Oppjazza Honda

Honda Jazz blir under fire meter lang, får fem dører – og nye motorer under panseret.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er slett ikke første gang Honda benevner en bil Jazz, det gjorde de også i perioden fra 1984 til 1986. Men til Norge kom lille Jazz aldri.

Til Norge i 2002

Det ser det imidlertid ut til at neste generasjon Jazz gjør. Allerede under bilutstillingen i Frankfurt (IAA) skal Honda vise Jazz til verdenspressen første gang – og tidlig i 2002 skal de første bilene etter alt å dømme komme til Norge.

To motoralternativer

Med en lengde på 3,8 meter er ikke Honda Jazz noen stor bil – den plasserer seg størrelsesmessig mellom Toyota Yaris og Yaris Verso. Likevel skal Jazz romme fem voksne, og deres bagasje. Under panseret blir dessuten to nyutviklede bensinmotorer å finne. Foreløpig er ikke ytelsen kjent, men det er på det rene at slagvolumet vil bli 1,2 og 1,4 liter. I tillegg har Honda utstyrt motorene med et system som de kaller i-DSI.

Sekvensiell tenning

i-DSI er forkortelsen for Dual & Sequential Ignition System. Det består av to tennplugger per sylinder som sitter i et kompakt forbrenningskammer. Den sekvensielle tenningen skal i første rekke gi lavere utslipp og bedre drivstofføkonomi.

Det er ikke klart hva Honda Jazz vil koste når den etter alt å dømme inntar Norge i 2002.

  • Her finner du flere nyhetsartikler om Honda

  • Les DinSide sine tester av Honda