På tur i villstyringen

Vi kan gjerne innrømme det med en gang. Vi visste ikke helt hva vi gikk til, og at det meste mer eller mindre kom som en overraskelse. Vi regnet derimot med at det ville sparke godt unna, og akkurat det fikk vi rett i.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
Dette må være drømmebilen for hjemmehjelpere som farter over lange avstander.
Dette må være drømmebilen for hjemmehjelpere som farter over lange avstander. Vis mer
I forhold til eksteriøret er dette et ganske ordinært dashbord. Pynten begrenser seg til innslag av noen blå lister.
I forhold til eksteriøret er dette et ganske ordinært dashbord. Pynten begrenser seg til innslag av noen blå lister. Vis mer
På tur i villstyringen
En treliters V6'er ruver i "bagasjerommet".
En treliters V6'er ruver i "bagasjerommet". Vis mer
Setene holder, men sitteposisjonen kunne vært mye bedre. Legg merke til at motorrommet strekker seg helt frem til seteryggen.
Setene holder, men sitteposisjonen kunne vært mye bedre. Legg merke til at motorrommet strekker seg helt frem til seteryggen. Vis mer
Clio V6 er 19 centimeter bredere enn en vanlig Clio.
Clio V6 er 19 centimeter bredere enn en vanlig Clio. Vis mer
Clio V6 har mange likhetstrekk med den vanlig Clio, men fra vinduskarmen og ned er det totalt forskjellig.
Clio V6 har mange likhetstrekk med den vanlig Clio, men fra vinduskarmen og ned er det totalt forskjellig. Vis mer
Instrumentene er triste. Her hadde det vært kledelig med en stor senterplassert turteller og en digital fartsmåler.
Instrumentene er triste. Her hadde det vært kledelig med en stor senterplassert turteller og en digital fartsmåler. Vis mer


Vi har kjørt Clio Sport med 172 hestekrefter tidligere. Vi synes det var ganske drastisk å putte en såpass sterk motor i Clio, men etter å ha testet V6-modellen forsvinner samtidig begeistringen for GTI-biler med "små" motorer foran og forhjulstrekk. Nå har vi fått smaken på skikkelige varer og det skal litt til for å imponere oss heretter.

Fantastisk lyd

For det første har Clio V6 en deilig lyd. Det bulderer og romler bak i pottene og lydbildet blir bare bedre og bedre for hver omdreining du lokker frem. Vi kjører med vinduene på gløtt for å få med oss mest mulig bråk, og hadde det vært mulig så kunne vi gjerne tenke oss og kjøre uten motordeksler også. Det hadde omgjort Clio til en blanding av en badstue og en høytaler, men som vi hadde kost oss. Vi måtte la dekslene sitte på, hvor skulle vi ellers gjort av de?

Likevel får vi med oss det meste av det som skjer bak ryggen vår. Det holder i det lange løp. Renault har gjort en god jobb med å skape den rette sportsbilfølelsen.

Sportslig

Clio V6 er voldsomt sportslig. Den er lav, bred og stiv. Fjærene er harde og den krenger omtrent ikke i det hele tatt. Felgene er 18 tommer i diameter og skodd med dekk i dimensjonen 205/40-18 foran og 245/40-18 bak. Clioen sitter som sugd til veien og du skal mildt sagt være hardhendt for å få den til å slippe. Den er lett i fronten og den skifter retning ved den minste bevegelse på rattet. Styringen er god og den er stabil i alle hastigheter, fra krypkjøring og oppover. Men vi hadde litt problemer med svingradiusen i byen, det ble mye rygging og kaving for å komme seg frem.

Helt sjef

Motoren som sitter i Clio V6 har et slagvolum på tre liter og yter 255 hestekrefter ved 7.150 omdreininger. Maksimalt dreiemoment er 300 newtonmeter og inntreffer på 4.650 omdreininger. Det er egentlig et akkurat passe turtall på denne bilen. Den trekker ikke rått på lave turtall, men du kan kose deg mye fra 3.500 til 6.500 omdreininger. Draget er maskulint og det er bare og fylle på med nye gir etterhvert som hastigheten øker. Clio V6 er utstyrt med en strøken sekstrinns girkasse og girene smetter lett på plass ett etter ett.

Underholdene

Det blir nok ikke mange nordmenn som får gleden av å ha et slikt jern stående i garasjen, men hvis en eller annen skulle finne på å bla opp et svært uanstendig antall tusenlapper, cirka 800 av dem, kan vi love vedkommende et mye morsommere liv. Om du så har fått restskatt, parkeringsbøter og lisenregning på den samme dagen, kommer Clio V6 til å trekke smilet ditt helt ut til visdomstenna. Forenklede forelegg for fartsoverskridelser vil også tikke inn, men heller ikke det vil kunne ødelegge for den moroa du kan unne deg. Gjengen med nordmenn som testet bilen i Frankrike har vel knapt smilt bredere enn de dagene vi disponerte bilene våre.

Kan den forbedres?

Ja. Clio V6 er en kjøreopplevelse av de helt store. Vi har kjørt mange, både dyre og raske biler, men dette var virkelig en oppdagelse. Likevel kan det hentes mer ut av bilen. For det første veier den 1.400 kilo. Det er litt i meste laget, men den har både stereoanlegg, gode seter, klimaanlegg og annen luksus. Det neste store ankepunktet er kjøreposisjonen. Dette er en racingbil som skal kjøres aktivt, og det krever at du sitter godt. Rattet ligger for mye og det gjør at nedre del av rattet er for nærme kroppen og at øvre del er for langt unna. Rattet burde også vært justerbart i lengden. Da hadde vi kunnet sette oss tilbake og brukt sidestøttene i setet.

Uten konkurranse

Det er ingen som har noe å stille opp med i denne klassen, hvis vi kan kalle det det. Det er sikkert flere bilprodusenter som har tenkt tanken, men som ikke har turt å gjennomføre et liknende prosjekt. Det er i hvert fall lov å håpe at kanskje Polo, Fiesta, Corsa og Yaris en gang i fremtiden skal komme med store V6'ere istedet for bakseter og bagasjerom. Forrige variant av Clio V6 ble bygd i 1.630 eksemplarer og vi krysser fingrene for at det skal bli produsert flere av denne.

Tekniske data finner du her.