TYPISK LONDON: Du kjenner den igjen, først og fremst i sort utgave. Nå kommer den som elektrisk versjon. Foto: LEVC
TYPISK LONDON: Du kjenner den igjen, først og fremst i sort utgave. Nå kommer den som elektrisk versjon. Foto: LEVCVis mer

Fra London til Oslo:

Oslo får elektriske London-taxier

Er allerede etablert med norsk importør.

Slik mener Autoindustri AS at fremtidens taxi skal være. Bilen er laget med utseende som en London-taxi, og er produsert av Geely, du vet selskapet som eier Volvo, Polestar og det nye bilmerket Lync & Co.

Bilen heter LEVC TX, og blir i dag vist frem i Oslo, under Nordic EV Summit.

Selv om mye av innmaten i bilen stammer fra Volvo, er det Autoindustri AS som skal importere bilen, et selskap som har tette relasjoner til Subaru Norge AS.

Oslo-Gardermoen t/r

NORSK: Norge er et veldig interessant marked, forteller representanter for LEVC. Foto: LEVC
NORSK: Norge er et veldig interessant marked, forteller representanter for LEVC. Foto: LEVC Vis mer

Bilen er i utgangspunktet en ren elbil, men har også en rekkeviddeforlenger i form av en forbrenningsmotor som produserer strøm til videre fremdrift og for opplading av batteriet ved behov.

Den totale rekkevidden er oppgitt til 640 km, hvor 128 av dem er fullelektrisk. Når batteriene er fulladet er det med andre ord mulig å kunne komme seg fra Oslo til Gardermoen og tilbake på ren elektrisk drift.

LEVC TX er laget i aluminium, med Hydro Extruded Solutions som leverandør.

Vet hvor den er

En taxi kjører aldri kun i byene, eller i bygdene. LEVC har derfor gitt bilene geo-fencing, som rett og slett er en GPS-funksjon som forteller bilen når den bør kjøre elektrisk, og når den bør starte opp bensinmotoren for å generere strøm.

ENGELSK: Bilen bygges i Coventry, der de er bygget i over 70 år. Foto: LEVC
ENGELSK: Bilen bygges i Coventry, der de er bygget i over 70 år. Foto: LEVC Vis mer

Dette gjør at bilen stort sett vil gå med null utslipp i byene, så sant føreren er flink til å lade når han har anledning. LEVC har i den sammenheng inngått et samarbeid med Fortum med tanke på ladeinfrastruktur i Skandinavia.

LEVC (tidligere London Taxi Company) skal produsere TX i Coventry, der de har produsert London-taxier i snart 70 år.

Kommer i 2018

Bilen vil i første omgang selges som drosjer, forteller Jan Kåre Holmedal fra Autoindustri AS, men er enig i at bilen også kan nyttegjøres av andre aktører. Bilen er foreløpig ikke priset, men disse vil være klare i løpet av første kvartal i år.

Holmedal anser det som høyst realistisk at man kan sette seg inn i en slik LEVC TX drosje i løpet av året.