Underkjølt regn

På holkeføre er det bare disse dekkene som biter

Det er varslet nedbør og underkjølt regn på veiene i store deler av Norge i helga. Det kommer til å skape mange farlige situasjoner.

STOR FORSKJELL: Allerede fra 50 km/t har de beste piggdekkene betydelig kortere bremsestrekning enn de beste piggfrie, viser vår test. Foto: Rune Korsvoll
STOR FORSKJELL: Allerede fra 50 km/t har de beste piggdekkene betydelig kortere bremsestrekning enn de beste piggfrie, viser vår test. Foto: Rune KorsvollVis mer

I vinter har hele landet vært plaget av mye underkjølt regn, is og holke på veiene. Slik blir det også i flere fylker i Sør-Norge fredag og helga, skal vi tro meteorologene i Yr:

«Snø og regn som fryser på bakken gir fra i ettermiddag lokalt vanskelige kjøreforhold i #Agder, #Telemark, #Vestfold og #Østfold. Nedbøren gir seg litt fredag morgen, men fra ettermiddagen er det nok en gang fare for regn som fryser på bakken også i #Buskerud, #Oslo og #Akershus», skrev de i en Twitter-melding torsdag 7. februar.

Stor forskjell på dekkene

Du skal være forsiktig med å legge ut på kjøretur på slikt føre. Egentlig er det bare én type dekk som gjelder: Piggdekk.

- Allerede fra 50 km/t er det svært stor forskjell på bremselengdene mellom piggdekkene og de piggfrie, sier tidligere utviklingssjef Frank Larsen hos Viking Askim og Continental.

I dag driver han firmaet Dekksupport, og lærer opp alle dekk-importører og så å si alle som jobber med dekk i Norge.

- Selv om piggfrie dekk er blitt svært gode på mange underlag, er det fortsatt piggdekk som er klart best når det er snakk om underkjølt regn og blank is. Den siste vinterdekktesten deres dokumenterer dette på en god måte, sier Larsen til Dinside.

PIGG PÅ IS: Piggfritt er bra på mange underlag, men på is er piggdekk fortsatt det klart beste, sier dekk-ekspert Frank Larsen. Foto: Continental
PIGG PÅ IS: Piggfritt er bra på mange underlag, men på is er piggdekk fortsatt det klart beste, sier dekk-ekspert Frank Larsen. Foto: Continental Vis mer

Klart bedre

Den store vinterdekktesten, som Dinside har gjort sammen med Dagbladet og Autofil, viser tydelig hvor gode piggdekk er på is, sammenliknet med de beste piggfrie dekkene.

Da vi testet bremseegenskapene fra 50 km/t hadde piggdekkene fra Nokian, Michelin og Continental en bremsestrekning på rundt 39 meter.

Det beste piggfrie dekket, Continental, stoppet ikke før etter 51,9 meter. Det betyr at når bilen med piggdekkene klarer å stoppe foran et fotgjengerfelt, vil bilen med piggfritt fortsatt ha en fart på over 30 km/t når den treffer fotgjengeren.

Noe av den samme forskjellen, dog ikke så dramatisk, finner vi når det gjelder grepet framover. Framkommeligheten er imidlertid mindre viktig når vi snakker om sikkerhet.

Et stort framskritt

Dekkspesialist Frank Larsen minnes da de første gode dekkene fra Viking kom på 1960-tallet.

- Da ble det også av myndighetene ansett som et stort framskritt for sikkerheten på veiene. Etter hvert ble vi mer bevisst på problemene rundt støy, asfaltslitasje og svevestøv. Det kom nye krav som førte til at vi utviklet lettere og mer miljøvennlige pigger, forteller han.

Til slutt ble det piggdekkforbud i de store byene, noe som også bidro til utviklingen av bedre piggfrie dekk.

250 PIGGER: De nyeste piggdekkene har opptil 250 pigger. Foto: Lasse Allard
250 PIGGER: De nyeste piggdekkene har opptil 250 pigger. Foto: Lasse Allard Vis mer

- Nå har de fleste produsentene utviklet dekk med190 til 250 pigger, som klarer myndighetenes krav til slitasje og støvpartikler, sier Larsen og er tydelig på at disse gir klart bedre grep og sikkerhet, når forholdene på norske vinterveier er som aller vanskeligst.

Bremselengde fra 50 km/t på glatt is
Piggdekklengde
Nokian38,4 m
Michelin39,2 m
Continental39,5 m
Goodyear39,8 m
Hankook40,6 m
Yokohama40,8 m
Piggfrie dekkLengde
Continental51,9 m
Pirelli52,0 m
Linglong52,5 m
Michelin52,7 m
Goodyear52,8 m
Falken53,4 m

Halvparten på piggfritt

I dag kjører rundt halvparten av norske bilister med piggfrie dekk. I de store byene er det snakk om rundt 80 prosent.

Mange av de piggfrie dekkene er like bra som piggdekk på snø og asfalt. Ikke minst er de mer komfortable å kjøre på. I tillegg er du ikke er avhengig av å skifte hjul til bestemte datoer vår og høst.

Larsen forklarer at det faktisk er fysisk mulig å lage et piggfritt dekk, som er enda bedre på is enn de er i dag, blant annet med andre og mykere gummiblandinger. Men ...

– Det ville i så fall gitt farlig dårlig grep på våt asfalt, dårligere stabilitet og ikke minst mye raskere slitasje. Et slikt dekk ville ingen kjøpe. Det er ikke fysisk mulig å bygge et dekk som er helt på topp under alle forhold. På is er vi fortsatt avhengig av piggene for maksimal sikkerhet, forklarer dekkesksperten.