På tur i Arctic Trucks

I utgangspunktet har XL 7 flere gode egenskaper. Arctic Trukcs fjerner omtrent alle sammen og gjør den nyttig kun til en ting - terrengkjøring

På tur i Arctic Trucks
På tur i Arctic Trucks


XL7 har fått en oppgradert V6 motor hvor sylindervolumet har økt til 2,7 liter. Dette sammen med manuell girkasse gjorde XL7 til en friskus å kjøre.

Mye effekt

Motoren er sterk og yter hele 173 hestekrefter og det trengs også. Det er mye å dra på og de enorme hjulene krever kraft. Motoren er sterk over mesteparten av turtallsregisteret, men gir seg litt mot slutten. Da blir det mye brøling og lite fremdrift. Det merkes også på drivstofforbruket, vi presterte nemlig å tømme på 1,5 liter per mil. Med tanke på motorstørrelsen og bilens beskaffenhet for øvrig, er det ikke så ille, men til daglig vil det nok likevel oppleves som litt drøyt.

Ut i det hvite

I vårt hemmelige eldorado kan vi kjøre terrengbilen hardt. Med ballonghjul og høy bakkeklaring er det bare å ta fart over stubber og stein. Dekkene i dimensjonen 305/70-16 sitter greit så lenge de har noe å grave i. Eiere av denne bilen slipper faktisk å måke gårdsplassen for snø. Det er bedre å la den ligge. På hardt underlag som asfalt, is og frost slipper dekkene for lett.

Denne bilen er så røff at det virker som om den tåler hva som helst. I terrenget hopper det og spretter og vi føler at dette er en bil som virkelig tåler hard bruk. Standardbiler i denne klassen har for dårlige dekk, for myk fjæring og altfor liten bakkeklaring. Her er alt det fikset. Det krenger ikke og duver slik som vi kan oppleve på standardbiler. Det slår heller ikke nedi hvis du er litt uforsiktig over dumpene. En terrengbil skal være møkkete, men hvor er lyktespylerne? Det hadde vært greit. Egentlig ville vi hatt skikkelige pussere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Enkel firehjulsdrift

XL7 har firehjulsdrift av den barske typen. Her er det ingen viskositetskobling som kobler ut og inn. I utgangspunktet har du bakhjulsdrift og skulle fremdriften avta kan du koble inn forhjulene. Firehjulsdriften kan kobles inn og ut i hastigheter helt opp til 100 kilometer i timen. Driften til forhjulene besørges av en mekanisk fordelerkasse. For de aller tyngste oppgavene har du også lavserie. Da får du en enorm kraft ut til hjulene. Dette gjør at du kommer helt opp til setra. For å koble inn lavgiret må bilen stå stille.

Ulemper i kø

På tur i Arctic Trucks


Ikke nok med at kjøreegenskapene på XL 7 er litt rufsete i utgangspunktet. Med utstyret til Arctic Trucks på plass blir mye verre. Dekkene gjør dette til en spesiell opplevelse. De sporer veldig, de er glatte på vanlig vei, de støyer, de forårsaker upresis styring, sporing er et kjempeproblem og de må også ta skylda for noe av det høye bensinforbruket. Den forlengende akselavstanden føyer til at bilen får svingradius som et vogntog. Dette gjør den vanskelig å parkere. Du må kjøre frem og tilbake flere ganger for å komme på plass. I tillegg har den mørke vindavvisere på frontvinduene som gjør at A-stolpen virker veldig tjukk. Denne varianten er rett og slett krevende for menigmann.

Mer om plass og komfort i XL7 varebil finner du her.

Konklusjon finner du her.