Oppgradert Xedos 9

Xedos 9 er Mazdas luksuriøse alibi. Den snuser nå på det norske markedet med ny nese.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Oppgradert modell, men noen bestselger har vel aldri Xedos 9 vært – og det spørs om den aldri vil bli det, heller. Hittil i år er registrert to stykk Xedos 6/9 her til lands.

Nytt eksteriør

Men en ny nese har den i alle fall fått, den luksuriøse Mazdaen. Bilen skal være gjennomarbeidet, men den nye grillen skal være den mest markante endringen på den oppgraderte modellen. Grillen er blitt mer konform med de grillene som er kommet fra denne japaneren den siste tiden. Eksteriørmessig kan vi også påpeke nye frontlyskastere. Dessuten: Nye 5-eikers aluminiumsfelger med nytt design.

Mindre endringer på interiør

På interiørsiden er det også gjort mindre endringer: Ny farge på interiør, ny og større midtkonsoll, større koppeholdere for forsetekjørerne, og flere oppbevaringsrom foran i kupeen.

Forbedret sikkerhet

Sikkerheten er forbedret på flere områder – både den passive og den aktive sikkerheten. Xedos 9 har fått sidekollisjonsputer i tillegg til frontkollisjonsputer foran – slik at den nå har fire kollisjonsputer. Foruten dette skal det være gjort forbedringer for å styrke diverse deler av karosseriet. I tillegg er den aktive sikkerheten forbedret, gjennom EBD – elektronisk bremsekraft fordeler.

Kjøreegenskaper

Endringer er også gjort for å forbedre kjøreegenskapene. Karosseriet er gjort stivere og hjulopphenget er oppgradert – som gir seg utslag i bedre retningsstabilitet. Det skal også være gjort forbedringer på motoren, selv om ikke dette er sporbart i ytelser. Motoren er en 2,5-liters V6 med 164 hestekrefter ved 6.000 omdreininger i minuttet. Maksimalt dreiemoment er på 212 Nm ved 5.000 omdreininger.

Den oppgraderte Xedos 9 er tilgjengelig i Norge nå, på bestilling.

Synes du dette blir for tregt? Les om Mazda Xedos 9 med Miller-motor: Luksus og sport i Xedos.