OPPLEVELSEN: Audi RS4 på bane

Den som ikke lar seg imponere over nye Audi RS4 er ikke riktig vel bevart. RS4 er nemlig en av de mest spektakulære familiebilene verden har sett - og hørt.

OPPLEVELSEN: Audi RS4 på bane

OPPLEVELSEN: Audi RS4 på bane

  1. Store RS4-bilder
  2. Kjøreegenskaper og pris
OPPLEVELSEN: Audi RS4 på bane


GOTLAND RING (DinSide Motor): Ved første øyekast ser den ut som en normal familiebil. Riktignok har den mange og store luftinntak. Den har også to store, ovale enderør og et par interessante emblemer. Likevel - den som ikke er spesielt bilinteressert har ingen grunn til å tro at denne bilen faktisk hører hjemme i sportsbilenes verden - noe vi var heldige nok til å erfare på den svenske øya Gotlands nye racerbane.

Sivilisert gange

Heller ikke når motoren vekkes til liv avslører RS4 hva slags bil den egentlig er. Ved oppstart og tomgang vil en bilentusiast riktignok registrere at vi her snakker om en V8-motor. Likevel avslører ikke den siviliserte tomgangen at vi har å gjøre med en 4,2-liters V8-motor som yter hele 420 hestekrefter og enda flere newtonmeter.

Elefant-buldring

Når føreren setter i marsj derimot, blir det raskt klart at nye Audi RS4 er noe helt spesielt. Brumlingen som oppstår mellom 1.000 og 3.000 omdreininger trekker tankene mot elefanters lavfrekvente buldring, ikke minst når føreren har trykket på S-knappen. Denne befinner seg på venstre ratteke og gir ved aktivering et enda barskere lydbilde. Sports-programmet aktiverer i tillegg raskere gassrespons og enda bedre sidestøtte (hvis bøttesete er valgt).

Utrolig dreiemomentkurve

OPPLEVELSEN: Audi RS4 på bane


Grunnet den herlige buldringen kunne vi kost oss i timesvis med denne bilen uten at turtellernålen passerte 3.000 omdreininger. Ikke minst med tanke på at motoren yter hele 380 newtonmeter allerede fra 2.250 omdreininger.

Det som er enda mer oppsiktsvekkende, er at motoren fortsetter å produsere minimum 380 newtonmeter helt til 7.600 omdreininger, noe som indikerer en av verdens flateste dreiemomentkurver. For ordens skyld nevner vi at maksimalt dreiemoment, 430 newtonmeter, er på plass ved høye 5.500 o/min.

Ekstremt turtallsvillig

Den oppvakte leser vil allerede nå ha forstått at RS4-motoren er særdeles turtallsvillig. Ja, den gir seg faktisk ikke før ved 8.250 omdreininger, noe som er oppsiktsvekkende for en serieprodusert V8-motor med 4,2 liter slagvolum. Det som er enda mer oppsiktsvekkende, er at motoren i virkeligheten oppleves som den kunne ha klart enda høyere turtall. Den herlige V8-kraftkilden er så turtallsvillig at tankene trekkes mot Honda S2000.

Gåsehud og høy puls

OPPLEVELSEN: Audi RS4 på bane


Kombinasjonen av mange sylindre, stort slagvolum, en uvanlig bred dreiemomentkurve og den voldsomme turtallsvilligheten resulterer i en opplevelse helt utenom det vanlige. Vi savnet aldri turbo eller kompressor, tvert i mot. Den fantastiske gassresponsen, det rå skyvet gjennom hele registeret og crescendoen av lyd er mer enn nok til å aktivere både gåsehud og høy puls, for ikke å snakke om adrenalin- og svetteproduksjon.

Lang slaglengde

Hvordan har Audi klart å skape en så turtallsvillig V8-motor? Vel, vi kan ikke gi den hele og fulle forklaringen. Vi antok for eksempel at Audi hadde satset på kort slaglengde, men dette viste seg å være feil. Slaglengden er nemlig hele 92,8 millimeter, noe som betyr at stemplene eksempelvis har lengre slag enn stemplene i BMWs 4,4 liter (92,0 mm). Stempelhastigheten er med andre ord overveldende og tanken på at de åtte stemplene faktisk også snur 16.500 ganger per minutt (275 per sekund) er fascinerende.

Høy kompresjon

OPPLEVELSEN: Audi RS4 på bane


Som den motorinteresserte vil forstå, lever heller ikke ventiler eller kamaksler noe latmannsliv. Med tanke på at RS4-motoren også har variable ventiltider, skulle vi likt å være flue på topplokk-veggen. Her snakker vi nemlig om svært avansert presisjonsmekanikk.

Lav kompresjon er heller ikke bakgrunnen for at motoren tåler det voldsomme turtallet. Tvert i mot - Audi oppgir kompresjonen 12,5 til 1, som er svært høyt for en bensinmotor.

Vi antar derfor at forklaringen rett og slett er lette stempler, svært høy materialkvalitet, god kjøling, avansert smøring og minimal friksjon.

100 hester per liter

OPPLEVELSEN: Audi RS4 på bane


De 420 hestekreftene, som er på plass ved høye 7.800 omdreininger, innebærer at Audi har brutt den magiske grensen på 100 hestekrefter per liter slagvolum. Motoren er nemlig 4.163 kubikkcentimeter stor. Vekten er ikke spesielt lav - 1.650 kilo - men takket være motoren kan bilen likevel skilte med beskjedne 3,93 kilo per hestekraft.

Direkte innsprøytning

Audi legger også stor vekt på at motoren slukker tørsten ved hjelp av direkte bensin-innsprøytning, som kalles FSI på Audi-språket. Direkte bensininnsprøytning har en tendens til å gi hard motorgange, men dette er overhodet ikke tilfelle for RS4-motorens vedkommende. Heller ikke det andre FSI-kjennetegnet - lavt forbruk - er spesielt fremtredende. Vi har vært borti mange biler som klarer seg med mindre enn 1,37 liter per mil ved blandet kjøring.

Raskere enn Porsche 911

OPPLEVELSEN: Audi RS4 på bane


Nye Audi RS4 skal klare 0-100 på utrolige 4,8 sekunder og 0-200 på 16,6, tall som faktisk oppleves som reelle ute i virkeligheten. Dette betyr at bilen med god margin vil kjøre fra en Porsche 911 Carrera (17,7 sekunder), sin høye vekt til tross. Og fordi RS4 selvsagt har drift på fire hjul - quattro - så vil bilen levere imponerende tall også på vått- og vinterføre.

Men hvordan oppleves bilen ute på banen? Og hva vil den koste? Vi gir deg svarene her.