Oppgradert rallybil

To år har gått siden Subaru lanserte ny Impreza, og allerede nå er en oppgradert versjon på plass på bilutstillingen i Paris.

Oppgradert rallybil
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er utseendet som har fått den største gjennomgangen. Designet er mer aerodynamisk enn den forrige modellen. Både støtfanger, panser, vinger og lys er nytt på neste års modell.

Bedre kjøreegenskaper

Forrige kjøretur i Impraza var bak rattet på en WRX STi med 265 hestekrefter. Vi lekte Petter Solgberg i en hel uke, og kunne kose oss med enorme krefter til en forholdsvis gunstig pengesum. Vi falt pladask for kjøreegenskapene, og nå skal de være enda bedre. Stivere fjæring foran, og skarpere styring skal gjøre det enda morsommere å kjøre WRX STi. I tillegg har motoren fått bedre kjøling. Dusjen til å sprøyte ladeluftkjøleren med er fortsatt på plass. Den betjenes med en knapp inne i kupeen.

Mer kraft blir det også i WRX-modellen som til nå har hatt 218 hestekrefter. Her har Subaru nå tatt ut 225 hestekrefter.

Både WRX, 2,0 og 1,6 skal nå ha fått bedre kjøreegenskaper og mer presis styring. Årsaken er nye, avanserte støtdempere.

Nytt interiør

Oppgradert rallybil

Både farger og materialer er fornyet på denne modellen. Hver modell skal få sin egne identitet. På WRX-modellen vil turtelleren bli plassert midt i instrumentpanelet, og den vil få nye felger i smellfargen gun-metallic. WRX-STi vil få et mindre Momoratt.

Mer sikkerhet

Passasjerene skal være bedre beskyttet i den nye Impreza. Speilene er konstruert slik at de holder seg renere og på den måten gir bedre sikt. Hodestøttene foran er aktive og skal forhindre nakkesleng-skader ved påkjøring bakfra. Bremsepedalen trekker seg unna ved en kollisjon, og i baksetet er det to plasser for ISOFIX-seter.

TEST: Subaru WRX STi

TEST: Subaru 2.0 GX