Test: BMW X7 M50d xDrive

Opphøyet luksus

Du fortjener den største dieselen - og det koster ikke så mye mer.

M50D: Dette er foreløpig den største bamsen hos BMW. 400 hestekrefter føles akkurat passe i den store X7. Holder ikke det, kan du kline til med M50i med 530 hester. Foto: Rune M. Nesheim
M50D: Dette er foreløpig den største bamsen hos BMW. 400 hestekrefter føles akkurat passe i den store X7. Holder ikke det, kan du kline til med M50i med 530 hester. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

X7 strider mot det meste av hva BMW tidligere har stått for. Den er gampesvær, du setter deg høyt opp og du gynger som i en yacht. Det er som en amerikaner. Og det er ikke så fryktelig langt fra sannheten.

X7 feirer nemlig 20 år som produsent av «sportslige aktivitetskjøretøy», som BMW velger å kalle sine høyreiste biler. De begynte sin SAV-reise med X5 i 1999 i Spartanburg i USA og har siden den gang produsert de fleste X-modellene der, bortsett fra X1 og X2. Denne fullsizeren bygges også i landet der markedet er størst.

MASSIV: Mange har gjort narr av de svære nyrene i X7 og 7-serie, men de gjør nytten sin. Folk snur seg når du kommer med denne bilen. Foto: Rune M. Nesheim
MASSIV: Mange har gjort narr av de svære nyrene i X7 og 7-serie, men de gjør nytten sin. Folk snur seg når du kommer med denne bilen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Tøff M-versjon

M50d pryder bakluka i koksgrå skrift. De hittil største nyrene (grillen), du har sett på en BMW noensinne, de store 22-tommers felgene, speilene og pyntelista langs siden, er også i samme finish. Svære M Sport-bremser med blå calipere er standard og vises lite diskret bak de åpne hjulene.

M-pakke utvendig gir den en litt mer avslappet stil. Slipset er kastet, og den øverste knappen er åpen.

Vi kaster oss opp i brune komfortstoler i Merinoskinn i BMW’s Individual-program. Syerskene har gått amok med sømmene. Småfolk må klatre opp i baksetene.

Duften av fullstendig luksus fyller neseborene. Midtkonsollen følger opp med glassklar Swarovski-skåret girkule med en lysende X og glitrende iDrive-hjul.

Denne pakka er forresten ekstrautstyr, men er verd de 6.500 kronene de tar for det, tatt i betraktning prislappen på bilen (nesten 1,9 millioner). Resten er i pianofinish med et kledelig, lite M-emblem, for å minne deg om at du har brukt ekstra mye penger og har fire turboer under panseret.

GLASSKLART: En liten M ved girvelgeren, minner deg om at du har lagt inn et par hundre tusen kroner ekstra over 30d. Girkule, I-Drivehjul og startknapp i Swarovski-skåret glass, letter lommeboka for 6500 kroner, men løfter inntrykket stort. Foto: Rune M. Nesheim
GLASSKLART: En liten M ved girvelgeren, minner deg om at du har lagt inn et par hundre tusen kroner ekstra over 30d. Girkule, I-Drivehjul og startknapp i Swarovski-skåret glass, letter lommeboka for 6500 kroner, men løfter inntrykket stort. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det blir man også minnet på i det digitale instrumentpanelet. Man smatter litt ekstra på M50d -emblemet når man ser det lyser foran seg.

Kjører stort

Jeg prøver febrilsk å senke setet. Nei, her skal man sitte høyt. Puta tiltes maksimalt i forkant. Akkurat litt for lite. Vi hopper rett over fra 745Le xDrive og forskjellen er til dels enorm, selv om de to bilene til en viss grad skal levere de samme grasiøse opplevelsene.

FØLSOM: Når fingrene nærmer seg justeringsknappene, popper setene opp på skjermen og gir deg forklaringer. Man sitter høyt i comfort-stolene. Testbilen er utstyrt med kjøling, varme og massasje. Foto: Rune M. Nesheim
FØLSOM: Når fingrene nærmer seg justeringsknappene, popper setene opp på skjermen og gir deg forklaringer. Man sitter høyt i comfort-stolene. Testbilen er utstyrt med kjøling, varme og massasje. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I pressemateriellet fremhever BMW spesielt den lave vinduslinjen og det store tredelte soltaket. Vi vet ikke om målet direkte er å se ned på folk, men den følelsen får man i ordets rette forstand. Ikke like mye som når man sitter i Mercedes G-klasse, riktignok, men det er tydelig at man har tatt en og annen tur i Range Rover under utviklingen.

Trippelen X7, 7- og 8-serien skal utgjøre det ypperste fra BMW. Vi har kjørt dem alle og alle har en slags innebygget verdighet over seg.

Selv om det sitter en bolet rekkesekser under panseret, er det ikke noe overilt over opplevelsen. Den leverer varene sømmelig kraftfullt.

Nå har ikke versting-varianten med 4,4 liters V8 bensin på 530 hester dukket opp i Norge ennå. Vi kjører treliters-dieselen med fire turboer (!), 400 hester og 760 newtonmeter.

Behersket muskelbunt

Kraftpakka høres nesten ut som en V8 når den startes på tomgang. M Sport eksosanlegg er nemlig standard. Det inntrykket blir borte så snart du gir den turtall. Da overtar sekserens sang. Lyden forsterkes i sportsmodus, men det er ikke det programmet du kommer til å bruke. Det kommer vi tilbake til.

FULL LUKSUS; BMW er litt mer tilbakeholdne enn Mercedes, men har langt mer bling enn Audi. Testbilen er utstyrt med Intividual-interiør, noe som blant annet innebærer høyere skinnkvalitet og skinntrukket dashbord. Foto: Rune M. Nesheim
2+2+1: Fire soner er standard og de foran kan til og med bestemme hver sin viftehastighet. Foto: Rune M. Nesheim
BLING: "Diamantfinish" er inn hos mange bilprodusenter i dag. Foto: Rune M. Nesheim
AUTOPILOT: Du velger autopilotmodus med nederste knapp og vi synes den kunne vært langt mer "automatisk" ved sakte køkjøring. Foto: Rune M. Nesheim
DIGITALT: Designen er helt lik fra 3-serien og oppover. Turtelleren byttes ut mot energimåler i kjøreprogrammene Comfort og Eco Pro. Det er fullt mulig å kjøre denne på 0,8 på mila, men stort sett ser du 9-tallet. Foto: Rune M. Nesheim
VARME OG KULDE: Koppeholderne har både varming og kjøling. Foto: Rune M. Nesheim
NYE KNAPPER: Den øverste knappen styrer hele midtbenken frem eller tilbake. Går du inn i menyen, kan du velge hvilken side du kjører frem og tilbake.

Den har to små og to store turboladere. De to små sørger for å gi 450 Nm allerede fra 1000 omdreininger. Den ene store er også med fra start mens den siste turboen blåser fra 2500 omdreininger.

Den gir en akkurat slik karakteristikk man ønsker i en svær traktor. Masse krefter fra bunn uten at 8-trinns sport-automaten, som er standard i M50d, blar seg nedover i trinnene for å finne toppeffekt.

Det gir en rolig atmosfære. Ved normal kjøring ligger den og sviver under 1500 omdreininger. Ved moderate fartsøkninger girer den ned og møter turtallet rett under 2000 omdreininger. Gir du mer gass - vips, 1000 omdreininger opp. Rødmarkeringen starter på 5000, men den girer sjelden høyere enn 4500 ved akselerasjoner.

For M50d handler ikke om hjelm og kjørehansker, men om kultivert effekt. Man blir ikke slått i bakken av kreftene, men kjører du etter en Porsche Cayman eller Audi TT S, slipper den ikke taket på deg før svingene kommer. Og i hjemlandet kan du fryde deg over hvor sjokkerende raskt den vil krype til 200 km/t - noe vi selvfølgelig ikke har testet her.

La den stå i auto

For denne luftfjærede kolossen er komfortorientert så det holder. Den ruller mykt, hilser med et nikk når du gasser, og bukker når du bremser. Du lar fjæringen stå i auto, for da fikser den alt selv.

Det vil si om du krysser av for chassis-reguleringssystemet Executive Drive Pro som koster 38.300. Systemet inneholder luftfjæring og elektromagnetisk justering av stabilisatorstagene også.

KJØRER SOM DEN SER UT: Den er høy og høyreist. Takstolper som går ganske rå rett opp, gir rikelig plass i bilen. Foto: Rune M. Nesheim
KJØRER SOM DEN SER UT: Den er høy og høyreist. Takstolper som går ganske rå rett opp, gir rikelig plass i bilen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Da skannes veien foran deg for å sjekke underlag og svinger. Den slipper løs på slettene og strammer opp før svingene, slik at den kan være så myk som mulig.

Selvfølgelig trår den til når du trår til også, det vil si strammer opp under pådrag og bremsing. Og at den er kapabel er det liten tvil om.

Den samme pakka gir deg også firehjulsstyring, noe som gir deg en smidig bil i byen og ekstra stødig bil i høy fart fordi hjula svinger motsatt av forhjulene under 60 og med forhjulene over. Det er lett å se hjulene i funksjon i speilene.

Men - selv om man har firehjulsstyring og flere kjøreprogrammer, «krymper» aldri X7 inn på kroppen eller gir stram småbilfølelse, slik for eksempel Porsche Cayenne gjør det.

TO SINER I MIDTEN: Og varme på vindusplassene. Foto: Rune M. Nesheim
I TAKET: Du kan bestille en femte klimasone for de to bakerste. Varmeseter er også på plass. Foto: Rune M. Nesheim
SOL I SINNET: BMW prøver å begrense klaustrofobien med store vindusflater. Trekket over takluken justeres av de på bakerste raden. Foto: Rune M. Nesheim
ELEKTRISK: Solgardiner for midtbenken. Foto: Rune M. Nesheim
KONTROLLPANEL: Midtbenken kan åpne og lukke solgardinene både i taket og i dørene. Foto: Rune M. Nesheim

Det er mulig å kjøre fort på svingete veier, og understellet gjør en fremragende jobb med å holde deg på veien, men det er lite som maskerer mye vekt høyt oppe, og det virker som om det er helt bevisst.

Da kan det være en fordel å stramme opp sidevangene i salongen, så du slipper å holde deg fast i rattet i kjøringens hete.

Og når vi først er inne på rattet: Assistansesystemene til BMW begynner å bli skikkelig irriterende. Vi hopper rett over fra nye 3-serie når vi overtar X7, og begge «sliter» med et samme.

Systemene som skal holde deg i feltet er irriterende, uansett hvilken innstilling man bruker. Dessuten er menyene for innstillingene litt kompliserte og krever at flere haker krysses vekk, slik at man istedenfor velger å trykke på den fysiske knappen for assistansesystemene i tre sekunder for å slippe.

Ulempen er da at man slår av alle systemer. Dersom man velger å ha systemene på, skuffes man av at den ikke evner å holde bilen innenfor feltet.

Komfort for sju

Det som derimot imponerer mest av alt, er støynivået. Eller mangelen på sådan. Store SUVer har mye front, store gap mellom hjul og skjermer, store speil og store hjul som skal pløyes gjennom lufta. Alt dette skaper vindsus og dekkstøy.

BUSS: Her sitter sju voksne faktisk helt ok. Foto: Rune M. Nesheim
ÅPENT: Stort glasstak over hele taket, gjør mye for romfølelsen. Foto: Rune M. Nesheim
LUKSUS: De deilige nakkeputene sladrer litt om luksusambisjonene til BMW. Det er bare å legge setet bakover og slappe av. Foto: Rune M. Nesheim
store justeringsmuligheter. Sitteputa kan kjøres langt frem og tilbake, og man kan få relativt bra liggestilling også. Steteputa deles opp i 40/60, mens ryggen deles 40/20/40. Foto: Rune M. Nesheim
Mange muligheter. Du får fortsatt plass til fem OG få med deg lange ting. Foto: Rune M. Nesheim
ENTRE: Bakdørene er svære og et trykk på knappen på siden, skyver forsetene fremover før setet reiser seg opp og frem. Seansen tar dessverre ganske så lang tid. Foto: Rune M. Nesheim
MANGLER LÅRSTØTTE: Sleve plassen er ok, men en skikkelig brønn til bena mangler, så knærne blir kunstig høyt oppe for voksne karer. Foto: Rune M. Nesheim

Det høres det lite av her. Den føles som en 7-serie og sant og si synes vi den gir bedre komfort der oppe i høyden også. Og den deler komforten med flere personer. For dette er en fullverdig sjuseter.

X7 kan fylles med voksne mannfolk og selv de på bakerste rad sitter i seter i full størrelse og med sin egen klimasone og betjening av bakerste soltak, dersom du har betalt for det. Fire soner er nemlig gratis.

Riktignok mangler man en skikkelig fotbrønn, så all verdens lårstøtte kan man ikke regne med.

Plassen dere imellom sjongleres elektrisk. Alle seter slås lett opp og ned med knappene i bagasjerommet for max bagasje eller max sitteplass. Eller så kan setene justeres hver for seg manuelt fra samme sted.

Midtsetet har også egne knapper for skyving av sittepute og ryggvinkel og sjåføren kan også justere frem og tilbake på midtsetet, enten hele benken eller separat 40/60 deling dersom man går inn på skjermen og definerer.

OK: Bagasjerommet føles på størrelse som en VW UP når alle setene er slått opp, men det rommer faktisk 326 liter, nesten like mye som en Golf. Foto: Rune M. Nesheim
Hemmelig rom. Under bagasjeromsgulvet, finnes en ganske stor brønn. Her har man også plassert bagasjeromsgardinen som brukes som femseter. Foto: Rune M. Nesheim
STORT: Så stort er bagasjerommet med midtraden skøvet helt bakover. Trengs mer plass, blir det ei skikkelig glippe når benken skyves fremover. Foto: Rune M. Nesheim
TOSETER: 2120 Liter blir det plass til når fem seter transformeres til bagasjeromsgulv. Det er ingen planer om varebil. Foto: Rune M. Nesheim
TREKKER HENGER: 2600 kilo på kroken føles ikke overdrevent mye ut for en så stor bil. Foto: Rune M. Nesheim
STYRER ALT: I bagasjerommet kan du styre et og et sete eller alle på en gang med Max seteplass og Max bagasje. Foto: Rune M. Nesheim

Men et par ankepunkter finnes på løsningen. Den tiden det tar å vippe opp setet i midtraden og trekke forsetet ubehagelig mye forover dersom det sitter noen i forsetet, for å gi plass til de som skal inn lengst bak, tar fryktelig lang tid. Og dersom personen på tredje rad, føler det er for trangt, har han ingen mulighet til å få seteraden fremover igjen.

Testresultat

BMW X7 M50d xDrive

Terningkast 5
En skikkelig bamse, som føles slik ut også.

Svær, god plass, smarte løsninger, ekstrem komfort, lavt støynivå, ikke avskrekkende pris (hvis man er varsom med utsyrspakkene).

Sikkerhetssystemene griper inn irriterende ofte - og hvor ble det av BMW-dynamikken?

X7 kommer standard med sju seter, men kan også bestilles med to kapteinstoler i midten, altså seks seter. Krysser du av for alt, får du massasje, kjøling og varme også. Denne bilen kan gjøres så kul at vi tror den lange versjonen av 7-serie vil få veldig tøff intern konkurranse.

Startprisen på M50d er ikke alt for ubehagelige 1.539.900 kroner. Vår bil, som riktignok koster 1.853.900 millioner, har absolutt alt utstyr, men det er mye man kan plukke vekk og likevel ha en absolutt fantastisk følelse.

For øyeblikket kan BMW krone seg som kongen blant stor-SUV-ene, men det blir spennende å se hva Mercedes svarer med i den enda større GLS. Der vil vi garantert også få en vill AMG-versjon med over 600 hestekrefter. BMWs svar er M50i med 530 hester, storfavoritten i USA.

BMW X7 M50d xDrive

Motor:V6, 24V, quad turbo, Diesel
Slagvolum:2993 ccm
Effekt - o/min :400hk / 4400
Dreiemoment - o/min:760 / 2000
0-100 km/t:5,4 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk WLTP:0,9 l/mil
CO2-utslipp WLTP:228 g/km
Tankvolum:80 liter
L/B/H:515/222/180 cm
Akselavstand:310 cm
Dekkdimensjon:275/40R22
Bagasjerom:326/2120 liter
Egenvekt:2460 kg
Hengervekt:2600 kg
Pris fra kr.:1.539.900
Testbil kr:1.853.900