Oppgradert Octavia med bedre beinplass!

Allerede i mai kunne vi vise spionbilder av den nye Octavia. Nå er de første offisielle bildene sluppet, og vi har også de nye prisene.

Oppgradert Octavia med bedre beinplass!


Som vi også skrev i artikkelen Spionbilde: Ny Skoda Octavia? i slutten av mai, er dette en facelift - eller en modelloppgradering. Det er altså ingen revolusjonerende endringer som er gjort på 2001-modellen av Octavia, som blir lansert i Norge i oktober i år.

RS for de med kløende gassfot

Det som kanskje er mest spannende, er at det kommer en RS-modell av sedan-utgaven. Denne kan friste med en 1,8-liters bensinmotor med turbo og 183 hestekrefter - og skal kunne nå en toppfart på 229 kilometer i timen. Selvsagt er den også utstyrt med de rette elementene for å akkompagnere de mer sportslige ytelsene: 19-tommers hjul, spoiler foran og bak, sportsseter, og selvsagt senket chassi.

Mer lik Fabia

De eksteriørmessige endringene på den oppgraderte Octavia innebærer: Ny forkrommet grill og klare frontlyskastere som man også finner på Fabia, ny støtfanger foran og bak, og spoiler foran på bilen. - Ikke de helt store endringene, altså.

Svar på tiltale

Inne i bilen er det imidlertid gjort noe flere endringer - blant annet er det blitt mye bedre plass i baksetet. Octavia har fått en god del pepper for den dårlige benplassen i baksetet - blant annet hos oss, i testene Skoda Octavia 2.0 SLX og Octavia: Fornuftens Passat. Nå er bakseteplassen utvidet med 22 millimeter - men uten at det har gått på bekostning av det enorme bagasjerommet, som vi har kommentert i rosende ordelag i de samme testene som nevnt ovenfor. Hvordan Skoda har greid kunststykket å øke benplassen bak uten at det går på bekostning av bagasjevolumet, har vi ikke fått noen forklaring på ennå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ansiktsløftede Octavia er også oppgradert på sikkerhetsfronten, nå kommer den med fire kollisjonsputer som standard, og tre 3-punktsseler og tre nakkestøtter som standard.

Mindre grunnmotorisering

Motormessig er det ikke mange endringene å skue. Men motoriseringen i grunnmodellen blir nå en 1,4-liter med 75 hestekrefter, i stedet for 1,6-literen med 75 hk som var minstemann tidligere. Med 1,4-literen under panseret i den enkleste utstyrte sedanen, vil den oppgraderte versjonen koste 161.900 kroner - dette er 1.300 kroner mindre enn den tidligere inngangsmodellen (1,6 liter, 75 hk).

For stasjonsvognens del, vil den nye utgaven med minste motor, koste 169.900 kroner - på øret like mye som årets modell med 1,6 liter og 75 hestekrefter koster.

Øvrige motoriseringer

For øvrig blir både sedanen og stasjonsvognen tilgjengelig med omtrent de samme motoriseringene som sitter i dagens Octavia: 1,6-liter (102 hk), 2,0-liter (115 hk), 1,8liter turbo (150 hk), og to 1,9-liters TDI-motorer - en med 90 hestekrefter og en med 110 hestekrefter.

Den oppgraderte Octavia blir noe dyrere enn sin forgjenger, men størrelsen på prisendringene avhenger av utstyrsnivå. Utstyrsnivåene er dessuten blitt omdøpt fra LX, GLX og SLX - til Classic, Ambiente og Elegance, som også brukes i Fabia.