Ny ADAC-rapport:

Oppsiktsvekkende tall for nye dieselbiler

De aller nyeste dieselbilene slipper stort sett ikke ut noen partikler eller skadelige stoffer, viser en ny tysk test.

BEDRE ENN SITT RYKTE: Nye dieselbiler slipper ut minimalt med NOx, viser nye tester som ADAC har utført. Foto: NT/SCANPIX
BEDRE ENN SITT RYKTE: Nye dieselbiler slipper ut minimalt med NOx, viser nye tester som ADAC har utført. Foto: NT/SCANPIXVis mer

ADAC, den store bilorganisasjonen er Tysklands svar på NAF, har over 18,5 millioner medlemmer og hovedkontor i München. Her følges utviklingen av bilers forbruk og utslipp nøye.

ADAC har utviklet et eget testlaboratorium for å «avsløre» hva som kommer ut av bilene. Men nylig fikk de seg en overraskelse – av den positive sorten.

De nyeste dieselbilene slipper nemlig ut betydelig mindre nitrogenoksid (NOx) enn det kommende regelverket - Real Driving Emissions 2 (RDE2) - vil kreve. Ifølge ADAC-testene viser det seg at noen dieselbiler nesten ikke slipper ut NOx - selv under realistiske tester på åpen vei. Mye tyder på at den nye dieselteknologien faktisk gjør dieselbilene like rene som bensinmodellene.

Mercedes med null NOx-utslipp

ADAC testet 13 nye dieselmodeller – og resultatet viser ekstremt lave utslipp av nitrogenoksidene NO2 og NO.

Nesten alle bilene slapp ut mindre enn 50 milligram per kilometer, men den største overraskelsen var Mercedes-Benz C220d. Den hadde ingen NOx-utslipp i det hele tatt.

Volkswagen Golf diesel greide nøyaktig det samme som bensinversjonen - 14 mg Nox/km. Den mest effektive bensinbilen, en Suzuki Ignis 1.2, slapp ut 3 mg/km.

BMW 520d og Opel Astra 1,6 D snek seg opp til én milligram NOx pr. km. De største NOx-utslippene, av de 13 bilene, var det Honda Civic 1.6 i-DTEC som sto for - med 101 mg/km.

Det betyr i klartekst at flere av dieselbilene er like grønne som bensinbiler.

Diesel

DIESELBILER: Her er bilene ADAC har testet i reell bruk. Mercedes C220d slipper ut null NOx! Kilde: ADAC
DIESELBILER: Her er bilene ADAC har testet i reell bruk. Mercedes C220d slipper ut null NOx! Kilde: ADAC Vis mer

Nye EU-regler

I januar 2020 vil det bli innført tøffere RDE2-regler, som krever at alle nye modeller som lanseres, ikke skal slippe ut mer enn 80 mg/km eller mindre. (For bensin er tallene 60 mg/km). Dette vil være en del av den nye standarden Euro 6d.

En overgangsordning vil imidlertid bety at den faktiske grensen inntil videre er 114 mg/km for diesel og 86 mg/km for bensin. Det er uansett betydelig høyere enn noen av bilene som nå er testet av ADAC.

Innen januar 2021 skal alle nye biler oppnå de strengeste tallene.

Dagens regelverk (Euro 6d-TEMP, som er en overgangsordning til RDE, Real Driving Emissions) krever at dieselbiler ikke skal slippe ut mer enn 168 mg NOx pr. km. Så viser det seg at den verste bilen som ble testet av ADAC - Honda Civic diesel - «bare» slipper ut 101mg/km.

Se tabellene for fulle testresultater.

Bensin

BENSINBILER: ADAC-testene viser svært lave verdier av NOx-utslipp. Kilde: ADAC
BENSINBILER: ADAC-testene viser svært lave verdier av NOx-utslipp. Kilde: ADAC Vis mer

Det er de eldre dieselbilene som utgjør et problem, ifølge ekspertene.

– Det er god grunn til å være kritisk overfor de eldre dieseldrevne kjøretøyene, som i mange tilfeller har et uakseptabelt høyt utslipp av skadelige stoffer. Derfor ønsker noen politikere og grønne organisasjoner å fase ut dieselbiler, i utgangspunktet til fordel for bensinbiler, sier danske Torben Lund Kudsk, som er instituttleder ved FDM (Danmarks svar på NAF) til bilmagasinet.dk.

- Men som de nye testene viser, kan de nyeste dieselbilene være en bedre løsning enn bensinbilen når det gjelder miljø og klima, fortsetter Kudsk.

Ikke bare fryd og gammen ...

I en annen Ecotest som ADAC har gjennomført, ble tre dieselmodeller med den nyeste Euro 6d TEMP-utslippsstandarden satt på prøvebenken og sluppet ut på veien:

IMPONERTE IKKE: En Volvo XC60 D5 hadde dramatisk økning av utslipp i motorveihastighet. Foto: ADAC
IMPONERTE IKKE: En Volvo XC60 D5 hadde dramatisk økning av utslipp i motorveihastighet. Foto: ADAC Vis mer

BMW X2 xDrive20d Steptronic, Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi 180 og en Volvo XC60 D5 AWD har alle SCR-Kats (selektiv katalytisk reduksjon), inkludert injeksjon av Ad Blue.

Her viser tallene for BMW og Volvo at utslippene er ganske mye høyere enn de oppgitte WLTP-tallene, og vesentlig høyere når det dreier seg om motorveikjøring.

UTSLIPP: ADACs tester av tre dieselbiler viser store forskjeller. mens Peugeot 308 HDi greier oppgitte verdier, fyker Volvo i været når det begynner å gå fort... Kilde: ADAC
UTSLIPP: ADACs tester av tre dieselbiler viser store forskjeller. mens Peugeot 308 HDi greier oppgitte verdier, fyker Volvo i været når det begynner å gå fort... Kilde: ADAC Vis mer

Volvo XC60 D5 hadde da et utslipp på hele 239 mg/km. Det er over seks ganger høyere verdi enn oppgitte WLTP-tall.

I vår store vinterbil-test (krever abonnement) av 15 biler fikk vi også svært forskjellige resultater. Fordi Norge og Tyskland er to forskjellige verdener når det gjelder klima. I en kald, norsk vinter, sliter mange dieselbiler fortsatt med høye utslipp.

Vi testet alle utslippene fra fire dieselbiler og 11 bensinbiler i laboratorium hos VVT Technical Research Centre i Finland. I kulda er nitrogenoksider (NOx) og små sotpartikler det mest problematiske. Begge har stor, negativ helseeffekt når de pustes inn.P

Fryser i 11 minus

Fortsatt er bensinbilene de beste på NOx. Mange har knapt målbare utslipp, når kuldegradene har satt inn. Og selv med moderne renseteknikk som AD Blue og NOx-katalysator, sliter mange dieselbiler med høye utslipp i kulda.

Årsaken viser seg å være at AD Blue, som brukes til å rense utslippene fra mange dieselbiler, fryser ved minus 11 grader.

Vår test viste at den verste dieselbilen (Peugeot 508), hadde 294 ganger høyere NOx-utslipp en den beste bensinbilen (Mitsubishi EclipseCross).

Samtidig: Når det gjelder partikkelutslipp (PM=partikkel masse) har det skjedd en svært positiv utvikling på kort tid.

Resultatet er at gjennomsnitts-utslippet for våre 15 testbiler i år er bare 1,98 milligram pr. kilometer (mg/km), mens det i en tilsvarende test som Tekniikan Mailmaa gjorde i fjor var hele 25,6 mg/km.