Oppgradert Volvo V40 og S40

Fem år etter introduksjonen av V/S40, kommer en oppgradert versjon. De synbare endringene er små, men det er mer nytt under panseret.

V/S40 ble introdusert i 1995, og Volvo har jobbet med denne ansiktsløftningen i hele tre år. Volvo Personbiler, som er den norske Volvo-importøren, regner med at de nye modellene vil komme til Norge tidlig på høsten i år.

Mindre endringer på eksteriør

Det er altså ikke mye av endringene på disse nye modellene som er synlig for de uten spesialinteresse for S/V40. Utvendig begrenser det nye seg til endrede støtfangere foran og bak, ny design på sidelistene, større blinklys på sidene av bilen, nye aluminiumsfelger og omdesignede baklys - og alle endringene er svært diskrete. Av de innvendige endringene finner vi et redesignet dashbord og ny midtkonsoll som er høyere enn den gamle.

De skjulte endringene

Om en vanlig mann ikke ville legge merke til disse diskrete endringene på interiør og eksteriør, vil han i hvert fall ikke være i stand til å se de endringene som faktisk er de største. Hjulopphenget foran på bilen er oppgradert med nye støtdempere og nye undre bærearmer. Det er også gjort visse justeringer på hjulopphenget bak. Akselavstanden er økt med 12 millimeter og sporvidden foran er økt med 18 millimeter. Dette har gjort at nye S/V40 også får endret dekkdimensjoner, med høyere profil - fra 195/55 til 185/65 eller 195/60.

Nye dieselkrefter

De største nyhetene ligger kanskje gjemt under panseret. Med den ansiktsløftede Volvoen kommer også to nye dieselmotorer og oppgraderte turboladede motorer.

De to dieselmotorene er begge 1,9-litere, den ene med 115 hestekrefter og et dreiemoment på 265 Nm. Den andre er mindre, med 102 hestekrefter og et dreiemoment på 215 Nm. Begge er sterkere enn dagens 1,9-liters diesel som har 95 hestekrefter og 190 Nm. Den norske importøren vet ennå ikke om begge disse dieselmotorene kommer til Norge, men uansett kommer 115-hesteren på det norske markedet.

Oppgraderte turbomotorer

I dag eksisterer et par turboladede bensinmotorer i S/V40-programmet, en lettrykksturbo, 2.0 T - og en høytrykksturbo, T4. Begge disse kommer i oppgradert versjon med de ansiktsløftede modellene til høsten. 2.0 T har fått en økning i både hestekrefter og dreiemoment, om enn ikke så voldsomme endringer. Den går fra 160 hestekrefter og 230 Nm i dag, til 165 hestekrefter og 240 Nm med den nye versjonen. Høytrykksturboen, som altså kalles T4, får større slagvolum med 2,0 liter i stedet for 1,9 liter. Hestekrefter og dreiemoment holder seg uforandret på de samme 200 hk og 300 Nm.

Mer sikkerhet

Siden Volvo alltid har etterstrebet å utvikle sikkerhet i biler til det ytterste, kommer det ikke som noe sjokk at de nye S/V40'ene er oppgraderte også på sikkerhetsfronten. Sidekollisjonsputer (IC = Inflatable Curtain), tostegs kollisjonsputer og ISOFIX barnesete-fester hører med til den oppgraderte standardutrustningen i nye S/V40. Tostegs kollisjonsputer (Dual Stage Airbag) innebærer at en sensor avpasser oppblåsningen av kollisjonsputen og aktiveringen av bilbeltet, avhengig av sammenstøtets krefter.

De ansiktsløftede versjonene kommer til Norge i løpet av tidlig høst. Prisene er ikke klare ennå, men den norske importøren regner ikke med at det vil bli de helt store prisendringene.