonsvogn anno 2020, i førproduksjons-utførelse. Vi har sett bilen uten kamuflasje, men den blir ikke vist for publikum før 11. november. Blant forbedringene: Mer dempet lydnivå. Foto: Claus-Peter Dudek Vis mer

Og for Skoda, det skal vi være storsinnet nok til å gi dem, er dette svært viktig. Det er før-presentasjonen av deres aller viktigste bilmodell, i helt ny tapning, forspillet til den sentralt strategiske utrullingen av merkets kjerneprodukt, midt oppe i det som er en brytningstid for bilindustrien.

Fjerde Octavia i ny tid

Det er over 60 år siden – i januar 1959 – at den første Skoda Octavia rullet av samlebåndet i Mlada Boleslav, idet daværende Tsjekkoslovakia. Etter noen års fravær ble modellen gjenfødt høsten 1996, etter at Volkswagen-konsernet gradvis hadde overtatt kontrollen over Skoda, fra 1991.

Siden er det tre generasjoner av den moderne Octavia som har etterfulgt hverandre, og nå sammenfaller introduksjonen av en fjerde generasjon med slutten av jubileumsåret.

6,5 millioner Octavia har blitt produsert – flest av alle er den tredje og snart utgående generasjonen, som oppnådde salgstall på hele 400.000 biler i året. Det utgjorde en tredel av merkets totale salg. Modellen har til og med vært toppselgeren i seks europeiske land – deriblant Finland, Polen og Ungarn.

HØSTFARGER: En offisiell fotograf hadde lov å ta bilder, men hvor interessant er det egentlig? Det er jo ikke akkurat bilen ser ut. Vi så vårt snitt til å forevige scenen med mobilen ... Foto: Knut Moberg
HØSTFARGER: En offisiell fotograf hadde lov å ta bilder, men hvor interessant er det egentlig? Det er jo ikke akkurat bilen ser ut. Vi så vårt snitt til å forevige scenen med mobilen ... Foto: Knut Moberg Vis mer

Prøvekjøring før produksjonsstart

Vi har altså «fått lov til» å være prøvekaniner for de fremtidige eierne, ved å kjøre førproduksjons-utgaver av bilen, i god tid før den offentlige fremvisningen 11. november.

Det er dette som offisielt forklarer at nye Octavia er maskert, både utenpå og innvendig, men vi fikk som nevnt se (under en eksklusiv avduking) den ferdige bilen – i denne omgang kun som stasjonsvogn. Dette skjedde bare etter at vi hadde skrevet under på at vi ikke skulle avsløre utseendet før den offisielle lanseringsdatoen.

Noe større

Det vi kan si er at den nye stasjonsvognen designmessig helt åpenbart er i slekt med sin forgjenger, selv om den er helt ny, og basert på Volkswagen-konsernets nyeste produktplattform. Generell formgivning er i det store og hele den samme og dimensjonene er lite endret.

Den nye generasjonen er litt større: 469 centimeter i lengden (vel to mer enn før og 1,5 cm ekstra i bredden) både er og oppleves bilen bredere enn sin forløper. Og selv om bilen kan virke ganske firkantet, har den en imponerende luftmotstandskoeffisient (Cd), på 0,26. Som kombikupé vil denne verdien synke ytterligere, til 0,24.

LITT STØRRE: Nye Octavia er bare en anelse større enn forgjengeren, men basert på en oppdatert MQB-plattform som har gitt litt mer spillerom når det gjelder plass. Det betyr både bedre bakseteplass og et digert bagasjerom på 640 liter. Foto: Claus-Peter Dudek
LITT STØRRE: Nye Octavia er bare en anelse større enn forgjengeren, men basert på en oppdatert MQB-plattform som har gitt litt mer spillerom når det gjelder plass. Det betyr både bedre bakseteplass og et digert bagasjerom på 640 liter. Foto: Claus-Peter Dudek Vis mer

Skjerpet design

Kanskje ikke overraskende, ligner Octavia IV mer på den nye generasjonen Skoda Superb. Frontlyktene er skarpt designet og smalere enn før. Både foran og bak er det nå nyeste LED-teknologi som gjelder, og i øverste utstyrsnivå blir nye Octavia forsynt med full LED Matrix-hovedlys, som i sin tid først dukket opp innen konsernet på luksusbilen Audi A8.

Den gir automatisk og selektiv nedblending av fjernlysene, ved at kameraer i frontruten analyserer eksterne lyskilder og kontrollerer LED-elementene i hovedlyset individuelt, for ikke å blende møtende eller foranliggende trafikk.

Svært romslig

Om bilen har vokst litt, merkes det i interiøret, ved at plassforholdene er enda noe bedre enn før, og spesielt i baksetet setter vi pris på bedre klaring foran knærne. Interiøret for øvrig, om det er i umiskjennelig Skoda-stil, er fullstendig nydesignet, med enda renere linjer, og etter vårt førsteinntrykk er det en høyere grad av kvalitetsfølelse.

Det digitale instumentpanelet, av typen Virtual Cockpit, består av en ti-tommers skjerm. Den er blitt mer intuitiv i bruk, med enkel betjening fra rattet. Det kan velges mellom ulike layout: Basic, Classic, Navigation og Driver Assistance Systems.

LUFTETUR: Det er ikke så lett å se det her, men se på den nye Skoda Superb og du får en idé om retningen designerne har beveget seg i også for nye Octavia. Foto: Knut Moberg
LUFTETUR: Det er ikke så lett å se det her, men se på den nye Skoda Superb og du får en idé om retningen designerne har beveget seg i også for nye Octavia. Foto: Knut Moberg Vis mer

Infotainment-systemet har for sin del en skjerm i midtkonsollen, også opp til den i ti-tommers dimensjon. Klimaanlegget kan betjenes via en dedikert stripe nederst på skjermen, mens volumet på lydanlegget har sitt eget berøringsfølsomme glidefelt under skjermen for betjening med én finger.

Sist, men ikke minst: Octavia kommer nå med en ekte head-up display i frontruta.

Klassisk modellutvalg

Octavia kommer først som stasjonsvogn, etterfulgt av fem-dørs liftback kombikupé. De vil komme i tre utstyrsnivåer, Active, Ambition og Style. Over de nivåene vil det befinne seg ytterligere to varianter: Den høyreiste allroad-versjonen, Scout, og høy-ytelses-utgaven RS.

I denne omgang lanseres bilen med klassisk motorisering, assortert for sju-trinns DSG-utgavene av 1.0 og 1.5 TSI, med en mildhybridløsning basert på 48 volts-remdrevet startmotor og 48V litiumion-batteri, for gjenvinning av energi og hjelp til motoren under belastning. Denne teknologien er ikke tilgjengelig med manuell girkasse.

Grunnmotoriseringen er den tre-sylindrede 1.0 TSI på 110 hester, etterfulgt av den fire-sylindrede 1.5 TSI, som vi kjørte. Øverste hylle består så av 190-hesters 2.0 TSI, som bare kommer med firehjulsdrift og sju-trinns DSG - mens vi venter på RS.

STORE FREMSKRITT: Vi kjørte også denne, her en 1960-modell Skoda Octavia. Det beste man kan si er: Sjarmerende ... Støyende, ukomfortabel og trang, grusomme kjøreegenskaper, voldsomt forurensende - men med nesten akseptabel kjørekomfort - 60 år merkes i bilverdenen. Foto: Knut Moberg
STORE FREMSKRITT: Vi kjørte også denne, her en 1960-modell Skoda Octavia. Det beste man kan si er: Sjarmerende ... Støyende, ukomfortabel og trang, grusomme kjøreegenskaper, voldsomt forurensende - men med nesten akseptabel kjørekomfort - 60 år merkes i bilverdenen. Foto: Knut Moberg Vis mer

(Visstnok) mye renere diesel

Dieselmotorene 2.0 TDI-maskiner er av den nye Evo-generasjonen, som ifølge produsenten slipper ut 80 prosent mindre NOx enn tidligere. De kommer i tre varianter, fra 115 til 200 hester.

Vi kjørte en mellom, på 150 hester. Den oppleves bedre enn noen diesel fra merket før; både kraftfull og energisk - og ikke minst kultivert. Skoda har jobbet bra med å fjerne vibrasjoner og ulyder. Under kjøring er det ingenting som sladrer om at det er en diesel under panseret, bortsett fra det gode skyvet i mellomregisteret.

Også bensinmotoren fungerer silkemykt og behagelig, og den gir fartsressurser nok, bare uten å gi den samme følelsen av kraftfullhet i det sentrale arbeidsregisteret som dieselen.

Selve kjøreopplevelsen ble svært begrenset, da vi kjørte i flokk og følge, med Skoda-teknikere om bord. De var interesserte i våre tilbakemeldinger, for eventuelle finjusteringer, før produksjonen starter i løpet av november.

PÅ VEI: Nye Octavia vises offisielt i november. Hit kommer den på nyåret. Foto: Knut Moberg
PÅ VEI: Nye Octavia vises offisielt i november. Hit kommer den på nyåret. Foto: Knut Moberg Vis mer

Kjører som Octavia skal

Men uten overraskelse konstaterte vi fine, presise og forutsigbare kjøreegenskaper, presis og direkte styring og et høyt komfortnivå – på den faste siden. Noe rullestøy la vi merke til på dårlig asfalt, med 19-tommers hjul, ellers oppleves bilen som relativt stillegående.

Og selv om korte ujevnheter i veibanen kunne merkes, opplevde vi avdempingen som riktig så effektiv til å filtrere bort det meste.

Vi kjører i skrivende stund et eksemplar av den utgående generasjonen, og kontrasten til den nye er, om ikke skrikende, så absolutt merkbar- når det gjelder presisjonen i kjøreegenskaper, bedre demperegenskaper, forbedret støydemping og plassfølelse innvendig.

Dette er altså førsteinntrykkene. Og du verden, for et fremskritt som er blitt gjort siden ur-Oktaviaen fra 1960, som vi kvidde oss for å presse over 60 km/t, under en på grensen til stressende prøvekjøring. Ja, 60 kilometer i timen - ikke år, altså …

Og bare så det er sagt: Maskerte biler kvalifiserer ikke for terningkast.

(Noen få) tekniske data

Versjon: 1.5 TSI
Motor:R4 bensin turbo
Girkasse:DSG 7
Slagvolum:1498 ccm
Effekt-o/min:150 hk
Moment-o/min:250 Nm
0-100 km/t:-
Toppfart:-
Forbruk (blandet):-
CO2-utslipp:-
Tankvolum:-
L/B/H:469/183/148 cm
Akselavstand:269 cm
Drevne hjul:Foran
Standard dekk:205/60-16
Bagasjerom:640 l
Egenvekt:-
Hengervekt:-