Optimisme og stayerevne

Volvo opplever stor etterspørsel etter XC90, og i Luleå gikk alle fra Volvo rundt med smil om munnen. Kundene må vise tålmodighet, bestiller du nå kan det gå nesten ett år før du får bilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Optimisme og stayerevne


I utgangspunktet var det meningen å produsere 50.000 biler i året. Etter hvert ble takten skrudd opp til 60.000 biler, og i disse dager kan vi lese i svenske aviser at Volvo ønsker å produsere 65.000 XC90 i året.

Lange lister

I USA og Canada hadde 15.000 forhåndsbestilt XC90. Også i Norge er listen lang, og kundene må belage seg på å vente lenge på sin bil. Volvo ønsker at det skal være et visst sug etter bilen i markedet, men ingen er tjent med for lange ventelister.

Stort jafs

I den store SUV-klassen finner vi biler som BMW X5 og Mercedes-Benz M-klasse. Totalt regner Volvo med at det skal selges rundt 600 biler i denne klassen i 2003. Salgsmålet for XC90 er 250 biler hvilket innebærer at nykommeren Volvo ser for seg at de skal ha 40 prosent av markedet.

image: Optimisme og stayerevne


Volkswagen er i ferd med å introdusere sin SUV kalt Touareg. Den må regnes som XC90s sterkeste konkurrent, og salgsmålet for den er beskjedne 80 biler for 2003.

I vår artikkel fra lanseringen kan du lese mer om motoralternativer og kjøreegenskaper på tørr asfalt, den artikkelen finner du her. Enda mer stoff om XC90 finner du her.

Store bilder i vakkert svensk vinterlandskap finner du her.