Optimisme og stayerevne

Volvo opplever stor etterspørsel etter XC90, og i Luleå gikk alle fra Volvo rundt med smil om munnen. Kundene må vise tålmodighet, bestiller du nå kan det gå nesten ett år før du får bilen.

Optimisme og stayerevne


I utgangspunktet var det meningen å produsere 50.000 biler i året. Etter hvert ble takten skrudd opp til 60.000 biler, og i disse dager kan vi lese i svenske aviser at Volvo ønsker å produsere 65.000 XC90 i året.

Lange lister

I USA og Canada hadde 15.000 forhåndsbestilt XC90. Også i Norge er listen lang, og kundene må belage seg på å vente lenge på sin bil. Volvo ønsker at det skal være et visst sug etter bilen i markedet, men ingen er tjent med for lange ventelister.

Stort jafs

I den store SUV-klassen finner vi biler som BMW X5 og Mercedes-Benz M-klasse. Totalt regner Volvo med at det skal selges rundt 600 biler i denne klassen i 2003. Salgsmålet for XC90 er 250 biler hvilket innebærer at nykommeren Volvo ser for seg at de skal ha 40 prosent av markedet.

Optimisme og stayerevne


Volkswagen er i ferd med å introdusere sin SUV kalt Touareg. Den må regnes som XC90s sterkeste konkurrent, og salgsmålet for den er beskjedne 80 biler for 2003.

I vår artikkel fra lanseringen kan du lese mer om motoralternativer og kjøreegenskaper på tørr asfalt, den artikkelen finner du her. Enda mer stoff om XC90 finner du her.

Store bilder i vakkert svensk vinterlandskap finner du her.

Artikkelen fortsetter under annonsen